7 596 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
För mycket buskar och träd?
Fördelen med en skogstomt är att det inte finns så många gräsytor som behöver klippas. 
Gör man en radikal avverkning av träden så får man problem med sly, och till slut finns ingen utväg än att ta dit en bulldozer som tar bort hela tomten så att man kan göra gräsmatta. Och sedan är man aldrig fri från klippning......
Gör man en radikal avverkning av träden så får man problem med sly, och till slut finns ingen utväg än att ta dit en bulldozer som tar bort hela tomten så att man kan göra gräsmatta. Och sedan är man aldrig fri från klippning......
Gräsmattan (om man vill ha den fin) är utan tvekan det som suger mest arbete på tomten. Kapar man ner alla träd och buskar får gräsmattan mer sol och då kommer den att bli torr delar av året, då gäller det att vattna. Vatten + sol gör att den växer bättre, det fodrar då helst mer gödning (om man vill ha den fin). Ogräsen växer också bättre då och måste bekämpas, antalet klippningar ökar. Den exponerade gräsmattan (när man sågat ner träd och buskar) drar dessutom till sig blickar på ett helt annat sätt än när det finns annan växtlighet och därför ökar också viljan att ha den fin.
Produkter som diskuteras: "Ogräsen"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Är det nåt jag är hyffsat bra på så är det att hålla en gräsmatta grön och frodig. Gödslar ordentlig, klipper med uppsamlingsklippare och vattnar obegränsat ur egen brunnSommartorparn skrev:
Jepp jag har haft ett hus innan med "ansad" tomt. Tidigare ägare här var ett äldre par och sista åren blev trädgården ganska eftersatt. Det var väl först nu som problemen visade sig såsom igenväxta avlopp mm.DM skrev:
Nu börjar det dock i mitt tycke bli någorlunda ordning här. Utan allt ogräs växande runt husväggarna. Har fyllt med svartvit sjösten runt husgrunden istället, med en kantsten att köra gräsklipparhjulet på. Smidigt
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden