Tjena.

Har ett LB-hus från 74 vilket innebär att elen ligger i ggolvet och kommer upp.
Original ser vissa eluttag ut såhär
Eluttag ovanför golv med för kort kabel som ska bytas ut vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag vill byta till infällda eluttag nu när vi ändå ska totalrenovera sovrummen.
En öppning i en vägg med för korta elkablar synliga, avsedd för en ny kopplingsdosa vid renovering.
Skapa konto

Problemet är som ni ser att kablarna är för korta. För tanken var att sätta en kopplingsdosa där jag har hålsågat. Nu undrar jag hur jag ska göra för att få kablarna att räcka till? Höjden på kopplingsdosehålet är skrivet i sten eftersom det kommer tillkomma nytt golv samt lister...

MarcusRask MarcusRask skrev:
Tjena.

Har ett LB-hus från 74 vilket innebär att elen ligger i ggolvet och kommer upp.
Original ser vissa eluttag ut såhär
[bild]
Och jag vill byta till infällda eluttag nu när vi ändå ska totalrenovera sovrummen.
[bild]
Problemet är som ni ser att kablarna är för korta. För tanken var att sätta en kopplingsdosa där jag har hålsågat. Nu undrar jag hur jag ska göra för att få kablarna att räcka till? Höjden på kopplingsdosehålet är skrivet i sten eftersom det kommer tillkomma nytt golv samt lister...
Du bör väl byta kablarna och skarva på rören till dosan.
Vilka andra alternativ skulle finnas? :)

• Gilla
udihow och 5 till
  • Laddar…
Det enda rätta är att byta ut trådarna till längre trådar, samt skarva på en bit flexslang/VP-rör upp till nya dosan.

Demmpa Demmpa skrev:
Det enda rätta är att byta ut trådarna till längre trådar, samt skarva på en bit flexslang/VP-rör upp till nya dosan.
Då behöver jag med andra ord alltså följa kablarna till var dem kommer ifrån och dra nya?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Då behöver jag med andra ord alltså följa kablarna till var dem kommer ifrån och dra nya?
Ja precis. När du pratar om en "totalrenovering" kanske du även ska fundera på att byta till skyddsjordade uttag överallt i rummet/rummen.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja precis. När du pratar om en "totalrenovering" kanske du även ska fundera på att byta till skyddsjordade uttag överallt i rummet/rummen.
Har ju ingen jord att tillgå. Eller hur menar du?

Har ju ingen jord att tillgå. Eller hur menar du?
Om du ändå måste tråda om borde det vara möjligt att även dra med skyddsjord. Exakt hur lätt eller svår det är just hos dig går naturligtvis inte att veta.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jo du har skyddsjord att tillgå, den punkt som är garanterad att innehålla skyddsjord är gruppcentralen.

Om det nuvarande rummet som renoveras matas från ett annat rum så behöver inte det andra rummet skyddsjordas men jorden måste dras via det/dom rummen.

Tänk på att alla uttag inklusive takuttag måste vara antingen jordat eller ojordat.

Jag kanske sparkar in en öppen dörr, men det skadar inte att vara övertydlig.
Även om trådarna hade räckt hela vägen upp hade du varit tvungen att skarva på en bit VP-rör eller flexslang. Du får inte låta trådarna ligga lösa innanför gips, spackel eller vad du nu tänkte använda där.
Arbetsgången är alltså:
Dra fram jord till rummet
Skarva på en bit slang/rör
Montera dina nya dosor
Dra fram ny FK/FQ till varje dosa (inklusive jord)

Och som tidigare skribenter sagt, även takuttagen måste jordas.

• Gilla
Mathias Finneman och 3 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Dra fram jord till rummet
Och för att fortsätta med att vara övertydlig så måste ledaren för skyddsjord "följa" de övriga ledarna hela vägen. Det går alltså inte att bara "hitta" skyddsjord någonstans och använda den, om detta nu ens skulle vara möjligt.

• Gilla
PatrikJo och 3 till
  • Laddar…
Förklara detta då En hand håller en spänningsprovare mot en oskyddad elinstallation med tecknat djurmönster i bakgrunden.
Skapa konto
Hand håller en spänningsprovare ansluten till elledningar i en öppen eldosa på en vägg under renovering.
Skapa konto

O
Vad menar du ska förklaras?

Att du har strömi uttaget, eller att du inte har det i kopplingsdosan på baksidan?

I första bilden är det spänning i uttaget.
i andra bilden är det inte spänning, är kablarna inkopplade ? eller är det avbrott någonstans ?

Eller så har du kopplat kablarna på X-plintarna i uttaget

nisse123 nisse123 skrev:
I första bilden är det spänning i uttaget.
i andra bilden är det inte spänning, är kablarna inkopplade ? eller är det avbrott någonstans ?
Jadu. Jag har dragit kablarna enligt en elektrikers rekommendation. Men där går ingen ström mellan eluttagen

O
Om du tagit bort ett uttag i serien så har du kanske inte kontakt mellan kablarna du mäter på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.