1 822 047 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skiter du i folks liv? Det räcker med en isfläck med friktionsdäck och det kan kosta liv.Nicke Nyfiken skrev:
Dessutom är det högst tveksamt om hur närmiljön påverkas av dubbdäck. Följer man de lagar och regler som gäller så har man draigit sitt strå till stacken. 😊
Det var stora nyheter, skicka gärna länk så man kan läsa mer om det.Nicke Nyfiken skrev:
Vet inte vad du menar med trassel och bränsleceller, min bild är att de ligger en bit in i framtiden. Men det är ju kul om jag har fel. 😊
Vi är redan för många på planet så vad spelar det för roll?Nissens skrev:
Det är ett citat från "Rkarlsson".
Varför reagerar du inte när han skrev det, men reagerar när jag upprepar det det han skrivit?
Är det olagligt med fritionsdäck? Eller vilket strå till stacken är det som saknas kring lagar och regler?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/BränslecellsbilNissens skrev:
Skulle nog klara mig på en rejäl laddning. Då handlar det om en timmes laddning. Det är då jag blir vansinnig 😡. Har gjort det en gång.Nicke Nyfiken skrev:
😂😂😂
Hur många laddstopp och hur mycket tid lägger du på laddning på den sträckan idag?
Förlåt. Fel fråga... Du kör ju fossilbil den sträckan idag.😉
Men om vi istället helt hypotetiskt säger att du skulle köra med din elbil, hur många laddstopp och hur mycket tid skulle du behöva lägga på den sträckan?
En timmes laddning för att klara en resa på 45 mil?S SonnyListon skrev:
Vågar man fråga vad det är för bil du har?
Med Model 3 LR kan du köra Ystad- Storuman (137 mil) med bara en timmes laddning total fördelat på 4 korta laddningar, enligt ABRP.
Väljer man då den billigare och snålare bakhjulsdriva varianten, kommer du ännu längre med bara en timmes laddning.
Redigerat:
2009-2010 var förvisso 13 år sen. Men det blåser på bra där.Nicke Nyfiken skrev:
Nej jag sätter min familjs hälsa före andras
Nu blir jag (Nicke) Nyfiken...Rkarlsson skrev:
Varför är det så viktigt för dig att jag sätter andras hälsa före min egen familjs hälsa? Samtidigt som du själv gör tvärt om?
Skulle inte det eventuellt kunna tolkas som liiiite dubbelmoral? Alltså bara jättelite.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Ladda hos Tesla då. Vad är problemet?*pacman42 skrev:
Jag testade Chargefinder med en resa upp till Haparanda, det var jättesvårt att få till en resa som inte innebär stopp var 20:e mil med en bil som går drygt 30 mil på en laddning (om man bara skall stanna där det finns flera laddare). Tittade då på Teslas nätverk och det var mer eller mindre perfekt anpassat för att stanna var 25:e mil ungefär (med en laddpunkt mittemellan varje laddare också) . Det finns fördelar med de som tar ett helhetsansvar.
Alla utom fyra av deras laddare i Norrland är öppna för alla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna för alla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara Teslor.
*Så sent som igår lärde jag mig iofs. att vissa (billiga kinesiska) bilar inte funkar på Teslaladdare. Hade jag vetat det redan i onsdags hade jag kunnat förklara för en kvinna med en BYD varför min VW men inte hennes bil laddade.
Skogsägare
· 23 230 inlägg
Förlåt, varför hade jag inte kunnat förklara då, bara att det är så.useless skrev:
Ska jag gissa verkar det handla om missmatchande kommunikationsprotokoll snarare än aktiv utestängning. Om det är Tesla eller kineserna som inte fullt ut uppfyller standarden vet jag inte.
https://www.motor.no/bil/mg-far-ikke-ladet-hos-tesla/245902
Inget problem alls. Jag tyckte bara att det var intressant att det var så svårt att få till vettig laddning med summan av alla andra laddmärken. Jag ville bara kolla hur jobbigt det var att ta sig norröver nuförtiden (och använde frugans Fiat som bil). Konstaterade snabbt att jag skulle behöva ladda på ett par Tesla-stationer. Vände då på frågan och insåg att bara Teslas stationer skulle fungera bättre än summan av alla andra...Nötegårdsgubben skrev:
Ladda hos Tesla då. Vad är problemet?*
Alla utom fyra av deras laddare i Norrland är öppna för alla.
[bild]
Öppna för alla.
[bild]
Bara Teslor.
*Så sent som igår lärde jag mig iofs. att vissa (billiga kinesiska) bilar inte funkar på Teslaladdare. Hade jag vetat det redan i onsdags hade jag kunnat förklara för en kvinna med en BYD varför min VW men inte hennes bil laddade.
Det blir dessutom med stor sannolikhet mycket billigare att ladda hos dem.
Skogsägare
· 23 230 inlägg
Ok. Tolkade inte nedanstående så.pacman42 skrev:
pacman42 skrev: