Jag vill gärna ha 2 ugnar när jag lagar mat!
Ska man då ha dem i högskåp jämte varann med micro ovan den ene, eller ska man ha extra ugnen under spishällen.
Då tycker jag du ska satsa på ugnen jag har i mitt nyrenoverade kök. Samsung har några varmluftsugnar med dubbla fläktar och en borttagbar, isolerande skiljevägg. Du kan tillaga två rätter samtidigt i olika temperaturer och de rymmer 30 respektive 32 liter, eller 65 liter tillsammans. Helt jäklar underbar!

Alex_us skrev:
Han skall väl inte ställa ugnen mitt på bänkskivan eller? Högskåpet står antagligen redan där, eller så ska det dit ett ändå. Tvivlar på att han smäller in ett högskåp bara för att få in en ugn.

Ugn under häll har ju varit standard i all evighet nu, dags för någt nytt! Köket blir renare och snyggare också!
För många blir nog valet av mindre bänkyta och ett högskåp med ugn i...

Jag väljer absolut bort ugn i högskåpet eftersom det långsmala köket ej har plats för tre st 60cm höga skåp.

När vi renoverade lägenheten satte vi ugnen i bänkhöjd och har det även nu, men det är inget vi kommer att sakna.

Smaken är olika.

Jag skulle gärna ha ugnen i arbetshöjd men vi har bara plats för ett högskåp och då prioriterar jag att ha diskmaskinen i arbetshöjd för den används mer än ugnen.

Det är ju inte så dumt att få upp ugnen i arbetshöjd, men i de kök jag sett ung i högskåp har den suttit alldeles för högt. Arbetshöjd på ugnen för mig är nog inte mer än ca 30 cm högre än den vanliga - precis lagom för att få EN rejäl låda under och med diskmaskinen bredvid i ett likadant skåp kan man få en upphöjd bänkskiva att ställa mikro, kaffebryggare, brödrost och en massa andra apparater på. 30-40 cm djupt jalusiskåp direkt på bänken så kan man också gömma apparaterna när de inte används.

Bra arbetshöjd för en ugn torde väl vara centrum ungefär i navelhöjd?

Rrrrr skrev:
Bra arbetshöjd för en ugn torde väl vara centrum ungefär i navelhöjd?
Det tycker jag är för högt: fundera lite på var luckan hamnar om centrum ligger i den höjden....
Dock verkar det vara den vedertagna höjden, en höjd som varierar kraftigt beroende på folks längd. Min man har sin navel åtminstone 40 centimeter högre än min korta grannfru.

Jag vill ha allt i arbetshöjd..ugn, disk, tvätt, tork....om det finns plats så klart...gör det inte det får man välja det man har mest nytta av, (disk & tvätt?) och tyvärr kommer jag troligen inte få plats med allt så,,,den dagen den sorgen:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.