När kom Tesla S? Det var 2013 den kom till Sverige, dvs 10 år sedan. Tråden är 5 år och sakta men säkert ändras samhället mot allt fler elbilar oavsett vi vill eller ej. Förhållande har redan förändrats sedan 2018. I de flesta fall när nya produkter introduceras, så tar ca 30 år innan de slagit igenom, dvs runt 2045 kommer fossilbilen var sällsynta, om detta förhållande fortfarande gäller. Tråden kommer bli lång.

För egen del funderar jag på hur den ekonomiska kalkylen ser ut med en bättre begagnad ladd-hybridbil
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Men efter att haft en Renault en gång, där det gick sönder en ny sak varannan vecka och den därför fick dansa iväg till skroten efter bara 4 månader, så känner jag mig ordentligt tveksam till märket.
(Jag ångrar idag att jag inte gjorde en anteckning om alla saker som pajade, idag har jag glömt det mesta, kommer ihåg att den tappade värmen i kupén, motorhuven slutade plötsligt att gå att öppna, något började skramla under bilen, och just innan skrotningen så började troligen en stötdämpare skramla (då orkade jag inte ens kika efter vad det var, utan styrde bilen till skrotkalle. Det var en massa andra saker också, typ att signalhorn slutade fungera, eller bilbälte inte klickade fast, typ sånt).
Där är jag absolut motsatsen till dig =)
Jag hade en renault megane 1,5dci 2011 (eller 2010 har glömt nu)
Hade den ca 2 år (längsta jag ägt en bil) och på den tiden så var det bara service och en omgång bromsar. Så kamremssats, oljeservice, nya skivor bak. Kanske en styrled med.
Det var den mest ekonomiska bil sett till förbrukning och skatt för en diesel.
Sen var den absolut jättetråkig i sig med simplaste utrustningen.

Sämsta bil jag nånsin ägt är min första bil, en peugeot 405 GRI från 88. Men det var typ för övningskörning och första halvåret jag hade körkort. (ok denna ägde jag ju faktiskt lite längre)
 
Mikael_L
Rkarlsson skrev:
2011 (eller 2010 har glömt nu)
Hade den ca 2 år (längsta jag ägt en bil)
Då var det ju en ganska ny bil då, och då kan jag tycka att du fick fixa rätt mycket med tanke på att den troligen bara var några enstaka år gammal.
Rkarlsson skrev:
och på den tiden så var det bara service och en omgång bromsar. Så kamremssats, oljeservice, nya skivor bak. Kanske en styrled med.
Men visst är jag med om att det är väldigt anekdotisk bevisföring av mig, att basera en åsikt om ett bilmärke på endast några månaders ägande av en enda bil av märket ifråga.
Dock tycker jag dock att det är många som har verkar ha dåliga erfarenheter av Renault.
 
G
trähandtag trähandtag skrev:
När kom Tesla S? Det var 2013 den kom till Sverige, dvs 10 år sedan. Tråden är 5 år och sakta men säkert ändras samhället mot allt fler elbilar oavsett vi vill eller ej. Förhållande har redan förändrats sedan 2018. I de flesta fall när nya produkter introduceras, så tar ca 30 år innan de slagit igenom, dvs runt 2045 kommer fossilbilen var sällsynta, om detta förhållande fortfarande gäller. Tråden kommer bli lång.

För egen del funderar jag på hur den ekonomiska kalkylen ser ut med en bättre begagnad ladd-hybridbil
Jo, Tesla S kom väl för ca 10år sedan, kostade väl kring 1200000kr? Om den ska skotas nu har den värdeminskat 10 000kr per månad varenda månad ända tills dags datum.
De verkar ligga på drygt 300000kr fortfarande så fullt så illa är det inte, vissa kanske har kvar gratis laddning som håller priset uppe.
Jag skulle i alla fall inte våga köpa en 10år Tesla S , ca 20 000 mil för 300 000kr men bevisligen finns det folk som gör det.
 
D
G OMathson skrev:
Polen pris kanske, diesel 1,38E/liter, ca 16,30 kr/l ink alla skatter😉
Kommer sannolikt inte bli så, risken är ganska stor att de andra komponenterna blir dyrare. Fördelen är iaf att vi kan öka våra utsläpp, det är ju huvudsaken.
 
D
trähandtag trähandtag skrev:
När kom Tesla S? Det var 2013 den kom till Sverige, dvs 10 år sedan. Tråden är 5 år och sakta men säkert ändras samhället mot allt fler elbilar oavsett vi vill eller ej. Förhållande har redan förändrats sedan 2018. I de flesta fall när nya produkter introduceras, så tar ca 30 år innan de slagit igenom, dvs runt 2045 kommer fossilbilen var sällsynta, om detta förhållande fortfarande gäller. Tråden kommer bli lång.

För egen del funderar jag på hur den ekonomiska kalkylen ser ut med en bättre begagnad ladd-hybridbil
Tråden, inte verkligheten, säger väl att de inte fungerar, brinner hela tiden, batterierna måste bytas ideligen och att det snart är förbi med elbilar?
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jo, Tesla S kom väl för ca 10år sedan, kostade väl kring 1200000kr? Om den ska skotas nu har den värdeminskat 10 000kr per månad varenda månad ända tills dags datum.
De verkar ligga på drygt 300000kr fortfarande så fullt så illa är det inte, vissa kanske har kvar gratis laddning som håller priset uppe.
Jag skulle i alla fall inte våga köpa en 10år Tesla S , ca 20 000 mil för 300 000kr men bevisligen finns det folk som gör det.
Detta stämmer och samma kan sägas om MB S klass, BMW 7 serie, Audi A8, Porsche Panamera, Range Rover och andra bilar som kostade norr om en miljon för tio år sedan. Men det finns köpare till allt. Jag köpte min fem år gammal för fem år sedan. Då hade den tappat över 600 kkr i värde. Nu har den tappat kanske 80 kkr till, men det beror mest på den märkliga begagnatmarknaden efter pandemin. Priset borde sjunkit mycket mer. Jag valde bort Tesla S pga för högt beg pris.

Just Tesla S saknar ju turbo, AD blue, insprutning och allt annat komplext som hör till förbränningsmotorer och ju större motor desto potentiellt större reparationskostnader. Teslas batteri verkar ju hålla betydligt längre än 20 000 mil.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Luftfjädring är ett ”måste” och var inte ens dyrt att laga på min BMW. På andra bilar håller det dessutom betydligt längre.
Luftfjädringen på min BMW fyller 20 år den 23/11. Den är helt orörd original. Nu kommer den givetvis paja imorgon för att jag skrev detta.
 
  • Haha
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men visst är jag med om att det är väldigt anekdotisk bevisföring av mig, att basera en åsikt om ett bilmärke på endast några månaders ägande av en enda bil av märket ifråga.
Dock tycker jag dock att det är många som har verkar ha dåliga erfarenheter av Renault.
Min anekdotiska bevisföring kring Renault är att en Renault Laguna från 1997 är den bil jag ägt längst. 5 år. Men jag är inte obekant med franska bilars stundom förtjänta rykte.

Mindre elbil som får dra en liten släpvagn finns det ju inte så många av än.

Mercedes EQA är tyngre och längre än Meganen och har trots det klart sämre bagageutrymme.

Kia Niro EV är ju ett alternativ. Liksom Mercedesen byggd på något som från början var avsett att vara en förbränningsmotordriven bil.

Volvo EX30 är ungefär stor som Meganen både in- och utvändigt. Inredningen i den jag såg var ganska ful och de har sparat in på instrumentpanel. Jag kanske är gammalmodig. Men jag ser det som en nackdel. Tyvärr är den också bakhjulsdriven.

Tittar man på bilen och tillgängliga siffror ser Megane E-Tech ut att passa mina önskemål. Men det hade varit intressant att höra om någon har erfarenheter av den.
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Jo, Tesla S kom väl för ca 10år sedan, kostade väl kring 1200000kr? Om den ska skotas nu har den värdeminskat 10 000kr per månad varenda månad ända tills dags datum.
De verkar ligga på drygt 300000kr fortfarande så fullt så illa är det inte, vissa kanske har kvar gratis laddning som håller priset uppe.
Jag skulle i alla fall inte våga köpa en 10år Tesla S , ca 20 000 mil för 300 000kr men bevisligen finns det folk som gör det.
Ja det verkar rent huvudlöst.
Dock så tror jag att många som köpte en sådan då annars hade köpt en bensinare för nära miljonen istället och haft samma värdeminskning ändå.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det verkar rent huvudlöst.
Dock så tror jag att många som köpte en sådan då annars hade köpt en bensinare för nära miljonen istället och haft samma värdeminskning ändå.
Min vetenskapliga iakttagelse bekräftar detta. Första familjen i vårt närområde som skaffade en Tesla S för 7-8 år sedan hade diverse Audi S innan. Nu är de inne på sin tredje Tesla så nåt måste ju vara roligare med dessa kontra tüskvagnarna.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det starten på att vi snart har flera tillverkare/modeller av liknande kombibilar.
Börjar likna något som passar oss, återstår att se vad prislappen hamnar på men har ingen brådska att byta.
[länk]
jag hoppas på detta. Gissar att de nya elkombi-bilarna blir något högre, samt får en mer shooting-back häck. ..men å andra sidan har kombin nästan försvunnit på andra marknader.
 
Så inte nog med att id7an kommer bli längre, den får lika stort bagage som en id4...

Vi får väl se vad priset blir, men jag anar att den inte kommer bli någon storsäljare.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
G
P Pin skrev:
Detta stämmer och samma kan sägas om MB S klass, BMW 7 serie, Audi A8, Porsche Panamera, Range Rover och andra bilar som kostade norr om en miljon för tio år sedan. Men det finns köpare till allt. Jag köpte min fem år gammal för fem år sedan. Då hade den tappat över 600 kkr i värde. Nu har den tappat kanske 80 kkr till, men det beror mest på den märkliga begagnatmarknaden efter pandemin. Priset borde sjunkit mycket mer. Jag valde bort Tesla S pga för högt beg pris.

Just Tesla S saknar ju turbo, AD blue, insprutning och allt annat komplext som hör till förbränningsmotorer och ju större motor desto potentiellt större reparationskostnader. Teslas batteri verkar ju hålla betydligt längre än 20 000 mil.
Varken ICE eller Tesla S för över miljonen är simpla konstruktioner, det är inte bara batteriets degradering som kan vara ett problem över tid på en gammal Tesla. Det är naturligtvis upp till var och en att chansa och köpa rejält begagnade "lyx bilar" men ibland blir reparationskostnaderna skyhöga i förhållande till värdet, ibland inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.