E enoch85 skrev:
Men utan att egentligen veta själv. Prova! Sen dra dina slutsatser. Halva den här tråden är ju baserad på oupplevda fakta
Jag vet att jag inte har något rimligt sätt att ladda en elbil så därför tror jag, utan att ha prövat, att en elbil inte skulle passa mig. Vad tror du.

E
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet att jag inte har något rimligt sätt att ladda en elbil så därför tror jag, utan att ha prövat, att en elbil inte skulle passa mig. Vad tror du.
Definera orimligt.

E enoch85 skrev:
Hur långt är ett snöre?

Kör du Autobahn hela sträckan så är det väl självklart att vilken bil som helst inte kommer lika långt.

Jag kör ofta mellan Lund och Västerås/Eskilstuna, där kan man ju välja mindre vägar i Småland, och sen upp via Katrineholm, eller så kan man köra E4 eller motsvarande i princip hela vägen. Beroende på val kommer du olika långt. Mitt rekord är detta, mest för att testa, utan att ladda.

För att svara på frågan, Tesla Model 3 Long Range 2022.
Naturligtvis kommer alla bilar kortare innan det är dags att ”tanka” ju fortare man kör. Men du skrev själv minst 50 mil, snörets längd här.

Jag förstår inte bilden. Hade du 0,6% kvar i batteriet när du kom fram? Jag hade fått räckviddsångest i så fall! Går bilen in i någon sorts limp mode när det är så lite kvar? Kommer du drygt 50 mil har du bara några km räckvidd kvar.

Du svarade ju på ett inlägg om att resa till Hamburg, Berlin och Prag och då tycker jag europeisk motorvägshastighet är relevant.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Definera orimligt.
Då jag varken kan ladda hemma eller på jobbet innebär det för mig ingen rimlig laddmöjlighet. Att åka till någon laddplats och därifrån ta taxi hem känns orimligt, även om det vore möjligt.

E
P Pin skrev:
Hade du 0,6% kvar i batteriet när du kom fram? Kommer du drygt 50 mil har du bara några km räckvidd kvar.
Snörets längd är väl snarare en matematisk formel beroende på en mängd faktorer, inte bara sträckan.

Ja, 0.6% kvar vad ankomst, ~57 mil.

I teorin kommer jag minus 4% då det är buffert vid 0% kvar. Skulle aldrig våga dock.

E
Alfredo Alfredo skrev:
Då jag varken kan ladda hemma eller på jobbet innebär det för mig ingen rimlig laddmöjlighet. Att åka till någon laddplats och därifrån ta taxi hem känns orimligt, även om det vore möjligt.
Så du bor i lägenhet?

E enoch85 skrev:
Så du bor i lägenhet?
Japp.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför ska du åka taxi hem från laddplatsen?

P Pin skrev:
Varför ska du åka taxi hem från laddplatsen?
För att jag tycker det är för långt att gå.

Alfredo Alfredo skrev:
För att jag tycker det är för långt att gå.
Kan du inte sitta i bilen medan den laddar, eller gå en kort promenad eller uträtta ett ärende under tiden?

E
Alfredo Alfredo skrev:
Japp.
Ok, det blir ju lite OT, men i lägenhet medger jag att det är nästan omöjligt med elbil utan att bli obekvämt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kan du inte sitta i bilen medan den laddar, eller gå en kort promenad eller uträtta ett ärende under tiden?
Det skulle jag naturligtvis kunna men så länge jag inte kan ladda hemma eller på jobbet har jag ingen lust med den standardsänkning en elbil skulle innebära.

E enoch85 skrev:
Ok, det blir ju lite OT, men i lägenhet medger jag att det är nästan omöjligt med elbil utan att bli obekvämt.
Håller inte med. Enda gången jag kört elbil var när jag bodde på hotell. Det gick utmärkt. (Likadan som din)

E enoch85 skrev:
Fast fler och fler installerar laddstolpar så på sikt blir det nog lättare även för lägenhetsboende. Vi har dock inte ens några P-platser...

E enoch85 skrev:
Allmänn fråga;

Ni som uttalar er om;
1. Räckviddsångest
2. Design på Tesla (eller elbilar i allmänhet, tänker på yoke-ratt, blinkers placering o.s.v.

Vad grundar ni era farhågor/påståenden på? Har ni;

1. Ägt en elbil senaste 2 åren?
2. Läst massa kritiska artiklar om hur dålig räckvidd elbilar har?
3. Något annat? Isf vad?

Min egen teori är att ni röker alldeles för mycket joints, klär er i hippie kläder, och tror att jorden är platt. Till er säger jag; vakna, det är 2023! Alternativt tittar ni avundsjukt på de som har ekonomi för inköp av elbil (det har inte ni), och gör allt för att försvara varför det är såååå himla bra med att köra fossilt.
Hehe, du vill slänga in en brandfackla i tråden märker jag.
Nåväl, vi har bara 2 elbilar sedan några år tillbaka och har innan dess även haft en hybrid.

Räckviddsångest är mest trams, anser jag. Snittbilisten i Sverige kör ca 1100 mil per år och med det körmönstret finns det en uppsjö med elbilar som täcker in behovet. Om du läst den här tråden från början så kan du snabbt konstatera att vi är rätt många i denna tråd som ifrågasätter huruvida det verkligen finns ett stort behov av att köra hästsläp i 120 i minus 25 grader i minst 60 mil utan att stanna och ladda.

De flesta behöver/vill ändå pausa efter 25-30 mil och det klarar en stor del av alla elbilar idag. För de som kör långt med bil i jobbet, dvs 3-4000 mil/år så är det väl rimligt att satsa på en Long Range. Men det är inte speciellt många som kör så mycket.

Vad det gäller features som filhållningsassistent, automatisk avbländning, regnsensor, farthållare kopplad till skyltavläsning osv så är det funktioner som funkar hyfsat i bättre bilar, men aldrig perfekt, oavstt märke på bilen. Men det är inte heller unika funktioner för elbilar.
Jag kör t ex alltid med One pedal drive på och säkert 90-95% med farthållare. Däremot så har jag stängt av skyltavläsningen och automatisk hastighet, då den inte är 100% pålitlig. Filhållningsassistenten är hyfsad, men inte heller fullt pålitlig i alla situationer. På vägar utan markeringar och när det ligger snö på vägen så hävdar jag att det inte finns någon bil som klarar av detta.

• Gilla
  • Älska
djac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.