J JohanLun skrev:
Han jobbade där för 15 år sen (kanske 10?) och det var inte Toyota utan mindre märken.

Tex Mitsubishi verkar fortfarande inte ha tillverkning i Europa.

Tesla har väl rätt nyligen börjat tillverka på andra ställen än USA.

Jag tror tex Volvo inte tillverkar bilar i USA.

Så en hel del bilar måste skeppas ganska långt, så jag tror detta fortfarande är tillämpligt.

Så, om Toyota. En kompis köpte en ny Toyota, detta är nog mer än 20 år sen iofs. Han lyckades skada den typ första veckan. Modellen var helt ny i sverige så de hade inte reservdelar hemma och fick ta dem från Japan så det tog en helvets lång tid att laga bilen.

Så jag vill nog ändå hävda att resonemanget nog fortfarande är giltigt. Om du köper en viss bilmodell kan den mycket väl inte göras på din egen kontinent och därav blir leveranstiden orimligt lång och pga det så tar man hem bilar på chans med "färdiga" specar. Om man bor på den kontinent bilen tillverkas så har jag svårt att tro att ett modernt företag inte låter kunden välja nåt alls. Ja. Möjligen då Tesla som gjort en grej av att vara annorlunda.
Alla Volvo S60 byggs i USA, tror även dom bygger XC90 och XC60 där. Tanken är att huvuddelen av bilarna för USA ska komma därifrån. EX90 och PS3 t.ex.

Tesla Shanghai har byggt M3 i ca 3,5 år
 
D Drömtroll skrev:
Volvo cars har fabrik i USA sedan 2018 (hade under många år tillverkning i Kanada). Tex. Kia har haft fabrik i Slovakien sedan 2006. Mitsubishi har väl varit osäkra på om de öht ska finnas på europeiska marknaden, så det verkar ju rimligt att inte ha tillverkning här.
Mitsubishi tillverkade väl bilar i Volvos fabrik i Nederländerna om jag kommer ihåg rätt. Googlade på det och hittade denna sida på Wikipedia:
- https://sv.m.wikipedia.org/wiki/NedCar

Tydligen tillverkas inte Mitsubishi där längre.
 
Ja, jag hade en Mitsubishi Space Star som var byggd i Nederländerna. Förutom karossen var det exakt samma bil som Volvo S/V40 och Volvo, lksom många andra, körde ganska många år med Mitsubishis GDI-motorer i sina bilar (jag hade även en Chrysler Voyager med Mitsubishimotor...)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Förutsätter ju att det finns ström.
Jag skulle kunna tänka mig en elbil till och från jobbet men inte som enda bil. Strömavbrott ett par dar så är man redan frusen och hungrig, jag vill inte vara strandsatt också så under överskådlig framtid kommer det finnas minst en bensinbil och ett par dunkar extra hemma. Elbil som daglig bruksvagn kan det däremot bli inom några år.
Du kan göra exakt just så med en elbil också, du behöver aldrig vara strandsatt. Ett par dunkar bensin och ett elverk, då har du möjlighet att ladda även vid strömavbrott, dessutom är chansen större att du får flera mil ut ur bensinen på det viset än att tanka den direkt i bilen.... 😉
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
M Mac68 skrev:
Du kan göra exakt just så med en elbil också, du behöver aldrig vara strandsatt. Ett par dunkar bensin och ett elverk, då har du möjlighet att ladda även vid strömavbrott, dessutom är chansen större att du får flera mil ut ur bensinen på det viset än att tanka den direkt i bilen.... 😉
Och hur skulle du kunna få fler mil ur bensinen med att först använda en ineffektiv enkel motor i elverket, driva en generator ä, ladda bilen med 10% laddförluster och sist driva bilen. Skulle jag gissa får du ut dubbelt så många mil om du tömmer bensinen i bensinbilen.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och hur skulle du kunna få fler mil ur bensinen med att först använda en ineffektiv enkel motor i elverket, driva en generator ä, ladda bilen med 10% laddförluster och sist driva bilen. Skulle jag gissa får du ut dubbelt så många mil om du tömmer bensinen i bensinbilen.
Min laddhybrid drar väldigt lite i låga hastigheter, men rätt mycket i höga. Jag skulle gissa att den drar runt 0,2 i stan och ca 0,9 på motorvägen i 100 km/h.

Min senaste diesel drog ca 0,56 till jobbet i snitt. Laddgybriden drar runt 0,6 med bensin (mest 50&70-sträckor). Detta antyder att den är väldigt effektiv i låga hastigheter. På motorvägen är den inte särskilt effektiv dock.
 
M Mac68 skrev:
Ett par dunkar bensin och ett elverk, då har du möjlighet att ladda även vid strömavbrott, dessutom är chansen större att du får flera mil ut ur bensinen på det viset än att tanka den direkt i bilen.... 😉
Det låter extremt optimistiskt. Det finns seriehybrider som fungerar på det viset att bilen alltid drivs med elmotorn, men när batteriet är slut så startar motorn och laddar batterierna. En typisk egenskap för sådana laddhybrider är att de när batterierna är slut drar mer bensin än en bensinbil med växellåda gjort. Jag tror inte att det är något som förbättras av att man driver generatorn med en primitiv småmotor.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det låter extremt optimistiskt. Det finns seriehybrider som fungerar på det viset att bilen alltid drivs med elmotorn, men när batteriet är slut så startar motorn och laddar batterierna. En typisk egenskap för sådana laddhybrider är att de när batterierna är slut drar mer bensin än en bensinbil med växellåda gjort. Jag tror inte att det är något som förbättras av att man driver generatorn med en primitiv småmotor.
Min är inte en seriehybrid, men den drar ändå mer i höga hastigheter än den rena bensinvarianten. Detta då motorn inte är optimerad för den hastigheten. Den är optimerad för pendling på landsväg, inte för motorväg...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min laddhybrid drar väldigt lite i låga hastigheter, men rätt mycket i höga. Jag skulle gissa att den drar runt 0,2 i stan och ca 0,9 på motorvägen i 100 km/h.

Min senaste diesel drog ca 0,56 till jobbet i snitt. Laddgybriden drar runt 0,6 med bensin (mest 50&70-sträckor). Detta antyder att den är väldigt effektiv i låga hastigheter. På motorvägen är den inte särskilt effektiv dock.
Men vad har det med att väldigt ineffektivt göra ström i ett elverk att göra?
Men du skall väl se till att ha ström i batteriet så den går på ström.
Har du inte det så fungerar den väl som en vanlig hybrid och tillgodogör sig bromsenergin vid stadskörning. Toyota är mästare på att göra bra hybrider.
En laddhybrid skulle jag nog aldrig köpa, valde mellan Hybrid eller elbil vid senaste bytet. Blev en elbil.
 
GoC GoC skrev:
Men vad har det med att väldigt ineffektivt göra ström i ett elverk att göra?
Men du skall väl se till att ha ström i batteriet så den går på ström.
Har du inte det så fungerar den väl som en vanlig hybrid och tillgodogör sig bromsenergin vid stadskörning. Toyota är mästare på att göra bra hybrider.
En laddhybrid skulle jag nog aldrig köpa, valde mellan Hybrid eller elbil vid senaste bytet. Blev en elbil.
Den bär ju på ett elverk och det är ett väldigt effektivt elverk och effektiv eldrift också.

Laddhybriden är för mig smidig som pendlingsbil med möjlighet till långkörning och släpvagn. Men förutsättningarna är ju individuella, har man kortare än vad jag har till jobbet är den inget bra alternativ. Har man riktigt lång pendling så är den inte heller bra. Men det finns en nisch däremellan.
 
GoC GoC skrev:
En laddhybrid skulle jag nog aldrig köpa,
Varför väljer du bort möjligheten att kunna ladda batteriet? Vad är fördelen med en hybrid som inte går att ladda?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför väljer du bort möjligheten att kunna ladda batteriet? Vad är fördelen med en hybrid som inte går att ladda?
Mitt körmönster med 20 mil till jobbet.
Skulle köra lika ”billigt” med en Lexus hybrid.
De laddhybrider jag provkört tycker jag är en halvmesyr. För klen elmotor och en för stark bensinmotor. Testa Volvo V60 laddhybrid, hopplöst med en bensinmotor som skramlade igång så fort man ville ha lite fart på bilen.
Lexus ES elmotor är inte mycket svagare så den går fint att köra mycket bara på el i stadsmiljö och den kör på ström upp till drygt 100km/tim. Helt sömlös övergång mellan el och bensinmotorn. Så nära känslan i en elbil man kan komma.
Så jag konstaterade att jag inte gillar inte laddhybrider, testat Volvo, Peugeot, Mercedes mfl.
Men konstaterade att en elbil mycket väl skulle uppfylla mina behov. Den kostade förövrigt inte mer än den Lexus ES som var alternativet kostade.
Så hittills så ångrar jag inte mitt val av elbil en sekund, räckviddsångesten försvann efter den första långturen. Nu är det bara bekvämt och avslappnande bilkörning med en bensträckare på en kvart efter ca 2,5-3 timmars motorvägskörning. Till och från jobbet och vinterns helgnöje 16 mil bort är inga hinder.
Körde 60 mil i söndags, ägnade 15 + 6 minuter på att ladda.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min är inte en seriehybrid, men den drar ändå mer i höga hastigheter än den rena bensinvarianten. Detta då motorn inte är optimerad för den hastigheten. Den är optimerad för pendling på landsväg, inte för motorväg...
Är det en Outlander du har? Jag har dålig koll på hur den fungerar. Är det en vanlig DSG-låda och elmotorer parallellt? Jag söker och får det till att den kan gå både som serie- och parallellhybrid.
 
A Avemo skrev:
Är det en Outlander du har? Jag har dålig koll på hur den fungerar. Är det en vanlig DSG-låda och elmotorer parallellt? Jag söker och får det till att den kan gå både som serie- och parallellhybrid.
Ja en Outlander. Den är bara seriegybrid upp till ca 65 km/h, därefter seriehybrid eller bensinbil. Det finns bara en växel och elmotorerna stöttar när denna är i. Just att det enbart finns en växel är både fördel och nackdel. Nackdel när man kör på motorvägen då bilen drar mycket då.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.