2 284 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
För stort fall, korrigera med ny flytspackling?
Har lyckats få till ett för stort fall efter flytspackling, ganska lika lutning från samtliga väggar. Det är en liten toa/dusch, 3m2 och lutningen nu från dörröppning till brunn är 3cm över typ 1.3 meter och det är över hela sträckan så blir lite dålig känsla bortanför duschområdet. Min tanke är att gå på med en förhöjningsram till golvbrunnen och flyta på igen utan att vara lika aggressiv på att fösa upp mot vägg. Men för att få det rätt den här gången, hur skulle ni hälla ut spacklet, typ mitt i istället för vid vägg som brukligt och sen jobba ut lite bara mot väggen och låta resten flyta ut av sig självt mot brunnen? Kanske 1 dl mer vatten eller så för att få det verkligen utjämnande? Tänker att om jag använder kg motsvarande 1 cm flyt borde det teoretiskt bli bättre och så får jag höja golvbrunnen till den nivån.
Att flytspackla igen på tidigare med förhöjningsram var inget problem, till alla som flytspacklar första gången och får lite för stort fall, gå på det igen. Min lärdom blev
1) ett litet rum typ upp till 5m2 flytspacklas lättast i ett svep.
2) att man inte behöver vara så väldigt aktiv med att fösa upp spackel mot vägg mer än att se till att det utgår därifrån typ, och att man häller ut där. Men det kanske är sånt som skiljer sig lite mellan produkter och rekommenderad blandning (en del anger ett intervall av vatten).
3) första gången man flytspacklar kan det kanske vara idé dela upp det i två lika stora lager så man lär sig första lär mig hur materialet beter sig osv och får rätt känsla för "fösning mot vägg" inför andra samt hur länge materialet är helt flytande och kan jobbas med utjämningsegenskaperna kvar... blev ju i princip så jag gjorde det nu men med förhöjningsring.
Lycka till andra nybörjare!
1) ett litet rum typ upp till 5m2 flytspacklas lättast i ett svep.
2) att man inte behöver vara så väldigt aktiv med att fösa upp spackel mot vägg mer än att se till att det utgår därifrån typ, och att man häller ut där. Men det kanske är sånt som skiljer sig lite mellan produkter och rekommenderad blandning (en del anger ett intervall av vatten).
3) första gången man flytspacklar kan det kanske vara idé dela upp det i två lika stora lager så man lär sig första lär mig hur materialet beter sig osv och får rätt känsla för "fösning mot vägg" inför andra samt hur länge materialet är helt flytande och kan jobbas med utjämningsegenskaperna kvar... blev ju i princip så jag gjorde det nu men med förhöjningsring.
Lycka till andra nybörjare!
Jag gjorde det båda gångerna, men första gången med stressen över att blanda och hälla ut snabbt nog, tappade jag bort mig lite med ytor som täckts med pinnarna.. men även generellt undrar jag hur man ska använda dessa optimalt. Det jag hade problem första gången med är att när man väl täckt dem (för mycket) så är det för sent, kanske ska ta för vana att klippa på +0.5cm eller +1cm eller vad man nu väljer så man ser pinnarna hela tiden...?Jonatan79 skrev:
Andra gången blev enklare på många sätt bara genom vana tror jag.
Sätter man pinnarna i ett bestämt rutnät så är dom lätta att hålla koll på om man skulle hälla på för mycket flyt och då kan man bara fösa undan flytspacklet tills man kommer i nivå med pinnarna igen.mcr108s skrev:
Jag gjorde det båda gångerna, men första gången med stressen över att blanda och hälla ut snabbt nog, tappade jag bort mig lite med ytor som täckts med pinnarna.. men även generellt undrar jag hur man ska använda dessa optimalt. Det jag hade problem första gången med är att när man väl täckt dem (för mycket) så är det för sent, kanske ska ta för vana att klippa på +0.5cm eller +1cm eller vad man nu väljer så man ser pinnarna hela tiden...?
Andra gången blev enklare på många sätt bara genom vana tror jag.
Själv så blandar jag det ganska trögt runt brunnen så det håller sig på plats och sedan häller jag i mer vatten efter hand man tar sig ifrån duschzonen så att flytet rinner ut jämnt utan att helt nivellera sig. Sedan kan man tvätta hinkar och verktyg och i denna värmen så torkar flytspacklet så snabbt att man kan gå in direkt och skrapa till fallet helt perfekt samt hyvla av eventuella ryggar. Ett badrum på 4-7 kvm brukar ta 3-5 timmar allt som allt att flytspackla.
med dessa tips hade det kunnat bli bra direktT tank77 skrev:Sätter man pinnarna i ett bestämt rutnät så är dom lätta att hålla koll på om man skulle hälla på för mycket flyt och då kan man bara fösa undan flytspacklet tills man kommer i nivå med pinnarna igen.
Själv så blandar jag det ganska trögt runt brunnen så det håller sig på plats och sedan häller jag i mer vatten efter hand man tar sig ifrån duschzonen så att flytet rinner ut jämnt utan att helt nivellera sig. Sedan kan man tvätta hinkar och verktyg och i denna värmen så torkar flytspacklet så snabbt att man kan gå in direkt och skrapa till fallet helt perfekt samt hyvla av eventuella ryggar. Ett badrum på 4-7 kvm brukar ta 3-5 timmar allt som allt att flytspackla.
Klicka här för att svara