Så här är det, jag och min sambo håller på att leta efter hus (det är ungefär som att hitta en nål i en höstack) då de flesta hus ligger runt 2 miljoner kronor och då innebär det ändå att du lär lägga ner en del pengar och tid på att renovera. Och dessutom är det en galen bostadsmarknad så folk budar ordentligt (de flesta hus går mellan 1,8 - 2,7 miljoner ca). Så nu börjar jag i mitt stilla sinne fundera på det här med att bygga eget. Lönar det sig? Vad är det för för/nackdelar? (Förutom det mest givna att vi med all sannolikhet får det vi verkligen vill ha). Hur mycket lär man ha i beräkningen att det kostar? Vad ska man tänka på med för arbeten? Bygglov? Ja egentligen all information ni kan tänka er. När det gäller tomt? Ska man ta en tomt som är lite större (vi vill gärna ha minst 1000 kvm) eller ska man överväga en mindre tomt? Hur mycket jobb är det med att få en tomt klar? Ingår kostnaderna för det om man väljer "nyckelfärdigt hus"? Och hur lång tid ska man beräkna att det tar att bygga? 1 år eller 1 månad? Och gäller andra regler hos banken

Fördelar: har inte skenat i pris som beg. hus. Inga dolda fel eller omfattande renoveringar (mindre sannolikt iaf), ni får det exakt som ni vill, nytt och fräscht. Köparens marknad.

Nackdelar: krångligare, tar tid, dyrare initialkostnad, mycket extra att ha koll på.

Jag skulle rekommendera att först och främst skriva ner dom önskemål med ett hus ni har, t.ex. antal sovrum, antal badrum etc, så ni får en uppfattning om hur stort hus ni vill ha.

Sen är det nog bra om ni grovt vet om vilket typ av hus ni vill ha, t.ex. enplan/tvåplan, trä/sten etc.

Pris beror väldigt mycket på tomten. Var den ligger och vad det är för geologi. Räkna med åtminstone 200.000kr som allra minst för att göra tomten byggbar.

När man väl har tomten byggbar, kan man nog bygga hus från 1.5 miljoner och sen finns ingen övre gräns.

Så ta en funderare över vad ni kan ha råd med. Då kan ni sortera ut hustillverkare. Det finns en bra lista som byggahus har gjort.

Vi gick mycket på vilka tillverkare som hade lokalt kontor när vi väl sorterat ut för dyra och lågprishus.

En annan fördel är att ett nytt hus är befriat från skatt/avgift i 15 år, med dagens nivå på avgiften så blir det ca 100K i besparing.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.