1 109 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
För lång skruv till fläns på elmotor gick in i lindningen.
Slog på matningen till en automatik, de smällde till, började ryka i automatiken, sen slocknade hela bygget (byggström)
Mätte upp motorn som mätte tvärkortis på en fas.
Motorn skickades på reklamation, och nu har vi fått svaret.
Runt axeln är en rund fläns med 4 gängade hål M8, som vi använder för att skruva fast motorn i en konsol. Vid leverans sitter skruvar M8 20mm i hålen som vi använder.
I detta fall gissar jag att nån av oss tappat skruven, gått o hämtat en ny, men som var för lång.
Vi använder M8 16, 20, 25 och 30 mm vid montage, så det är möjligt att det blev en 25 mm ist.
Vi har fått bilder från reklamationen taget genom hålet, som visar att lindningens koppar är skadad.
Nu till min undran, borde inte ett sånt här hål ha en botten ?? Det borde inte ens vara möjligt att dra in en skruv i lindningen.
Jag har monterat sådana här motorer i många år, men aldrig tänkt på att det är hål in i motorn.
Mätte upp motorn som mätte tvärkortis på en fas.
Motorn skickades på reklamation, och nu har vi fått svaret.
Runt axeln är en rund fläns med 4 gängade hål M8, som vi använder för att skruva fast motorn i en konsol. Vid leverans sitter skruvar M8 20mm i hålen som vi använder.
I detta fall gissar jag att nån av oss tappat skruven, gått o hämtat en ny, men som var för lång.
Vi använder M8 16, 20, 25 och 30 mm vid montage, så det är möjligt att det blev en 25 mm ist.
Vi har fått bilder från reklamationen taget genom hålet, som visar att lindningens koppar är skadad.
Nu till min undran, borde inte ett sånt här hål ha en botten ?? Det borde inte ens vara möjligt att dra in en skruv i lindningen.
Jag har monterat sådana här motorer i många år, men aldrig tänkt på att det är hål in i motorn.
Möjligt att det står nått i motorns manual, men den är aldrig nått jag läst. Jag är inte ute efter att hänga nån för problemet.S Strontus skrev:
Bara funderade på om det ens får vara hål in i en elmotor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur lång skruv för fönsterbänkskonsol i gipsvägg?
Fönster & Dörrar -
Rätt plugg och skruv för betong och gips med olika längder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hantverkare som dragit ner skruvar för långt i trallen? Reklamera?
Altan & Uteplats -
Verktyg för att skruva lös miele diskmaskin vattenslang?
Vatten & Avlopp -
Hur gör jag när skruven är några mm för lång
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus