En liten update. Köpte ett gäng nya termostater som Josth tipsade om: 0-28° från MMA med tillhörande adapter. Har fått systemet att fungera som jag vill, dvs det är varmt i GV på övervåning, men inte i övriga radiatorer. På nedervåningen är det också varmt. Nu blir det inte så varmt på övervåningen så vi kan myselda med kamin när andan faller på. =)

En sak blir jag inte riktigt klok på bara. Ni hävdar att jag har ett 2-rörssystem. När golvet var borta i badrummet såg jag bara ett rör under golvet. I början funkade inte GV för att rörisen, enligt vad han sa, glömt att det var 1-rörs och inte 2-rörs och därmed ställt in pump fel. Likaså är bilderna ovan från övervåning. (sista radden är stängd, ändå cirkulerar värme). Finns det shuntar som sitter under golvet? Såg aldrig hur radiatorkopplingen i badrummet såg ut innan de tog bort den och ersatte med GV.

L
Om du har ett 1 rörs enligt uppgifter , det kan vara svårt att se hur det är när rören går ned i golvet , du säger sedan att värmen försvann , då finns det en sak till att kontrollera ,
När röris kopplade om från radd i badrummet så kan det blivit fel där ,
Öppna fullt på värmen till Handukstorken så kanske värmen kommer

L Liteavvarje skrev:
Om du har ett 1 rörs enligt uppgifter , det kan vara svårt att se hur det är när rören går ned i golvet , du säger sedan att värmen försvann , då finns det en sak till att kontrollera ,
När röris kopplade om från radd i badrummet så kan det blivit fel där ,
Öppna fullt på värmen till Handukstorken så kanske värmen kommer
Anekdoten om GV och felkoppling var från när GV installerades för 2 år sedan. När inget funkade, och förklaringen röris gav var att han inte hade tänkt på att det var ett 1-rörssystem. Det var mest för att jag skulle ge er de argument jag hade för att det faktiskt var ett 1-rörssystem jag hade på ÖV. =)

Nu funkar GV. Problemet jag verkar ha haft var att de gamla termostaterna inte kunde stänga tillräckligt, för när det var bra temp i badrum på ÖV och i souterrängplan, så var det riktigt varmt i övriga ÖV (25-26°). Nu har jag en ok temp i både souterrängplan och i badrum men har lyckats få ner temp till ca 20-21° i övrigt på ÖV. Med andra ord bara att tuta och köra med myseldningen i kaminen! =)

L
Som info här , kan komma annan med ungefär samma problem , enrörs och handdukstork ,
vid ombyggnad till handdukstork så kopplades returen till denna rakt av , inget koppel ,
varav att när HT stängdes så blev det stopp på allt annat på den slingan .
En fallgrop att åka i

L
F fuselage skrev:
Anekdoten om GV och felkoppling var från när GV installerades för 2 år sedan. När inget funkade, och förklaringen röris gav var att han inte hade tänkt på att det var ett 1-rörssystem. Det var mest för att jag skulle ge er de argument jag hade för att det faktiskt var ett 1-rörssystem jag hade på ÖV. =)

Nu funkar GV. Problemet jag verkar ha haft var att de gamla termostaterna inte kunde stänga tillräckligt, för när det var bra temp i badrum på ÖV och i souterrängplan, så var det riktigt varmt i övriga ÖV (25-26°). Nu har jag en ok temp i både souterrängplan och i badrum men har lyckats få ner temp till ca 20-21° i övrigt på ÖV. Med andra ord bara att tuta och köra med myseldningen i kaminen! =)
Det är bra det fungerar nu , hur många element har du på den slingan , finns det s.k. strypventiler på dom , är en inställning för flödet över dom ,
Har du Ex 5 st och det går att skruva 5 varv ,ska det första skuvas in 4 varv nästa 3 varv osv.
varvid det sista blir öppen , förhoppningen är då att det blir ett flöde på alla raddar

F fuselage skrev:
Rörisen förklarade för mig att ventilen var ungefär som ett blad som "sköt" ner och styrde upp en del genom radiatorn, och lät resten passera. Men vad vet jag, jag kanske blev helt trollad av honom. =)
Detta var en dålig förklaring. De ventiler som du visar ser inte ut som om de kan skjuta ned ett "blad" i matarröret.
Vad är det du själv har sett som du antyder? Vad är det som säger att det är ett enrörssystem i ÖV?

T Thomas_Blekinge skrev:
Detta var en dålig förklaring. De ventiler som du visar ser inte ut som om de kan skjuta ned ett "blad" i matarröret.
Vad är det du själv har sett som du antyder? Vad är det som säger att det är ett enrörssystem i ÖV?
Det fanns en radiator i badrummet. Sedan lät vi göra om det rummet, bytte ut radiatorn mot golvvärme. När golvet var borta minns jag bara att jag såg ett enda rör som gick i slingan. Vid ett 2-rörssystem borde jag väl ändå ha sett två rör? Det är vad jag har sett, resten var vad rörmokaren sa till mig.

L
Ett rör in i slingan , om det är tvårörs du har , så ska det vara någon form av termostatventil på den . men det är kanske meningen att GV där ska ha hela returen från raddarna , det går det med , men kan bli bra varmt på golvet vintertid och kyla

L Liteavvarje skrev:
Ett rör in i slingan , om det är tvårörs du har , så ska det vara någon form av termostatventil på den . men det är kanske meningen att GV där ska ha hela returen från raddarna , det går det med , men kan bli bra varmt på golvet vintertid och kyla
Slarvigt uttryckt av mig. Slingan som gick runt till alla raddarna längs med ytterväggen, den såg jag bara ett rör i, därav min misstanke om enrör. För själva GV sitter nån slags termostatventil med totalt fyra anslutningar + termostat + pump under handfatet. Gissar två anslutningar för huvudslingan och två anslutningar för GV-slingan.

Alltså. Mitt huvudproblem är ju löst nu iom de nya termostaterna. Nu var jag mest nyfiken på varför ni här är övertygade om att det är tvårör medan rörisen sa enrör. Själv är jag ingen expert och golvet är ju redan lagt så jag kan inte kontrollera annat än det som är ovan golv. =)

L
Ingen skugga över allt , att det talas om tvårörs är för att det är två rör ner genom golvet , går inte att utvärdera per foto om en eller två rör , kan tilläggas att enrörs är en snikvariant av värmeinst , i badet har du en s.k. puschreglering för GV och inget fel i det , fungerar klockrent , den tar av returen troligtvis , och behöver inte så varmt vatten till GV utan reglerar det separat .
Det som kan hända är om GV behöver väldigt varmt , så ska den och din cirkpump som matar slingan ha samma värde , men det kommer nog aldrig att inträffa , med att GV ska ha så hög temp

L Liteavvarje skrev:
för att det är två rör ner genom golvet
Men det är två rör genom golvet även i enrörssystem! det är själva kopplet vid elementet som måste vara anpassat till ett/två system. Finns inget koppel vid element utan bara tillopp och retur så både det vara ett tvårörssystem. Har inget att göra med hur många rör som är anslutna till kopplet.

L
Är det då ett tvårörs som du säger ( finns inget koppel på radden , missade lte ) så är det kopplat i bjälklaget på tur & retur ,
Till TS vore intressant om du kunde fota det som är under handfatet för att se hur dom kopplade
är inte direkt av värde nu när det fungerar men kul ändå att se det

liteavvarje

Här kommer en bild. Uponor. Jag kollade i beskrivningen för pushen och tydligen ska det gå att ställa om mellan 1-rör och 2-rör om man skruvar loss "locket" längst till höger i bild, under termostatvredet. Under locket kan man ställa om men en stor insex. Max moturs = 1-rör, max medurs = 2-rör. Så där skulle jag ju kunna ta reda på vilket system jag har genom att se vad den är inställd på, men jag ville inte pilla på den enligt devisen "don't fix what isn't broken".

• Värmeinstallation med Uponor-ventil och termostat, röranslutningar, och inställningsområde för 1- och 2-rörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Nu står det still , finns det någon delning mellan 6 och 7 , får inte in i min skalle funken just nu ,
jag tänker på returen för GV , samt att tilloppen sitter ytterst

• Principskiss av värmesystem med numrerade delar, inklusive pump, ventiler och termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Du kan prova tror jag genom att stänga ned värmen helt på puschen , slutar det att värma på andra element så är det ett enrörs , för stängs flödet där , finns ingen retur det blir stopp på flödet , men med tanke på anslutningarna på raddarna , inget koppel utan rakt in på dom ,så är det nog ett tvårörs du har

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.