Nissens
M Markarbetaren skrev:
En bil hade jag i 8 år. Den bytte man AC-kompressor på två gånger och panoramaglastaket. Folksam ställde aldrig frågan om servicebok eller liknande, trots att jag gjorde servicearna själv.

Kanske gäller att välja rätt försäkringsbolag, eller ha rätt attityd när man pratar med dom😉
AC kompressor och panoramaglastak berörs antagligen inte speciellt mycket av serviceboken. Vid ett motorhaveri hade det nog låtit annorlunda…
 
Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
Jag har haft flera bilar som jag servat själv från dom varit 5 år gamla. Aldrig varit några problem eller frågor öht.

En bil hade jag i 8 år. Den bytte man AC-kompressor på två gånger och panoramaglastaket. Folksam ställde aldrig frågan om servicebok eller liknande, trots att jag gjorde servicearna själv.

Kanske gäller att välja rätt försäkringsbolag, eller ha rätt attityd när man pratar med dom😉
Är det den aggressiva attityden då eller?
För att ställa en helt neutra fråga om vad som gäller angående service fungerar tydligen inte. Då ljuger de bara. 🙄

Ja det är ju mycket service på glastak och ac-kompressor. Är de sakerna med i serviceschemat på din bil?

Prova att få en motor eller växellåda bytt eller renoverad på garanti eller försäkring, om du har en tom servicebok.😂
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M
Nissens Nissens skrev:
AC kompressor och panoramaglastak berörs antagligen inte speciellt mycket av serviceboken. Vid ett motorhaveri hade det nog låtit annorlunda…
Jag svarade på inlägget om att inte maskinskadeförsäkringen skull gälla om bilen inte var servad på en aukt. Verkstad. AC'n gick på min maskinskada...
 
Nissens
E enoch85 skrev:
Angående långresor, gjorde denna resa på dryga 400 mil nu för 2 veckor sedan.

Räcker det för att övertyga?
Gott, hur många timmar lade du på att tanka?
 
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Jag svarade på inlägget om att inte maskinskadeförsäkringen skull gälla om bilen inte var servad på en aukt. Verkstad. AC'n gick på min maskinskada...
Jo, jag vet, men jag tror inte det är så mycket servicepunkter på en AC kompressor, och inte heller på ett panoramaglastak som du också nämnde. Om det stämmer så gör väl service varken till eller från? Får man tex motorhaveri så lär de fråga efter serviceböckerna.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
M
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Prova att få en motor eller växellåda bytt eller renoverad på garanti eller försäkring, om du har en tom servicebok.😂
Ja då förstår jag att du fick problem. Själv sparar jag kvitton på köpta Service delar, ofta står regnumret på kvittot när man handlat olja/filter i butik. Så jag har aldrig haft några problem öht.

En bil bytte dom toppen med kamaxlar, vipparmsbrygga osv. på goodwill när bilen var 6 år gammal. Jag hade servat den själv sedan den var 4 år.
 
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Det gör man väl aldrig. Bromsvätskan skall bytas i intervall enligt serviceboken.
Ja enligt den gamla skolan.
Med moderna bromsvätskor är det oftast slöseri med tid, pengarna och miljö att byta efter 2 eller 3 år.

På Tesla kontrollerar man om bromsvätskan behöver bytas. Man byter inte rutinmässigt bara för att det är en viss dag i kalendern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja enligt den gamla skolan.
Med moderna bromsvätskor är det oftast slöseri med tid, pengarna och miljö att byta efter 2 eller 3 år.

På Tesla kontrollerar man om bromsvätskan behöver bytas. Man byter inte rutinmässigt bara för att det är en viss dag i kalendern.
Tja, jag har en XC60 MY21, och på den skall den bytas regelbundet, får snart en MY24, men det kanske är annorlunda på den då…

I min värld är det tvärtom, förr bytte man nästan aldrig bromsvätska (old school), medan man numera gör det varken det behövs eller ej.
 
Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
En bil bytte dom toppen med kamaxlar, vipparmsbrygga osv. på goodwill när bilen var 6 år gammal. Jag hade servat den själv sedan den var 4 år.
Du skulle kanske låtit någon kunnig serva din bil istället, så hade det inte behövt en motorrenovering efter 6 år.😂
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Tja, jag har en XC60 MY21, och på den skall den bytas regelbundet, får snart en MY24, men det kanske är annorlunda på den då…

I min värld är det tvärtom, förr bytte man nästan aldrig bromsvätska, medan man numera gör det varken det behövs eller ej.
Förvänta dig ingen förändring på nya bilen. Volvo kör enligt den gamla skolan.

Service är den största inkomstkällan under bilens livslängd för Volvo. Det släpper de inte i första taget.
 
E
Nissens Nissens skrev:
Gott, hur många timmar lade du på att tanka?
Menar du hur många timmar vi la på att äta lunch och middag? :)

Jag vet inte exakt, men nån timme kanske. Dock handlar det ju om planering. Man tajmar ju stoppen med tid för mat. Hade en 3-åring med oss också och då är sånt extra viktigt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Frankrike är väl hyffsat nära.

Citat från Socialstyrelsens rapport om stora bussolyckor.

"På motorvägen vid Beaune i Frankrike omkom år 1982 totalt 53 människor"
Försök igen. 1982 dog över 12000 personer i trafiken i Frankrike. 53 personer blir en liten osynlig blipp på 0.5%.
 
S
ID.4 utmanar prissänkta Tesla Model Y.

Nya ID.4 mot Tesla – en knockoutseger!​

Vem vinner egentligen? Finns det en bästa elbil? Vinner Tesla?
 
Nissens
E enoch85 skrev:
Menar du hur många timmar vi la på att äta lunch och middag? :)

Jag vet inte exakt, men nån timme kanske. Dock handlar det ju om planering. Man tajmar ju stoppen med tid för mat. Hade en 3-åring med oss också och då är sånt extra viktigt.
Bra jobbat, att ladda på en timme totalt för ca 10 laddningar. 6 minuter per laddning är inte dåligt. 😊

Men det blir väl svårt att få ner några mackkorvar på 6 minuter?
 
Nicke Nyfiken
S styren skrev:
ID.4 utmanar prissänkta Tesla Model Y.

Nya ID.4 mot Tesla – en knockoutseger!​

Vem vinner egentligen? Finns det en bästa elbil? Vinner Tesla?
Ska man som "Nya id4" -ägare stå och köa på Ionitys laddare, så är vinnaren solklar.

Finns det en bästa bensinbil?
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.