Hej alla.
På vår förbesiktning av vårt nybyggda hus så anmärkte besiktningsmannen på att fallet var för stort i båda badrummen. Se kommentar vid kontrollmätning av badrumsfirman:
”
Jag har efter kontrollbesiktningen och samtal med V varit på plats i badrummet tillsammans med bygg och vägt av fallen efter påpekanden på kontrollbesiktningen.
Jag har mätt golvlutningen med ett 600mm digitalt vattenpass,
I wc/d 1 så ligger vi över toleransen, närmsta 60cm runt det lokala fallet har vi avvikelse på 2-7mm/m över riktvärdet per meter golvet längre ifrån mäter jag till inom toleranserna, och i det lokala har vi ca 8mm/m över riktvärdet
Motsvarande siffor i wc/d 2 är: övrigt golv: ca 8mm/m över tolerans lokalt fall: 8mm/m över
Samma riktvärde från väggar är max 40mm/m och det klarar vi i bägge utrymmena.”
Nu vill ju givetvis badrumsfirman att vi godkänner detta ändå. Själv kan jag inte tycka att det kändes som någon jättegrej men frågan är om det kan vara något tekniskt problem i framtiden:
- vad säger försäkringsbolag om en halkolycka eller vattenskada sker och det finns en anmärkning?
- är det en högre risk för vattenskador eller är det endast halkrisk?
- går det att åtgärda ”enkelt” eller är det två nya badrum som gäller?
är det någon som har något bra tips? Uppskattar åsikter! Peter
På vår förbesiktning av vårt nybyggda hus så anmärkte besiktningsmannen på att fallet var för stort i båda badrummen. Se kommentar vid kontrollmätning av badrumsfirman:
”
Jag har efter kontrollbesiktningen och samtal med V varit på plats i badrummet tillsammans med bygg och vägt av fallen efter påpekanden på kontrollbesiktningen.
Jag har mätt golvlutningen med ett 600mm digitalt vattenpass,
I wc/d 1 så ligger vi över toleransen, närmsta 60cm runt det lokala fallet har vi avvikelse på 2-7mm/m över riktvärdet per meter golvet längre ifrån mäter jag till inom toleranserna, och i det lokala har vi ca 8mm/m över riktvärdet
Motsvarande siffor i wc/d 2 är: övrigt golv: ca 8mm/m över tolerans lokalt fall: 8mm/m över
Samma riktvärde från väggar är max 40mm/m och det klarar vi i bägge utrymmena.”
Nu vill ju givetvis badrumsfirman att vi godkänner detta ändå. Själv kan jag inte tycka att det kändes som någon jättegrej men frågan är om det kan vara något tekniskt problem i framtiden:
- vad säger försäkringsbolag om en halkolycka eller vattenskada sker och det finns en anmärkning?
- är det en högre risk för vattenskador eller är det endast halkrisk?
- går det att åtgärda ”enkelt” eller är det två nya badrum som gäller?
är det någon som har något bra tips? Uppskattar åsikter! Peter
Jag jobbar inte med badrum och därför ställer frågan. Det står på GVK.se att vissa material inte klarar brantare lutning, se bild. Därav vill jag försäkra mig att jag inte står med problemet i framtiden.Raskus skrev:
Hellre för bra fall än för dåligt säger jag. Brukar alltid lägga mig runt 20-25 mm i det lokala fallet på grund av att vissa installerar elefantduschar och då orkar inte duschdörrarna hålla vattnet inne i duschzonen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
För stort fall, korrigera med ny flytspackling?
Badrum -
Tips på verktyg för att hissa ner stort fallet träd
Trädgård allmänt -
Lång imkanal - Blir tryckfallet för stort?
Ventilation -
Samfällighet vill borra stort hål i min betongplatta för att utföra relining
Juridik -
Korrigera för stort fall vid golvbrunn
Badrum