G OMathson skrev:
Luftmotståndet ökar med kvadraten. På elbilar märks det då verkningsgraden från batteri till framdrift är mycket högre än i en ICE bil.
Ja, det kanske kan förklara saken, och fenomenet att det känns som att WLTP är så mycket mer "fel" på elbilen än på fossilbilen.

Körde precis vår ID4:a fyra mil i 120km/h i -21°C, och den drog 3,3kWh/mil. Ouch!

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Körde precis vår ID4:a fyra mil i 120km/h i -21°C, och den drog 3,3kWh/mil. Ouch!
Tack för infon, och det ligger i paritet med mina upplevelser - huuga!

B bakterie skrev:
Vad skulle motsvarande bensinbil dragit typ Tiguan - kanske 0,8 l milen dvs 8 KWh per mil

trähandtag trähandtag skrev:
Vad skulle motsvarande bensinbil dragit typ Tiguan - kanske 0,8 l milen dvs 8 KWh per mil
Troligen. Men den hade i alla fall inte dragit 70% mer för att det var -21 istället för +21...

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Problemet är väl inte förbrukningen i sig för den är ju väldigt låg jämfört med en bränslebil. Men det är ju en del här i tråden som talar om att det är onödigt att köpa så stort batteri. Det visar sig ju nu på vintern att det behövs. Ska man sedan iväg med släpvagnen en 10 mil till bygghandeln i storstan så försvinner fort kwh-arna. Så bilar som Renault Megane E-tech och Nissan Leaf känns som de är lite av övergångsbilar för de i framkant som inte har råd med en Tesla Y eller Kia EV9 men ändå vill köra elbil. Många andra som sitter med sin Passat, XC60, V90 med mera väntar nog (förgäves?) på att "normala elbilar" ska bli billigare.

• Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
jag [har hellre] subventionerade elbilar än subventionerad diesel/bensin.
Skönt för dig att det är så då!

En elbil bidrar med ca 1:50 per mil till det allmänna 2024 (räknat på 2 kWh/mil och ett elpris på 1 kr/kWh).

En bensinbil med ca 7 kr/mil (räknat på 0,7 l/mil och ett bensinpris inklusive moms på 18 kr).

Elskatt: 42,8 öre/kWh
Bensinskatter (energiskatt och koldioxidskatt): 6:31/liter
Plus moms.

• Haha
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Kall- eller varmstart? Och vilket väglag? Jag har nog aldrig kört när det varit så kallt, men 3,3 vid den hastigheten låter saftigt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kall- eller varmstart? Och vilket väglag? Jag har nog aldrig kört när det varit så kallt, men 3,3 vid den hastigheten låter saftigt.
Här uppe är det en vanlig temperatur, mellan 10 och 30 minusgrader i november till februari, så man har gott om provtillfällen 😊
Min reflektion är också att bränslepriset blir ganska likvärdigt mellan elbilen och fossilbilen om man ska ladda på publika laddstationer.
Kan jag ladda hemma så är det ekonomi i det, men i annat fall så är det typ samma kostnad.

Min upplevelse är att yttertemperaturen inte spelar så någon roll när jag kör fossilbilen.
Den har kanske i sig så pass låg verkningsgrad att den får ventilera bort mycket värme på sommaren, men kan använda den till kupen på vintern?
Så där är det mer hastigheten som spelar in, men som sagt var så gör den större skillnad på elbilen än på fossilbilen (helt utan exakt vetenskap, men upplevd känsla).

Hannuse Hannuse skrev:
Min upplevelse är att yttertemperaturen inte spelar så någon roll när jag kör fossilbilen.
Den har kanske i sig så pass låg verkningsgrad att den får ventilera bort mycket värme på sommaren, men kan använda den till kupen på vintern?
Så där är det mer hastigheten som spelar in, men som sagt var så gör den större skillnad på elbilen än på fossilbilen (helt utan exakt vetenskap, men upplevd känsla).
Förbrukningen ökar på vintern i fossilbilar också. Luften har högre densitet och mer luftmotstånd. Sen brukar man inte behöva bry sig så mycket.
En grej med ICE är ju att verkningsgraden på motorn ökar med högre belastning.

Dålig aerodynamik och hög hastighet är ju sällan en bra kombination

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Förbrukningen ökar på vintern i fossilbilar också. Luften har högre densitet och mer luftmotstånd. Sen brukar man inte behöva bry sig så mycket.
En grej med ICE är ju att verkningsgraden på motorn ökar med högre belastning.

Dålig aerodynamik och hög hastighet är ju sällan en bra kombination
Ja, det är säkerligen så.
Dock så blir själva transportupplevelsen lidande när det är så omständigt att "tanka" och körsträckan halveras.
Men, det är ju bara att acceptera när man har gått in i elbilens värld.
Laddinfrastrukturen måste ju komma ikapp, men det tar också sin tid, och ska liksom "sätta sig".

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den var värmd. Det var ren vägbana (e4:an nära Gävle). På vägen tillbaka drog den lite mindre, 3,1kWh/mil. Oklart varför, för förutsättningarna var de samma.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En teori om varför den drog så mycket: Värmepumpen lär inte vara så effektiv vid de temperaturerna, så kanske har den en elpatron som går in? Någon som vet?

engs
Hamnade på runt 2,7 på en lite längre tripp med ID4, 120-väg och kanske -7C i snitt. Pendlade mellan -10 - -6 eller så. Men -10 var nog inte jättelänge så snittet bör hamna i lägre häraden. Delvis snömodd kanske drar upp också?

Dock så var det en väldig fart på snabbladdning nr 2. Antar batteriet var varmt fortfarande från första laddningen.

• Gilla
lc985
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.