1 747 661 läst ·
26 260 svar
1748k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nu var det inte så det stod.Nissens skrev:
Det är viss skillnad på att förneka köernas existens, och att förneka att köerna innebär problem.
Men det var kanske helt oavsiktligt från din sida att närma dig verkligheten. Du står kanske fortfarande fast vid att du anser att folk här på forumet förnekar köernas existens.
Alla förstår att du skriver så för att du vill provocera, inte för att du själv tror på vad du skriver.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 948 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 948 inlägg
Man kan ju välja en bil från ett annat märke så slipper man det problemet. Prisskillnaden varierar vilket gör det lite svårt att jämföra. Har man köpt en BMW i7 så verkar man få ladda gratis ett år hos Ionity, medan övriga modeller inte är gratis utan lite rabatterade.Nissens skrev:
Som du säkert minns från din favoritartikel så var det ju någon irriterad elbilsförare som tyckte att Ionity fick skärpa sig för de hade fått vänta i timmar. Jag hade betalat några hundralappar och åkt vidare istället för att sitta där med ledsna barn. Fjällresan under sportlovet kommer kosta så mycket så den extra kostnaden för laddning blir försumbar i sammanhanget. Det kan skilja 2 kr/kWh och laddar man då 50 kWh så kan jag inte förstå hur man väljer att köa.
Skönt att du fick din halmgubbe bekräftad 🙂Nissens skrev:
Nejdå, jag har tidigare länkat till olika artiklar där folk vittnar om att de fastnat i laddköer, så att kompisen fastnade i en direkt var mer en bekräftelse.
Den kön han fastnade i var på dagtid i allafall.
Jag personligen struntar i vilket, men det är lite kul att många här förnekar att det ens är ett problem. De som sitter i köerna tänker sannolikt något annat. 😊
Själv tycker jag det är lite kul att du lägger så mycket tid hitta problem med elbilar trots att du struntar i det...
/Krille
"Det finns köer på ICA" och "man har problem med köer på ICA" är enligt sig samma sak?Nissens skrev:
Du får nog förklara tydligare vad du menar? 🙂
/Krille
Ok, Nacka-Malmö idag med Mustangen. Mycket 120-sträckor numera, så det blev 2 laddstopp, ett i Ödeshög (OKQ8) och ett i Värnamo (Ionity). Gott om platser på OKQ8 och vi slapp vänta även på Ionity. Men en bil bakom oss fick vänta ca 10 min. 100% laddat när vi lämnade hemmet och 80% på snabbladdarna i vanlig ordning. Anlände till Malmö med ca 20% kvar i batteriet.
Positivt att man numera kan ladda med kort på OKQ8. Plug&Charge på Ionity.
Positivt att man numera kan ladda med kort på OKQ8. Plug&Charge på Ionity.
Det är för lite. Antalet trafikdödade i Sverige har varierat mellan 180 och 300 per år de senaste 15 åren. 50 pers extra räcker inte för att "fucka upp statistiken totalt." som Troberg uttrykte det.R Robert-san01 skrev:
Finns lösningar för allt.@ @ndreas skrev:
Sen alternativ 2 kan man preparera. Ät mindre i ett par dagar och mycket protein så kan du hålla dig i dagar.
Dock hade jag helst velat undvika att samåka i ett flygplan om det inträffar. Jag nöjer mig med att ha flugit runt skåne i ett 4 sittsigt
Synd om dom som inte kan ladda hemma.Rkarlsson skrev:Jag brukar inte ladda ute något alls, utan laddar min bil hemma till nästan 100% bortsett från idag.
Tänkte att jag hade ju 200 kr på eon kontot och skulle inom maxi så jag kunde ju göra av med lite på den potten då jag tänkte avsluta eon pga de är värdelösa ändå.
Så jag tog snabbladdaden 50kw, ca 10 minuter i affärn och fick i 10,8kWh till hutlösa 79,65 kr.
Så lite snabbräkning, det blev ganska exakt 6 mil på mätaren i bilen, - 13,275 kr milen blir detta omränknat i pengar.
Min i40 drog till och från jobbet ca 0,5 så vi säger avrundat 0,55 - 12,1055 kr milen. på 0,5l/milen blir det 11 kr avrundat.
Då har vi en aspekt i detta då vissa personer på lite olika sociala medier som vurmar för att elbilen är myyyycket billigare (läs "VISSA") som också försöker övertala folk om att elbilen är det enda vettiga.
Jag har en avgift på sista räkningen på 5178kr utan försäkring.
På i40 hade jag en räkning varje månad på fast summa 870 kr månaden, 200 kr i försäkring. Värdeminskning på i40 var 4000 per år.
För den som inte har en möjlighet att ladda hemma eller ladda för under priset jag presenterat gör ju en sån brakförlust ekonomiskt jämfört med en dieselbil :O
Vad är det som gör att dessa "vissa" blir så brutalt fientliga? Är de religiösa på detta ? Eller de blev "experter" när de är lite udda ?
Då får man åka till Gubbängen och ladda för 2:50/kWh och ta tunnelbanan hem varje kväll.
...eller så får man ladda för 10:-/timme så mycket som man kan klämma in i sin elbil upp till 11 kW
...eller på dagtid för 30:- under ordinarie arbetstid...
Redigerat:
Du kan få ungefär 7 mil i timmen.R RogerHql skrev:
Billigaste vi har i vår kommun på rätt sida staden nu kostar 3 kr. Men då har jag 11 km enkel väg att gå hem i skogen. (den ligger i skogen)
Sen vill man inte ställa den i skogen för att ladda i flera timmar då lär man få en sönderslagen bil istället då det är helt öde på kvällen.
Men i sthlm funkar det säkert om man inte har laddare. På den i byn för 5,95 kr så har där stått en tesla x sedan i morse och laddar fortfarande. Så 50% av laddarna i byn är upptagna. Och vi har väl kanske 20 elbilar i byn. Ingen av dessa bor i lägenhet.
Men laddarn i byn användes flitigt innan de brutalhöjde priset från 2 kr. Plus att de knappt funkar =) Det var förvisso trevligt när de stod som offline i appen, för då fick man gratis kräm i bilen för att de ladda ändå.
Men jag ska kolla upp om jag kan upplåta min laddare när min elbil försvinner, kommer ju minst vilja ha en 5 kr kWh. Så kan de få lite kaffe med =)
Kolla vem som maniskt svarar på allt och alla så ser man vem som är stött och kränkt.Nicke Nyfiken skrev:
Elbil har i dagsläget sin funktion. Den är inte för långresor. Så enkelt är det. Sen kan man så klart genomföra långresor med elbil, men långt ifrån så enkelt som med vanlig bil. Är det något att bli kränkt över? Det börjar bli lite humor över det här 😄
Du får väl kräva betalt av dem då, ditt elpris + 10% t.ex.T Troberg skrev:
Din snåle jävel.
Du kommer ändra dig då du har egen elbil.
Vi fortsätter lämpligtvis diskussionen då. 😂
Håller rent generellt med.T Troberg skrev:Skillnaden är att en gammal databox är skitenkel, och bara tickar och går. En modern elbil har en fullfjädrad dator, med uppdateringar och OS och allt, och det innebär en komplex miljö med problem som är svåra att fixa och upptäcka under utvecklingen. Dessutom så har många moderna bilar bakat ihop allt i samma box, inklusive navigator, instrumentering, media, backkamera osv, vilket ökar komplexiteten och risken för fel drastiskt.
Dock har även tillverkarna av sånt här också utvecklats under åren, så de bygger också säkrare idag.
Skulle kvaliteten på lödningar, väderskydd, värme, kyla osv varit lika crappig idag som på 70-talet så skulle ingen av dagens bilar överlevt första året om de skulle drista sig att köra utomhus i olika väder och saltade vägar etc.
Min allra första insprutningsbil hade ingen dator alls. Boxen var full med diskret och analog elektronik, dvs motstånd, transistorer, kondensatorer och sånt. Det kan ha funnits någon IC (kommer inte ihåg så tydligt) men då var det alltså OP-förstärkare, eller någon grind eller timer osv, typ. Absolut ingen mikrokontroller.
Och dessa boxar var kända för att relativt ofta gå sönder, ofta var det pga mängder med ärg och oxid.
Var fick du luft ifrån??? 😂S SonnyListon skrev:Kolla vem som maniskt svarar på allt och alla så ser man vem som är stött och kränkt.
Elbil har i dagsläget sin funktion. Den är inte för långresor. Så enkelt är det. Sen kan man så klart genomföra långresor med elbil, men långt ifrån så enkelt som med vanlig bil. Är det något att bli kränkt över? Det börjar bli lite humor över det här 😄
Till skillnad från dig så är jag på långresorna beredd att göra lite avkall på min egen bekvämlighet, för miljöns skull.
Du kanske skulle prova att sätta något annat än dig själv och din bekvämlighet först hela tiden?