6 208 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
För kallt där nere, för varmt där uppe. Nya termostater?
Svårt att få till en tydlig rubrik... =)
I vårt souteränghus från -74 är det enrörssystem på övervåningen och tvårörssystem (tror jag) på nedervåningen. Vi har fjärrvärme i huset, och den styrs av en huvudtermostat på värmeväxlaren.
Problemet är att jag inte kan få en jämn någorlunda jämn temperatur i huset. Ett barn bor där nere (markplan), övrig familj där uppe. Om jag vrider huvudtermostaten så att det blir lagom där uppe så blir det i princip avstängt (och kallt) där nere, och vice versa. Sedan har vi också vattenburen golvvärme på övervåningen men den kickar i princip aldrig in och värmer/torkar (nyinstallerad 2015) om vi i övrigt vill ha en ok temperatur där uppe.
Min spontana tanke var att termostaterna inte kan stänga tillräckligt. Jag har motionerat nålen i samtliga så den är ok och fjädrar tillbaka osv. På termostaten står det att den går mellan 10-25 grader, jag har två olika varianter, se bilderna nedan. Den ena verkar vara en termostat, den andra vet jag inte vad den är. Vet någon?
Är det troligt (tom mycket sannolikt) att jag kan få en jämnare temperatur om jag byter ut termostaterna? Att de kan strypa mer så att jag kan dra på mer på värmeväxlaren och därmed få lite varmare där nere, samt få golvvärmen i badrummet att börja torka. Bör jag även byta på nedervåningen?
Går det att utifrån bilderna se vad för termostat jag kan köpa som passar? Det står ett "E" på kopplingen om det är till någon hjälp. Jag behöver inget uppkopplat, elektriskt osv, jag vill bara att de ska funka.
I vårt souteränghus från -74 är det enrörssystem på övervåningen och tvårörssystem (tror jag) på nedervåningen. Vi har fjärrvärme i huset, och den styrs av en huvudtermostat på värmeväxlaren.
Problemet är att jag inte kan få en jämn någorlunda jämn temperatur i huset. Ett barn bor där nere (markplan), övrig familj där uppe. Om jag vrider huvudtermostaten så att det blir lagom där uppe så blir det i princip avstängt (och kallt) där nere, och vice versa. Sedan har vi också vattenburen golvvärme på övervåningen men den kickar i princip aldrig in och värmer/torkar (nyinstallerad 2015) om vi i övrigt vill ha en ok temperatur där uppe.
Min spontana tanke var att termostaterna inte kan stänga tillräckligt. Jag har motionerat nålen i samtliga så den är ok och fjädrar tillbaka osv. På termostaten står det att den går mellan 10-25 grader, jag har två olika varianter, se bilderna nedan. Den ena verkar vara en termostat, den andra vet jag inte vad den är. Vet någon?
Är det troligt (tom mycket sannolikt) att jag kan få en jämnare temperatur om jag byter ut termostaterna? Att de kan strypa mer så att jag kan dra på mer på värmeväxlaren och därmed få lite varmare där nere, samt få golvvärmen i badrummet att börja torka. Bör jag även byta på nedervåningen?
Går det att utifrån bilderna se vad för termostat jag kan köpa som passar? Det står ett "E" på kopplingen om det är till någon hjälp. Jag behöver inget uppkopplat, elektriskt osv, jag vill bara att de ska funka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DU har inte rätt flöde i systemet , vattnet går lite hur som helst verkar det som
Det är inte enrörs med dom anslutningarna på raddarna , finns det tryck i systemet , en mätare ska stå på ca 0,5 - 0,7 bar nu på sommaren , luft i systemet gör att det kan bli lite konstiga effekter .
Kolla om din cirkpump går som den ska , det går att ändra fart på dom , brukar vara 1-2-3 vid ett litet vred på den del där el-kabeln går in , dra upp den på max om det går och prova ,
GV på övervåningen som inte går in , finns det en termostat på väggen , hur regleras den , ska inte ha samma temp som raddarna
Det är inte enrörs med dom anslutningarna på raddarna , finns det tryck i systemet , en mätare ska stå på ca 0,5 - 0,7 bar nu på sommaren , luft i systemet gör att det kan bli lite konstiga effekter .
Kolla om din cirkpump går som den ska , det går att ändra fart på dom , brukar vara 1-2-3 vid ett litet vred på den del där el-kabeln går in , dra upp den på max om det går och prova ,
GV på övervåningen som inte går in , finns det en termostat på väggen , hur regleras den , ska inte ha samma temp som raddarna
På den övre bilden ser det ut som det inte är en termostat utan bara ett handvred tycker jag. På den nedre bilden sitter det en Honeywell termostat med gänga M28x1,5. Går då att t.ex. byta till MMA (Markaryd) termostater med adaptern Gelia art nr 30 1400 4162 utan att byta ventilen om den fortfarande fungerar bra.
Jodå, det är ett enrörssystem. Fick se det själv och fick det bekräftat av rörmokaren som installerade GV i badrummet. Men jag vet inte om det påverkar just detta. Trycket är ok och det är ingen luft i systemet. Cirkulationspumpen går också. Det är mer som att om jag ställer upp termostaten vid värmeväxlare så att det kommer värme både där nere och i GV på övervåningen, så är det som att termostaterna på rad på övervåningen brassar på och inte "håller tillbaka". Kan ha kanske 24 grader där uppe och termostaterna på rad inställda på minsta (10 "grader"), ändå är rad varma. Det var därför jag misstänkte termostaterna, men det kanske är något annat fundamentalt jag missat?L Liteavvarje skrev:DU har inte rätt flöde i systemet , vattnet går lite hur som helst verkar det som
Det är inte enrörs med dom anslutningarna på raddarna , finns det tryck i systemet , en mätare ska stå på ca 0,5 - 0,7 bar nu på sommaren , luft i systemet gör att det kan bli lite konstiga effekter .
Kolla om din cirkpump går som den ska , det går att ändra fart på dom , brukar vara 1-2-3 vid ett litet vred på den del där el-kabeln går in , dra upp den på max om det går och prova ,
GV på övervåningen som inte går in , finns det en termostat på väggen , hur regleras den , ska inte ha samma temp som raddarna
Tack så mycket för info och tips! Ska kolla upp dessa prylar. Misstänker som du att det är ett handvred och inte en termostat på övre bilden. Har såna på tre ställen i huset, bara i rum där det är två radiatorer. Så den ena har termostat, den andra har vred. Är det vits att låta båda få termostater eller ska ett vara handvred?J Josth skrev:På den övre bilden ser det ut som det inte är en termostat utan bara ett handvred tycker jag. På den nedre bilden sitter det en Honeywell termostat med gänga M28x1,5. Går då att t.ex. byta till MMA (Markaryd) termostater med adaptern Gelia art nr 30 1400 4162 utan att byta ventilen om den fortfarande fungerar bra.
Bilderna ser inte ut attvara på ett enrörssystem. Ventilerna i enrörssystem funkar ju som shuntar och måste således ha en anslutning för att bypassa radiatorn. Det ser inte ut som att dina har det. Eller var det radiatorerna nere?
Nej, det är från där uppe. Under golvet så ansluter båda rören till samma ledning. Åtminstone i kök/badrum. Rörisen förklarade för mig att ventilen var ungefär som ett blad som "sköt" ner och styrde upp en del genom radiatorn, och lät resten passera. Men vad vet jag, jag kanske blev helt trollad av honom. =)D Daniel 109 skrev:
Har kollat upp lite mer. Eftersom mina termostater sitter under elementet, är det vits att ha en termostat med kapillärrör? Jag har inga termostater bakom soffor/gardiner o dyl, men de kanske blir lurade av att sitta direkt under rad?J Josth skrev:På den övre bilden ser det ut som det inte är en termostat utan bara ett handvred tycker jag. På den nedre bilden sitter det en Honeywell termostat med gänga M28x1,5. Går då att t.ex. byta till MMA (Markaryd) termostater med adaptern Gelia art nr 30 1400 4162 utan att byta ventilen om den fortfarande fungerar bra.
Med ettrörssystem cirkulerar värmen i varje slinga och ger en del värme i huset även om termostaterna till alla radiatorer är stängda. Viktigt att varje slinga har en instrypningsventil som bestämmer värmeflödet, betydligt högre flöde behövs normalt på nedervåningen än på övervåningen. I hus med källare eller souterrängvåning behövs det oftast viss värme där även under sommarhalvåret. Kanske behövs det även avstängningsventil på slingorna till övervåningen.
Att termostaterna sitter under radiatorerna ska inte vara ett problem men de kan behöva ställas in på aningen lägre temperatur än om de satt upptill på sidan av radiatorn.
Att termostaterna sitter under radiatorerna ska inte vara ett problem men de kan behöva ställas in på aningen lägre temperatur än om de satt upptill på sidan av radiatorn.
Aha. Tack för svaret! Jag har en avstängning för slingan nere och en avstängning för slingan uppe. Men jag vill ju inte stänga av övervåningen helt, för då får ju GV ingen värme. Jag hoppas mina befintliga är för dåliga på att strypa till respektive rad, och att ett byte till de du tipsade om (0-28 grader) är bättre. Provar på ett par rad och ser hur det går.J Josth skrev:Med ettrörssystem cirkulerar värmen i varje slinga och ger en del värme i huset även om termostaterna till alla radiatorer är stängda. Viktigt att varje slinga har en instrypningsventil som bestämmer värmeflödet, betydligt högre flöde behövs normalt på nedervåningen än på övervåningen. I hus med källare eller souterrängvåning behövs det oftast viss värme där även under sommarhalvåret. Kanske behövs det även avstängningsventil på slingorna till övervåningen.
Att termostaterna sitter under radiatorerna ska inte vara ett problem men de kan behöva ställas in på aningen lägre temperatur än om de satt upptill på sidan av radiatorn.
Nja, om jag har förstått allt rätt så är det en slinga på övervåningen. Alla radiatorer sitter då på den. Från den slingan tappas också vatten av till GV-slingan, som styrs av en egen cirkulationspump. Mängden vatten in till det systemet bestäms av termostaten, som har kapillärrör och är placerad på vägg 2-3 dm över golv. Typ så.L Liteavvarje skrev:
1 rör på övervåning (ÖB = ÖV = ÖverVåning?). Bilderna i trådstart är från övervåning. Ska se om jag kan fixa en på GV ikväll. Men jag tror som sagt det är att termostater eller ventiler inte stryper tillräckligt på rad. I mina lekmannaöron låter det som att jag borde kunna ställa upp termostat på värmeväxlaren, sedan dra ner varje termostat på rad på övervåning (om termostaterna kan strypa ordentligt). Då skulle undervåning och GV på övervåning få tillräckligt med värme. Kanske inte så enkelt?L Liteavvarje skrev:
Då har du 2 rörs på ÖV=ÖB = övervåning , GV ska ha mindre temp än raddarna och reglerar på den kapilärtermostat som sitter där enligt dig , inget konstigt , normalt .
Ställer du upp tempen på VX så kommer det bli mer värme till raddarna och dom ska stänga ned , och flödet till GV finns hela tiden , BV får sitt genom påkoppling via stammen ,
det finns ett aber i det hela med flödet , om GV stänger och raddarnas ventiler på ÖV och BV
stänger , så är det stopp , den sista radden ska alltid vara öppen ingen termostat där , annars kommer pumpen att gå mot stopp , får se vad du har för grejer till GV
Ställer du upp tempen på VX så kommer det bli mer värme till raddarna och dom ska stänga ned , och flödet till GV finns hela tiden , BV får sitt genom påkoppling via stammen ,
det finns ett aber i det hela med flödet , om GV stänger och raddarnas ventiler på ÖV och BV
stänger , så är det stopp , den sista radden ska alltid vara öppen ingen termostat där , annars kommer pumpen att gå mot stopp , får se vad du har för grejer till GV
