1 822 863 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
En sak som kan hjälpa är ju om man använder navigationen, då blir resan lite lättare att förutse, men jag ska inte låtsas att jag vet hur det kommer bli, bara gissningar från min sida.Fairlane skrev:
Det kanske man gör. Man kombinerar säkert många saker men jag tror det är svårt att få den att bli särskilt bra. Man vill ju inte slå på blinkers samtidigt som man svänger, byter fil eller liknande, även om många gör så när de kör också. Jag har aldrig förstått varför man slår på blinkers när man redan är halvvägs in i nästa fil, eller varför man inte kan slå på blinkers i tid för att andra ska ha en chans att anpassa sina beslut efter informationen. Typiskt exempel är om man kommer till en tvåfilig korsning där man får köra rakt fram i båda filerna. Bilen längst fram i vänsterfil ska rakt fram lika, precis som jag, men nör det sen slår om till grönt så slår han på vänster blinkers och jag fastnar bakom. Hade han blinkat i tid så hade jag kunnat välja högerfil.
Filhållaren i vw är till och med farlig. Funkar riktigt dåligt så brukar stänga av skrotetJ jocke31 skrev:
Jag hade filhållare på 2st vw från har jag för mig 2017 och 2019, när jag bytte till passat GTE 2020 och det bytte namn till "travel assist" så blev den rätt ok. Så den gamla generationen är mindre bra. Travel assist funkade rätt ok på motorväg faktiskt. Och i köer.Rkarlsson skrev:
Allmänn fråga;
Ni som uttalar er om;
1. Räckviddsångest
2. Design på Tesla (eller elbilar i allmänhet, tänker på yoke-ratt, blinkers placering o.s.v.
Vad grundar ni era farhågor/påståenden på? Har ni;
1. Ägt en elbil senaste 2 åren?
2. Läst massa kritiska artiklar om hur dålig räckvidd elbilar har?
3. Något annat? Isf vad?
Min egen teori är att ni röker alldeles för mycket joints, klär er i hippie kläder, och tror att jorden är platt. Till er säger jag; vakna, det är 2023! Alternativt tittar ni avundsjukt på de som har ekonomi för inköp av elbil (det har inte ni), och gör allt för att försvara varför det är såååå himla bra med att köra fossilt.
Ni som uttalar er om;
1. Räckviddsångest
2. Design på Tesla (eller elbilar i allmänhet, tänker på yoke-ratt, blinkers placering o.s.v.
3. Något annat? Isf vad?
Min egen teori är att ni röker alldeles för mycket joints, klär er i hippie kläder, och tror att jorden är platt. Till er säger jag; vakna, det är 2023! Alternativt tittar ni avundsjukt på de som har ekonomi för inköp av elbil (det har inte ni), och gör allt för att försvara varför det är såååå himla bra med att köra fossilt.
Räckviddsångesten var såå 2010-tal, den är över nu!E enoch85 skrev:Allmänn fråga;
Ni som uttalar er om;
1. Räckviddsångest
3. Något annat? Isf vad?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Jag skall nog sluta kommentera i denna tråd. Har bara två elbilar själv och några Tesla jag kör i jobbet.E enoch85 skrev:Allmänn fråga;
Ni som uttalar er om;
1. Räckviddsångest
3. Något annat? Isf vad?
Min är ju från 2022 så det blev sämre än dinJ JohanLun skrev:
Det är bra att köra fossilt. Skåpbilen är betald till 100%, är allmänt ful och fattas färg. Bara att öppna där bak och kasta in vad man nu behagar, man kan sätta sig genomsvettig i den utan att vara brydd. En cykeltur i fullt ösregn i de lerigaste banorna ger ingen ångest att sätta sig i bilen sen.E enoch85 skrev:Allmänn fråga;
Ni som uttalar er om;
1. Räckviddsångest
3. Något annat? Isf vad?
Plus att den är förbannat bra som tippbil, hämta saker på byggvaruhuset, på elgiganten osv osv.
Visst finns de i el med, men 600 tusen dyrare typ.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Automatisk saker ska ju tillföra något för att jag tycker det ska vara vettigt. Utöver det kravet sån ska en felaktig automatisk funktion skapa farliga situationer. Enkla saker brukar det fungera väl för, medan det blir svårare om funktionen ska tolka vad en person vill göra.
Några automatiserade funktioner i bilar:
Tittar man då på automatiserad blinkers så är det kanske bekvämt, men det är många situationer den inte klarar, exempelvis att i väldigt god tid visa en avsikt. Om den däremot tolkar föraren fel så kan det bli riktigt illa om bilen blinker ut ur en rondell, men föraren fortsätter etc. Kanske kommer det bli bra när man kombinerar med självkörande bil, men risken är att att man introducerar funktionen innan den är mogen. Det har vi sett exempel på förr.
Några automatiserade funktioner i bilar:
- Växellåda tillför enkelhet och bekvämlighet. Missar den är det ingen direkt fara
- Helljus tillför bekvämlighet, men också möjlighet att lysa upp olika områden olika mycket. Missar den så är det säkerhetsmässigt inte så bra, men kan kanske kompenseras av möjligheten att styra ljuset olika
- Avbländning, bekvämt, skadar inte om det blir fel
- Farthållare, bekvämt, kan öka säkerhet med jämnare fart och numera också med avstånd till framförvarande. Nackdel om man inte kopplar ur den i tid, men säkerhetsmässigt totalt förmodligen plus
Tittar man då på automatiserad blinkers så är det kanske bekvämt, men det är många situationer den inte klarar, exempelvis att i väldigt god tid visa en avsikt. Om den däremot tolkar föraren fel så kan det bli riktigt illa om bilen blinker ut ur en rondell, men föraren fortsätter etc. Kanske kommer det bli bra när man kombinerar med självkörande bil, men risken är att att man introducerar funktionen innan den är mogen. Det har vi sett exempel på förr.
Jo, men verkar som att vissa här har låst in sig och inte tittat ut genom fönstret på 13 år.D djac skrev:
Ok, jag förstår att man kanske har en skrotbil som man inte behöver ta hänsyn till (som andrabil), men att uttala sig om elbilar baserat på sin egen erfarenhet av en sitt-å-träng från -85, som var vit men som numera har en sån där "modern rostfärg" - det blir ju lite missvisande.Rkarlsson skrev:Det är bra att köra fossilt. Skåpbilen är betald till 100%, är allmänt ful och fattas färg. Bara att öppna där bak och kasta in vad man nu behagar, man kan sätta sig genomsvettig i den utan att vara brydd. En cykeltur i fullt ösregn i de lerigaste banorna ger ingen ångest att sätta sig i bilen sen.
Plus att den är förbannat bra som tippbil, hämta saker på byggvaruhuset, på elgiganten osv osv.
Visst finns de i el med, men 600 tusen dyrare typ.
Säger inte att det ena (äga elbil eller inte) eller det andra är bättre, men trött på folk som uttalar sig baserat på vad andra tycker utan att egentligen veta själv.
Prova! Sen dra dina slutsatser. Halva den här tråden är ju baserad på oupplevda fakta och teorier.
Bra! Då vet du ju vad du pratar om.R Robert-san01 skrev:
Har du räckviddsångest?
Jo, det gör min med, vi lever inte i Jetsons värld. Min poäng handlade dock om andra värden, så som räckvidd, och en stor ovilja till att anamma nya tekniker.Rkarlsson skrev:
”Räcker upp handen”E enoch85 skrev:
Ja.E enoch85 skrev:
Det är idiotiskt, tillför inget, förutom att den kanske är några kronor billigare att tillverka.E enoch85 skrev:
Genererar garanterat fler som inte blinkar korrekt.
Varför har man elbil?E enoch85 skrev:Allmänn fråga;
Ni som uttalar er om;
1. Räckviddsångest
3. Något annat? Isf vad?
1. Är det för man ska "rädda världen"? (Det om något är väl "hippie"?)
2. Diggar att barnfamiljer i fattigare länder gräver miljöfarliga ämnen utan någon skyddsutrustning, så man själv kan må bra av att äga en "miljövänlig" bil?
3. Hoppade på nästa fluga?
4. Gillar att åka mellan trasiga laddstationer i hopp om att man kanske får ringa bärgaren även idag när batteriet dött?
5. Är rädd för ljudet från motorn i en fossilbil?
Du nämnde att man inte skulle bry sig om ägandekostnaden men den är nog så viktig för oss alla som har en budget att gå efter.
Man kan inte säga att milkostnaden är lägre än en fossilbil (att det ska vara drivande i valet av byte till elbil). I milkostnaden får man räkna in allt, värdeminskning, inköpspris, slitage, service...
(Hur länge håller batteriet och vem betalar hur mycket när det väl behöver bytas?)
Bara inköpspriset på en elbil är så mycket högre.
Hyundai i10 2023
Pris 164 900 kr
Fiat 500e 2023
Pris 349 900 kr
Batteribyte vanlig fossilbil: 2 000 - 6 000kr
Batteribyte elbil: 200 000 - 300 000 kr?
Nej jag ser inget skäl till att byta till elbil, jag tror inte jag kommer vare sig rädda världen om jag gör det eller spara pengar.
Är du 25 eller 85 år?J Jonasdzm skrev:Varför har man elbil?
1. Är det för man ska "rädda världen"? (Det om något är väl "hippie"?)
2. Diggar att barnfamiljer i fattigare länder gräver miljöfarliga ämnen utan någon skyddsutrustning, så man själv kan må bra av att äga en "miljövänlig" bil?
3. Hoppade på nästa fluga?
4. Gillar att åka mellan trasiga laddstationer i hopp om att man kanske får ringa bärgaren även idag när batteriet dött?
5. Är rädd för ljudet från motorn i en fossilbil?
Du nämnde att man inte skulle bry sig om ägandekostnaden men den är nog så viktig för oss alla som har en budget att gå efter.
Man kan inte säga att milkostnaden är lägre än en fossilbil (att det ska vara drivande i valet av byte till elbil). I milkostnaden får man räkna in allt, värdeminskning, inköpspris, slitage, service...
(Hur länge håller batteriet och vem betalar hur mycket när det väl behöver bytas?)
Bara inköpspriset på en elbil är så mycket högre.
Hyundai i10 2023
Pris 164 900 kr
Fiat 500e 2023
Pris 349 900 kr
Batteribyte vanlig fossilbil: 2 000 - 6 000kr
Batteribyte elbil: 200 000 - 300 000 kr?
Nej jag ser inget skäl till att byta till elbil, jag tror inte jag kommer vare sig rädda världen om jag gör det eller spara pengar.