Slog på matningen till en automatik, de smällde till, började ryka i automatiken, sen slocknade hela bygget (byggström)
Mätte upp motorn som mätte tvärkortis på en fas.
Motorn skickades på reklamation, och nu har vi fått svaret.
Runt axeln är en rund fläns med 4 gängade hål M8, som vi använder för att skruva fast motorn i en konsol. Vid leverans sitter skruvar M8 20mm i hålen som vi använder.
I detta fall gissar jag att nån av oss tappat skruven, gått o hämtat en ny, men som var för lång.
Vi använder M8 16, 20, 25 och 30 mm vid montage, så det är möjligt att det blev en 25 mm ist.
Vi har fått bilder från reklamationen taget genom hålet, som visar att lindningens koppar är skadad.
Nu till min undran, borde inte ett sånt här hål ha en botten ?? Det borde inte ens vara möjligt att dra in en skruv i lindningen.
Jag har monterat sådana här motorer i många år, men aldrig tänkt på att det är hål in i motorn.

Finns det någon installationsanvisning/manual? Och står det något om skruvlängd där? Det är nog svårt att komma med att det inte borde kunna ske.

S Strontus skrev:
Finns det någon installationsanvisning/manual? Och står det något om skruvlängd där? Det är nog svårt att komma med att det inte borde kunna ske.
Möjligt att det står nått i motorns manual, men den är aldrig nått jag läst. Jag är inte ute efter att hänga nån för problemet.
Bara funderade på om det ens får vara hål in i en elmotor.

Varför skulle det inte få vara det?

Och nått hål är det ju inte när motorn är korrekt monterad.

B
Känns lite som att det beror på motorns ip klass. Känns inte självklart fel utan att veta mer om utrustningen

Små motorer med lilla flänsstorleken kan absolut vara utformade så. Stora flänsen har däremot inte detta problem. (Givet att det är en motor med standardutförande för asynkronmotorer enligt IEC)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.