1 822 093 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
AC kompressor och panoramaglastak berörs antagligen inte speciellt mycket av serviceboken. Vid ett motorhaveri hade det nog låtit annorlunda…M Markarbetaren skrev:
Är det den aggressiva attityden då eller?M Markarbetaren skrev:Jag har haft flera bilar som jag servat själv från dom varit 5 år gamla. Aldrig varit några problem eller frågor öht.
En bil hade jag i 8 år. Den bytte man AC-kompressor på två gånger och panoramaglastaket. Folksam ställde aldrig frågan om servicebok eller liknande, trots att jag gjorde servicearna själv.
Kanske gäller att välja rätt försäkringsbolag, eller ha rätt attityd när man pratar med dom😉
För att ställa en helt neutra fråga om vad som gäller angående service fungerar tydligen inte. Då ljuger de bara. 🙄
Ja det är ju mycket service på glastak och ac-kompressor. Är de sakerna med i serviceschemat på din bil?
Prova att få en motor eller växellåda bytt eller renoverad på garanti eller försäkring, om du har en tom servicebok.😂
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag svarade på inlägget om att inte maskinskadeförsäkringen skull gälla om bilen inte var servad på en aukt. Verkstad. AC'n gick på min maskinskada...Nissens skrev:
Jo, jag vet, men jag tror inte det är så mycket servicepunkter på en AC kompressor, och inte heller på ett panoramaglastak som du också nämnde. Om det stämmer så gör väl service varken till eller från? Får man tex motorhaveri så lär de fråga efter serviceböckerna.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja då förstår jag att du fick problem. Själv sparar jag kvitton på köpta Service delar, ofta står regnumret på kvittot när man handlat olja/filter i butik. Så jag har aldrig haft några problem öht.Nicke Nyfiken skrev:
En bil bytte dom toppen med kamaxlar, vipparmsbrygga osv. på goodwill när bilen var 6 år gammal. Jag hade servat den själv sedan den var 4 år.
Ja enligt den gamla skolan.Nissens skrev:
Med moderna bromsvätskor är det oftast slöseri med tid, pengarna och miljö att byta efter 2 eller 3 år.
På Tesla kontrollerar man om bromsvätskan behöver bytas. Man byter inte rutinmässigt bara för att det är en viss dag i kalendern.
Tja, jag har en XC60 MY21, och på den skall den bytas regelbundet, får snart en MY24, men det kanske är annorlunda på den då…Nicke Nyfiken skrev:
I min värld är det tvärtom, förr bytte man nästan aldrig bromsvätska (old school), medan man numera gör det varken det behövs eller ej.
Förvänta dig ingen förändring på nya bilen. Volvo kör enligt den gamla skolan.Nissens skrev:
Service är den största inkomstkällan under bilens livslängd för Volvo. Det släpper de inte i första taget.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Bra jobbat, att ladda på en timme totalt för ca 10 laddningar. 6 minuter per laddning är inte dåligt. 😊E enoch85 skrev:
Men det blir väl svårt att få ner några mackkorvar på 6 minuter?