1 821 424 läst ·
27 226 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Att räkna med att få ladda hos vänner är väl lite märkligt. Man tankar inte diesel/bensin hos sina vänner heller, vilket hade varit lika märkligt.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Då ska jag bara stryka under att bara för att man kör elbil är man inte en snål idiot. Har man köpt en bil för en bra bit norr om en halv miljon har man råd att ladda den också. Att be om destinationsladdning hos en vän gör man av bekvämlighetsskäl för att slippa göra en extra tur till en publik laddare och man erbjuder sig alltid att betala för den el man använder och frågar givetvis före.
Och rätt ofta vill man istället veta hur mycket och länge man ska ladda för att komma fram (till destinationen där man långsamladdar till typ nästa dag, eller till nästa snabbladdare).och då kan du använda tumregeln att en personbils EV drar ca 1,5 - 2kWh / mil, stora tunga i övre spannet, små lätta i nedre på samma sätt som bensinbilar. Och i motorvägsfart eller regn eller snöslask ökar det 10-20%.A Avemo skrev:
Man lär känna sin egen bil efterhand, men ungefär såhär är det.
Så, är det 20 mil man har att köra på den laddning man skickar in, så behövs det 30kWh - 50kWh.
Ungefär, dvs 30 med en mindre bil i 90knyck en sommardag, eller 50kWh med en större bil i 110knyck en snöig dag.
Sen är det bara att räkna vidare precis som Avemo skrev.
Man snabbladdar ofta bara till ca 80%, om man klarar sig med det till nästa laddstopp/slutdestination.
För alla bilar drar ner rejält på laddningshastigheten mot slutet för att batterierna blir annars för varma.
Brukar vara ca 80% som är lämpligt att stoppa vid, men det beror på bilen också, de har olika batteritekniker och olika bra kylning av batteripacket.
Min börjar sänka laddhastigheten märkbart redan vid 50% laddat, så jag brukar vara sugen på att avbryta snabbladdningen tidigare än 80%. Men min bil har superkass kylning av batteripacket, för det är första generationen då tillverkaren antagligen inte lärt sig tillräckligt.
Och jag gör ju inte heller några långkörningar, men ibland är det en relativt lokal resa som ändå kräver lite extra laddning bara för att jag ska komma hem igen, då laddar jag så sent som möjligt och så lite som möjligt, och laddar billigt och långsamt hemma sen.
Ibland ger den flera alternativ. Man lägga till delmål om man vill också. Vill man bestämma vägen själv är det ju inga problem att planera rutten utan hjälpmedel. Det har vi ju klarat av tidigare.S styren skrev:Provade din routerplanning för en id.4 (fanns olika id.4 att välja på i plannern. Funkade ganska bra (faktiskt!), men den gav bara en route/väg. Plannern höll sig på stora vägarna (såklart, för där finns laddstationerna utbyggda). Men man kanske vill köra inlandet, där det saknas (färre) laddstationer (?)
Jag brukar ladda till 100% före en längre resa. Min erfarenhet av långresor med elbil är ganska begränsad. Jag har ofta laddat fullt på snabbladdarna också. Trots att jag vet att man kan spara tid på att ladda någon gång extra och då inte ladda fullt. "A better route planner" talar ju om till hur många % man skall ladda på varje plats. Och den lägger sig så lågt som möjligt därför att det sparar tid.S styren skrev:
Jag vill att de som kommer på besök med elbil till mig ska ladda här, istället för att de ska ladda någonstans längs vägen. (Har de batteristorlek så de gott klarar sig både hit och hem utan extra laddning får de göra hur de vill, bara de inte laddar på vägen).JanneJanne123 skrev:
Då ska jag bara stryka under att bara för att man kör elbil är man inte en snål idiot. Har man köpt en bil för en bra bit norr om en halv miljon har man råd att ladda den också. Att be om destinationsladdning hos en vän gör man av bekvämlighetsskäl för att slippa göra en extra tur till en publik laddare och man erbjuder sig alltid att betala för den el man använder och frågar givetvis före.
Det är av två skäl, det ena är att jag umgås hellre med mina gäster en kvart, eller halvtimme längre, än att de måste stressa iväg tidigare för att de även ska tillbringa den tiden vid en snabbladdare på vägen hem.
Det andra skälet är att jag har en rolig finess i mitt hus, jag har en egen bensinpipeline (ja pipeline och pipeline, det är väl mer som ett sugrör, för bensinen kommer rätt långsamt).
Men det som är bra med den är att jag köper bensinen för bara 1 kr litern.
Mina vänner har faktiskt också en sådan ledning hemma hos sig.
Men ingenstans finns det någon mack som säljer bensinen så billigt, utan de jävlarna tar 20kr/litern, rent ocker tycker jag, så därför vill jag att mina vänner skippar mackarna på vägen och istället tankar lite av min billiga bensin.
Och vetdu, jag tankar också deras billiga bensin när jag kommer till dom. 👍
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Jag tycker det är en väsentlig skillnad. Jag har el hemma, så den som hälsar på kan få ladda sin bil för 20-50 kronor medan de är här och grillar. Jag bjuder även på maten och dricka då. Jag har inte bensin eller diesel hemma och jag kommer inte körs ner deras bil till macken och tanka den för 1000-2000 kr. Det underlättar inte för den med fossilbil om jag gör det, det blir bara billigare, medan det för den med elbil kan det underlätta, de ytterst få gånger det är intressant.Nissens skrev:
Jag gissar att folk som drar kortet "folk tankar inte minbil med bensin/diesel" är personer som har stenkoll på vem av vännerna som betalat vad, bjuder inte på kaffe om de inte kan förvänta sig en oxfilé tillbaka. Påminner om Ove i Solsidan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Jag har både laddat min hybrid hos vänner och familj gratis, erbjöd till en början att betala för mig, men ingen vill ha betalt.
Jag erbjuder även vänner med elbil att ladda hos oss, kostnadsfritt.
Jag erbjuder även vänner med elbil att ladda hos oss, kostnadsfritt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Delar den bilden, de flesta brukar fråga om man vill ladda utan att man själv behöver fråga, speciellt de som själva kör på el.13th Marine skrev:
Det är sällan jag hälsar på vänner som är längre bort än 30 mil tur och retur, kommer så långväga vänner och hälsar på erbjuder jag dem antagligen att sova över om de vill, och har absolut inget problem att bjuda på lite el i det scenariot
Redigerat:
Fan, jag hade glömt att stoppa i sladden, så optimum fick ju lite rätt.Mikael_L skrev:
Jag missade timmen med 0,2 öre/kWh, och får alltså nöja mig med att ladda för 5öre/kWh. 🙃
Egentligen spelar det väl ingen större roll vad elpriset är, så länge det är under 50 öre, för då är ju ändå skatten på elen och nätägarens överföringsavgift (och moms på det) dominerande för det slutliga elpriset.
Men det har ju ändå blivit lite av en sport att hålla på och spara ören på bilens laddning, ekonomiskt sett helt omotiverat, men det har väl blivit en sport som sagt.