Jag skall köpa elcentral till ett kommande husprojekt och undrar om 5 rader (60 moduler) är för stort för ett normalstort hus idag. Jag bor i ett hus från 90-talet och har 4-rader (48 moduler) som är fullt ( här har det dock inte snålats vid grupperingarna).
12-15 moduler går bort för huvudbrytare, två jordfelsbrytare och spis/ugn så då har du 45 kvar. Om det är för mycket eller inte beror på planlösningen, dvs hur många uttag du skall ha.
Jag tycker det låter vansinnigt mycket men så klarar jag mig på 2x18 också (inkl hb och jfb), jag har tom ett par lediga.
Jag tycker det låter vansinnigt mycket men så klarar jag mig på 2x18 också (inkl hb och jfb), jag har tom ett par lediga.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
nuförtiden verkar det inte konstigt att ha en säkring per uttag eller lampa typ..........
Bättre ha än önska sig…
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
jo men frågan är ju varför det är så nödvändigt nuförtiden? Borde ju rimligen räcka med en säkring per rum. Kanske nån till i arbetsrum typ kök och tvättstuga.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Utöver det som zarkov tog upp:
Man bör räkna med typ 5 grupper för köket, utöver häll och ugn (1 för dm, en för micro, 2 - 3 kyl/frys, och allmänuttag för kaffebryggare etc.).
Och så tre säkringar till värmeanläggningen.
Sedan kan det vara bra att ha en eller två personskyddsautomater (enfas) för utomhusuttag, så man inte släcker hela huset bara för att det droppar lite smältvatten på en utomhusjulbelysning. Tänk även på ev. utomhusbelysning på tomten.
Man kan med fördel ha ett trefasuttag utomhus någonstans. En trefas personskyddsautomat till det. Även om du själv aldrig använder det, så kommer du någon gång att ha en hantverkare som behöver trefas.
Reservera plats för laddbox för bil, räkna med en 3 fas personskyddsautomat, vissa laddboxar har det inbyggt (och drabbats av försäljningsförbud...).
Till vardagsrum, och andra normala rum, räcker det i praktiken med en säkring per 3 - 4 rum. Egentligen räcker en säkring för alla vanliga rum.
Så får du fundera över om du har några udda behov. Ex. om du behöver arbetplats med 5 - 6 datorer eller mer, så kan du behöva sektionera på flera säkringar (för startströmmens skull).
Man bör räkna med typ 5 grupper för köket, utöver häll och ugn (1 för dm, en för micro, 2 - 3 kyl/frys, och allmänuttag för kaffebryggare etc.).
Och så tre säkringar till värmeanläggningen.
Sedan kan det vara bra att ha en eller två personskyddsautomater (enfas) för utomhusuttag, så man inte släcker hela huset bara för att det droppar lite smältvatten på en utomhusjulbelysning. Tänk även på ev. utomhusbelysning på tomten.
Man kan med fördel ha ett trefasuttag utomhus någonstans. En trefas personskyddsautomat till det. Även om du själv aldrig använder det, så kommer du någon gång att ha en hantverkare som behöver trefas.
Reservera plats för laddbox för bil, räkna med en 3 fas personskyddsautomat, vissa laddboxar har det inbyggt (och drabbats av försäljningsförbud...).
Till vardagsrum, och andra normala rum, räcker det i praktiken med en säkring per 3 - 4 rum. Egentligen räcker en säkring för alla vanliga rum.
Så får du fundera över om du har några udda behov. Ex. om du behöver arbetplats med 5 - 6 datorer eller mer, så kan du behöva sektionera på flera säkringar (för startströmmens skull).
Det finns inget rätt eller fel, det beror på dina behov och hur du bygger upp din el.
Du kommer dock aldrig vara ledsen med för många, däremot om du har för få. Jag har 36moduler X 9 rader mao 316 Moduler , och börjar få trångt
.
Då huseras dock även elmätaren inne i skåpet. den skäl typ 30 moduler.
Det som tar mycket plats är nog främst centralt dragen automation, med din-monterade dimrar, relän styrprocessor, stjärnkopplat till central . (Hos mig tar tex 9 moduler för 4 kanaler dimmer, då går det snabbt).
Bygger du konventionellt, så du "bara" har säkringar brytare JFB med mera i skåpet , så kommer du nog ha gott om plats över.
Du kommer dock aldrig vara ledsen med för många, däremot om du har för få. Jag har 36moduler X 9 rader mao 316 Moduler , och börjar få trångt
Då huseras dock även elmätaren inne i skåpet. den skäl typ 30 moduler.
Det som tar mycket plats är nog främst centralt dragen automation, med din-monterade dimrar, relän styrprocessor, stjärnkopplat till central . (Hos mig tar tex 9 moduler för 4 kanaler dimmer, då går det snabbt).
Bygger du konventionellt, så du "bara" har säkringar brytare JFB med mera i skåpet , så kommer du nog ha gott om plats över.
Givet att vi installerar mer och mer saker i centralen så skulle jag rekommendera en stor central i ett nybygge. Frågan "för stor elcentral", som den är ställd här, är lite bakvänd tycker jag. Prisskillnaden mellan en femraders och en fyraraders är rätt liten. Samma gäller om du går upp till t.ex. 4x18. Sen börjar det bli lite dyrare då du behöver två centraler eller grejer som inte är standard i villainstallationer. Eldon har för all del en central med 4x24 moduler för ca 4500 kr så enormt mycket dyrare blir det inte.
Frågan "för stor" för mig handlar bara om vad som får plats rent fysiskt på platsen där den ska monteras. Att ha en full central som man vill installera något nytt i är oerhört irriterande och det blir väldigt mycket dyrare att komplettera i efterhand. Att installera en extra stor central när man ändå bygger är några tusenlapper. En ickefråga således.
Frågan "för stor" för mig handlar bara om vad som får plats rent fysiskt på platsen där den ska monteras. Att ha en full central som man vill installera något nytt i är oerhört irriterande och det blir väldigt mycket dyrare att komplettera i efterhand. Att installera en extra stor central när man ändå bygger är några tusenlapper. En ickefråga således.
Varför är många centraler så smala? 12 (13) moduler i fyra rader i stället för 18 eller 24 i två eller tre rader?
Hur bred kapsling man väljer beror väl på vilket utrymme den ska sitta i, det finns ju både enkelradiga och tvåradiga med många modulplatser och vill man ha flera platser vid sidan kan man sätta en kapsling till vid sidan. Det finns tom sammankopplingsdetaljer för vissa kapslingar.
Men eftersom rör/kablage oftast kommer in i centralen samlat på ett ställe finns det ingen orsak att sprida ut sig "över hela väggen" men det är ju helt upp till "montören" att välja.
Men eftersom rör/kablage oftast kommer in i centralen samlat på ett ställe finns det ingen orsak att sprida ut sig "över hela väggen" men det är ju helt upp till "montören" att välja.
Det kanske räcker ström-/effektmässigt men nog är det rätt opraktiskt att "släcka" "alla vanliga rum" bara för att man ska byta en brytare eller göra någon liknande åtgärd? Brukar man inte även ofta rekommendera att uttag/belysning i ett rum faktiskt matas från två olika grupper så man inte helt behöver "släcka" ett rum?H hempularen skrev:
Jag säger som tommib, ta en så stor som är möjlig.
(Som ryms och passar utan att så för tokigt ut.)
Själva normkapslingen kostar för det mesta knappt något mer för att den är större, så reservplats är billigt.
Själv har har 3x25 =75 platser. Ungefär hälften har bestyckats med säkringar och två JFB, men sen har jag två elmätare, ett kopplingsur, en ringledningstrafo, och ett schuko-uttag på normplats där, så det är inte så väldigt mycket ledigt nu.
(Som ryms och passar utan att så för tokigt ut.)
Själva normkapslingen kostar för det mesta knappt något mer för att den är större, så reservplats är billigt.
Själv har har 3x25 =75 platser. Ungefär hälften har bestyckats med säkringar och två JFB, men sen har jag två elmätare, ett kopplingsur, en ringledningstrafo, och ett schuko-uttag på normplats där, så det är inte så väldigt mycket ledigt nu.
håller mig i stämman, ju större, desto bättre för framtiden. Nästan alla har sett 2-3-4-5 proppcentraler brevid varande i äldre hus då det bara byggs på. Och det brukar inte se snyggt ut...
Utöver storlek så kan en tankeställare vara hur du vill gruppera raderna för enkelthet, d.v.s. gå efter våningar, riskgrupper (ex. utomhus). Elmätare, kontaktatorer, smartbrytare m.m.
Exempel hus jag gjorde:
1 - övervåning
2 - Bergvärme
3 - Källare
4 - Utomhus/garage
Utöver storlek så kan en tankeställare vara hur du vill gruppera raderna för enkelthet, d.v.s. gå efter våningar, riskgrupper (ex. utomhus). Elmätare, kontaktatorer, smartbrytare m.m.
Exempel hus jag gjorde:
1 - övervåning
2 - Bergvärme
3 - Källare
4 - Utomhus/garage