Vi sitter och tittar på planlösningsförslag till vårt kommande husbygge. Vi har varit lite skeptiska mot köks-ö men nu rannsakar vi oss själva och kommer inte på riktigt varför vi har varit skeptiska. Så nu behöver vi era erfarenheter - vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att ha spishällen i en köks-ö?

Jag kan komma på två nackdelar: behöva gå över golvet för att hälla av det kokande pastavattnet, men det kan ju lösas med att ha en mindre diskho i köksön. Den andra nackdelen har jag läst om här - att fläkten får sämre effekt om den sitter över en ö jämfört med mot en vägg. Men finns det fler nackdelar? Och vilka är de stora fördelarna som gör att så många väljer att lägga spisen i köksön?

Hade det funkat hade vi haft köksö med häll i.
Fördelen som jag ser är att man kan stå runt omkring och hjälpas åt att laga mat. Man stirrar inte heller rakt in i väggen med ryggen mot andra.

Jag har visserligen ingen praktisk erfarenhet av spi i köksö, vi vlade bort det på ett tidigt stadie vid vår köksombyggnad, utan djupare analys.

Men lite beroende på hur stort köket är i övrigt så tycker jag att man skall funder lite över hur rummet kommer att se ut med en stor fläktkåpa som kommer ned från taket, jämfört med den rymdkänsla rummet ger utan en sådan tingest.

Dvs är det ett stort rum med massor av volym runt sidorna på fläkten så tror jag inte det stör så mycket.Men i ett mindre kök tror jag att rymdkänslan försvinner lite pga. fläkten.

Å andra sidan kan köksön med en stor fläkt ned från taket ge en avsiktlig avskiljning av matlagningsdelen från ex. matplatsen.

Så det gäller att fundera lite över hur man vill ha rummet, och hur man uppnår den känslan.

Vi har ett kök på ca 4,6 X 7,5 m. Matlagningsdelen tar upp ca 3 X 4,6. Vi har en köksö utan spis osv, men förhöjd 15cm, som ger en viss avdelning mot matbordet. Köksön fungerar lite som mellanmålsbord, läxläsningsbord med några barstolar.

Däremot så har jag sett till att det finns eluttag på sidan av ön (infällda). Så man kan stå där med mixern om man vill.

B
göra köket som ett u då
spis ivänstra armen, diskbänk på axeln, och ugn/micro och kyl/frysskåp på högra armen

Jag gillar personligen inte spis i köksö. Detta pga bristen på sammanhängande arbetsyta! Jag föredrar en ordentlig arb.yta mellan vask och spis ( har själv 120 cm).
Att sedan, om plats finns, kunna ha en köksö med eluttag och kanske en liten vask är väldigt praktiskt!

Skall du ha ö, skall den vara fullutrustad tycker jag, dvs rinnande vatten och minst en ho. och utor omkring för att ställa saker pch ting.

Kök måste vara funktionella, inte bara snygga!

/L

Många bra synpunkter, tack för dem! Helt sant att fläkten antingen kan vara en bra rumsavdelare eller något som får allt hela rummet att kännas lite rörigt...
Och väldigt bra tänkt det där med arbetsyta. Nej, jag är nog inne på att ska man ha spisen i köks-ön måste den vara så stor att den inte längre är en ö utan mer som en hel kontinent. Någon däremot?

Köks-kontinent är jag helt med på annars får det vara.

Det har kommit nu krav nu om du har hällen i en Ö så måste du ha en ho att hälla ut vatten i. Vet ej men tror det började gälla 1/7 i år men är ej säker på det var på husknuten i Göteborg och där stod att ho saknas. Säljaren sa att man skulle uppdatera köket för att följa reglerna.

Hemmakatten
Vi har en köksö som är 1 x 2,4m. Den har en diskho, 30x40cm, en nedfälld matberedare samt eluttag på sidorna. Ingen spis.

Vi har valt att ha spishällen i vår andra köksbänk som har överskåp. Anledningen är delvis som hempularen skrev, dvs. vi vill inte ha en stor fläkt skymma och ta bort rymden och då är vårt kombinerade kök, matsal och vardagsrum ändå 60kvm stort.

En annan anledning är att fläkten faktiskt fungerar bättre om det är en vägg bakom spishällen. Vi har inte en frihängande fläkt utan en utdragbar fläkt (med mkt bra utsug) som är integrerad i köks/överskåpet. I samma bänk som spishällen har vi också en stor diskho.

Ytterligare en anledning är att vi faktiskt inte vill ta bort utrymmet i köksön. Vid matlagning stänker det fett och annat runt spisen och det är skönt att slippa på köksön.

Jag använder köksön till att förebereda maten, skala, hacka, skära, baka, filea mm. Det är det som tar tid i matlagningen och då är det trevligt att vara vänd utåt rummet. Tiden att stå o röra i grytorna är betydligt kortare.

I köksön har vi också i en av överlådorna en utdragbar avfallshink, mycket praktiskt. I andra bänkraden har vi också en avfallshink. Bra med två och man slipper bära skräp över golvet.

Köksön används också som frukostbuffé varje helg, till jul dukas det upp julbord, smörgåsbord mm.

Tack hemmakatten!
Hade jag planerat en köksö så skulle jag kopiera varenda detalj från dej :). Efter att har läst ditt post är jag överbevisad att det är knappt någon anledning till att ha spisen i en köksö.
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.