Hej, när jag monterade mitt nya kök så satt jag bänkskåpen några cm för högt upp på väggen, det resulterade i att golvlisterna som ni ser på bilden blir för låga, så det blir en glipa. Ska jag försöka hitta några högre golvlister, frågan är bara hur jag ska sätta fast dom på ett smidigt sätt, dom här ikea golvlisterna hade en sådan bra fästanordning som man bara klickade fast på benen, har ni något bra tips på material och fastsättning.

Mvh
Challe
 
  • Glipa mellan för låga golvlist och högt monterat bänkskåp i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan golvlist och för högt monterade bänkskåp i nytt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vilket mått har du nu mellan golv-skåp ?
där finns fler kökstillverkare som har plastclips till runda ben
 
10,8cm
 
Det där verkar ju vara en bra lösning, om man sågar försiktigt med en cirkelsåg borde det bli ett fint snitt.
 
C Challe777 skrev:
Det där verkar ju vara en bra lösning, om man sågar försiktigt med en cirkelsåg borde det bli ett fint snitt.
ja om du sågar från baksidan
 
  • Gilla
Challe777
  • Laddar…
Frågan är om det syns då glipan blir mellan skåpens underkant och sockeln. Det beror såklart på hur långt ifrån man står.
 
  • Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
nej precis, dom är ju en bit in så lär nog inte synas
 
Ta en täcksida och kapa 1 cm mindre än utrymmet (för ventilation). På gaveln kan du med fördel gå nästan ända upp då sockeln sitter längre ut.
Mät ut vart benen är med finsidan nedåt (för fukt).
Ta platsgrejena som följer med benen och skruva fast med en skruv.
Klicka dit sockeln.
 
  • Gilla
Challe777
  • Laddar…
fick plankorna nu men trodde det skulle följa med någon fastsättningsanordning...
 
Vad är det för plankor du fått, sågat på snickeriet?
Se mitt inlägg #9 för fastsättning.
 
beställde dom där balingslöv golvlisterna, trodde man skulle få med någon slags fastsättningsanordning, men jag får väl limma dit ikea clipsen på plankan istället.
 
aha, såg ditt tidigare tips nu
 
Paul-Staffanstorp
C Challe777 skrev:
beställde dom där balingslöv golvlisterna, trodde man skulle få med någon slags fastsättningsanordning, men jag får väl limma dit ikea clipsen på plankan istället.
Ballingslöv kör också med de clipsen jag tipsade om men som du verkar ignorera.
Dock skulle du nog beställt dem också för det är inget som följer med automatiskt då det är en annan artikel.
Som sagt mycket mycket bättre än alla clips i världen som griper tag runt benen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.