Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
I södra Skåne längs Öresund var det mååånga år sedan vi hade snö i en hel vecka.

Varför skiter du i folks hälsa och kör med dubbdäck? Bryr du dig inte om närmiljön?😱
Eller har man frikort om man tänker göra sig av med elbilen? 🤔
Skiter du i folks liv? Det räcker med en isfläck med friktionsdäck och det kan kosta liv.

Dessutom är det högst tveksamt om hur närmiljön påverkas av dubbdäck. Följer man de lagar och regler som gäller så har man draigit sitt strå till stacken. 😊
 
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Vi får hoppas att de får ordning på tekniken kring bränsleceller, då försvinner allt detta trassel. 👍
Vad är det för trassel med bränsleceller?
Det fungerar hur bra som helst enligt Toyota. Enda problemet är att det inte finns några ställen att tanka på.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, jultomten kommer även till påsk och bensinen blir gratis :) Hej på dig.
De grejorna kan du hoppas på, så hoppas jag på bränslecellerna, även om de dröjer. Sannolikt får du ändå vänta längre än jag. 😊
 
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det för trassel med bränsleceller?
Det fungerar hur bra som helst enligt Toyota. Enda problemet är att det inte finns några ställen att tanka på.
Det var stora nyheter, skicka gärna länk så man kan läsa mer om det.

Vet inte vad du menar med trassel och bränsleceller, min bild är att de ligger en bit in i framtiden. Men det är ju kul om jag har fel. 😊
 
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Skiter du i folks liv? Det räcker med en isfläck med friktionsdäck och det kan kosta liv.

Dessutom är det högst tveksamt om hur närmiljön påverkas av dubbdäck. Följer man de lagar och regler som gäller så har man draigit sitt strå till stacken. 😊
Vi är redan för många på planet så vad spelar det för roll?

Det är ett citat från "Rkarlsson".
Varför reagerar du inte när han skrev det, men reagerar när jag upprepar det det han skrivit?

Är det olagligt med fritionsdäck? Eller vilket strå till stacken är det som saknas kring lagar och regler?
 
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Det var stora nyheter, skicka gärna länk så man kan läsa mer om det.

Vet inte vad du menar med trassel och bränsleceller, min bild är att de ligger en bit in i framtiden. Men det är ju kul om jag har fel. 😊
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bränslecellsbil
 
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
😂😂😂

Hur många laddstopp och hur mycket tid lägger du på laddning på den sträckan idag?

Förlåt. Fel fråga... Du kör ju fossilbil den sträckan idag.😉

Men om vi istället helt hypotetiskt säger att du skulle köra med din elbil, hur många laddstopp och hur mycket tid skulle du behöva lägga på den sträckan?
Skulle nog klara mig på en rejäl laddning. Då handlar det om en timmes laddning. Det är då jag blir vansinnig 😡. Har gjort det en gång.
 
Nicke Nyfiken
S SonnyListon skrev:
Skulle nog klara mig på en rejäl laddning. Då handlar det om en timmes laddning. Det är då jag blir vansinnig 😡. Har gjort det en gång.
En timmes laddning för att klara en resa på 45 mil?
Vågar man fråga vad det är för bil du har?

Med Model 3 LR kan du köra Ystad- Storuman (137 mil) med bara en timmes laddning total fördelat på 4 korta laddningar, enligt ABRP.

Väljer man då den billigare och snålare bakhjulsdriva varianten, kommer du ännu längre med bara en timmes laddning.
 
Redigerat:
P
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
I södra Skåne längs Öresund var det mååånga år sedan vi hade snö i en hel vecka.

Varför skiter du i folks hälsa och kör med dubbdäck? Bryr du dig inte om närmiljön?😱
Eller har man frikort om man tänker göra sig av med elbilen? 🤔
2009-2010 var förvisso 13 år sen. Men det blåser på bra där.

Nej jag sätter min familjs hälsa före andras :) Som jag skrev kan jag ju välja, har snart 3 bilar så blir ju toppen.
 
Nicke Nyfiken
Rkarlsson skrev:
2009-2010 var förvisso 13 år sen. Men det blåser på bra där.

Nej jag sätter min familjs hälsa före andras :) Som jag skrev kan jag ju välja, har snart 3 bilar så blir ju toppen.
Nu blir jag (Nicke) Nyfiken...

Varför är det så viktigt för dig att jag sätter andras hälsa före min egen familjs hälsa? Samtidigt som du själv gör tvärt om?

Skulle inte det eventuellt kunna tolkas som liiiite dubbelmoral? Alltså bara jättelite.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jag testade Chargefinder med en resa upp till Haparanda, det var jättesvårt att få till en resa som inte innebär stopp var 20:e mil med en bil som går drygt 30 mil på en laddning (om man bara skall stanna där det finns flera laddare). Tittade då på Teslas nätverk och det var mer eller mindre perfekt anpassat för att stanna var 25:e mil ungefär (med en laddpunkt mittemellan varje laddare också) . Det finns fördelar med de som tar ett helhetsansvar.
Ladda hos Tesla då. Vad är problemet?*

Alla utom fyra av deras laddare i Norrland är öppna för alla.


Skärmbild av ChargeFinder-app med markerade laddstationer för elbilar på en karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppna för alla.

Applikation för elbilsladdning, karta med platser för laddningsstationer, filtrerade för en viss kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara Teslor.



*Så sent som igår lärde jag mig iofs. att vissa (billiga kinesiska) bilar inte funkar på Teslaladdare. Hade jag vetat det redan i onsdags hade jag kunnat förklara för en kvinna med en BYD varför min VW men inte hennes bil laddade.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hade jag vetat det redan i onsdags hade jag kunnat förklara för en kvinna med en BYD varför min VW men inte hennes bil laddade.
Vad är förklaringen då?
 
useless useless skrev:
Vad är förklaringen då?
Förlåt, varför hade jag inte kunnat förklara då, bara att det är så.

Ska jag gissa verkar det handla om missmatchande kommunikationsprotokoll snarare än aktiv utestängning. Om det är Tesla eller kineserna som inte fullt ut uppfyller standarden vet jag inte.

https://www.motor.no/bil/mg-far-ikke-ladet-hos-tesla/245902
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ladda hos Tesla då. Vad är problemet?*

Alla utom fyra av deras laddare i Norrland är öppna för alla.


[bild]
Öppna för alla.

[bild]
Bara Teslor.



*Så sent som igår lärde jag mig iofs. att vissa (billiga kinesiska) bilar inte funkar på Teslaladdare. Hade jag vetat det redan i onsdags hade jag kunnat förklara för en kvinna med en BYD varför min VW men inte hennes bil laddade.
Inget problem alls. Jag tyckte bara att det var intressant att det var så svårt att få till vettig laddning med summan av alla andra laddmärken. Jag ville bara kolla hur jobbigt det var att ta sig norröver nuförtiden (och använde frugans Fiat som bil). Konstaterade snabbt att jag skulle behöva ladda på ett par Tesla-stationer. Vände då på frågan och insåg att bara Teslas stationer skulle fungera bättre än summan av alla andra...

Det blir dessutom med stor sannolikhet mycket billigare att ladda hos dem.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tyckte bara att det var intressant att det var så svårt att få till vettig laddning med summan av alla andra laddmärken.
Ok. Tolkade inte nedanstående så.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag testade Chargefinder med en resa upp till Haparanda, det var jättesvårt att få till en resa som inte innebär stopp var 20:e mil med en bil som går drygt 30 mil på en laddning (om man bara skall stanna där det finns flera laddare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.