Efter alla era inlägg blev jag nyfiken på att "granska" fler visningshus och åkte till Husknuten i Göteborg idag. Det fanns inga grova missar men börjar man kolla lite närmare på ytfinishen är det bara att inse att det handlar om själlös massproduktion. Jag tror inte att det är brist på kunnande hos hantverkarna som står bakom dåligt sågade paneler, sneda listor och slarvigt uppsatta tapeter (och jag hoppas verkligen att jag har rätt i den punkten...). Antagligen får man ett mycket bättre utfört arbete när man anlitar en snickare "privat" med personlig kontakt och dialog än när han/hon är en i en lång rad av hantverkare som arbetar på ännu ett likadant kataloghus där det mesta sköts av husföretaget och inte av den som faktiskt ska bo i huset.

Vill man ha ett kataloghus utöver det valiga (och det vill man, det är jag helt säker på efter att ha varit på Husknuten...), så måste man göra som "skogstomten" och visa intresse i detaljerna innan det är för sent. De är kanske inte alla som orkar och trivs med att ifrågasätta, ta konflikter och "bitcha" sig varje dag och samtidigt ha familj och ett heltidsjobb.

Det känns direkt inte så jättekul längre, det där med att bygga nytt. Och då har man ju ändå bara sett ytan - vem vet hur det ser ut i väggarna. Sitter isoleringen så uselt som kakeln på väggen kommer man ju aldrig att få reda på det. Lite mörkrädd blir man ju!

Finns det någon därute som anser sig vara både pedant och samtidigt riktigt nöjd med sitt kataloghus??? Snälla hör av dig och ge mig lite hopp!  

Kanske ska tillägga att jag var föräldraledig 8 månader under tiden vi byggde hus. Så då var det enkelt att åka förbi dagligen när jag och 1,5 åringen skulle lämna storasyster på dagis.

Sen hade vi många hantverkare på löpande räkning. Då blev det aldrig tjafs om vi föreslog besvärliga lösningar som tog mer tid för att det skulle bli bra osv. När dom gjort fel fick dom däremot rätta till det och speca hur många timmar det var och sen dra av dessa på nästa faktura. Ja och dom lade antagligen på dom timmarna någon annan stans....

Men å andra sidan var jag ju förbi dagligen så dom kunde ju inte veta hur noggrannt jag kollade vilka tider dom var där och jag upplevde också att dom verkligen försökte göra sitt bästa och att dom inte blåste oss på några timmar. Det var alltid en exakt redovisning av hur många timmar det var/dag på räkningarna och det var inte 8 timmar varje dag utan snarare väldigt varierat. Vilket jag också upplevde stämde väldigt bra med min egen uppfattning om när och hur mycket dom var borta.

Egentligen är väl företagen ganska ärliga? Det är bra att de visar upp sina hus som de verkligen ser ut. Det hade varit bedrägligt att bygga ett jättesnyggt visningshus, som inte alls stämt med hur produktionshusen såg ut.

En anledning tror jag är att dom större husföretagen gör upphandlingar tex elinstallation och på såvis pressar priserna mellan installatörerna, jag vet att för ett par år sedan betalade ett stort husföretag ca 40 kkr för elinstallationen, som privatperson hade det kostat mig ca 60kkr.

/Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.