14 482 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
För höga kantelement till förhöjd sockel? (Garageplatta)
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Hej!
Jag önskar lite feedback på min fundering ang. att använda ett för högt kantelement (400mm) för att få en tillräckligt hög samt isolerad sockel för min garageplatta för att uppnå 250mm sockel "ovan jord" utan att det ska bli en så hög vinkel för att komma in i garaget.
Jag funderar om det blir helt tokigt att gjuta en garageplatta på 10x18m på detta sätt, att de som gjuter ska lämna 10cm upp till kantelementets ovankant, så man får plats med ett 10cm högt lecablock där istället, som man kan klämma fast mellan syllen och plattan.
På så sätt uppnår jag den 25cm höga sockeln som man förespråkar för fasadens skull samtidigt som plattan endast hamnar 15cm upp eftersom man för portingångarna endast använder 300mm kantelement (+ kantjärn)
Hoppas bilden är tydlig nog för att beskriva vad jag vill uppnå, tror ni det blir extremt svårt att göra detta i verkligheten när betongbilen står på plats?
Jag önskar lite feedback på min fundering ang. att använda ett för högt kantelement (400mm) för att få en tillräckligt hög samt isolerad sockel för min garageplatta för att uppnå 250mm sockel "ovan jord" utan att det ska bli en så hög vinkel för att komma in i garaget.
Jag funderar om det blir helt tokigt att gjuta en garageplatta på 10x18m på detta sätt, att de som gjuter ska lämna 10cm upp till kantelementets ovankant, så man får plats med ett 10cm högt lecablock där istället, som man kan klämma fast mellan syllen och plattan.
På så sätt uppnår jag den 25cm höga sockeln som man förespråkar för fasadens skull samtidigt som plattan endast hamnar 15cm upp eftersom man för portingångarna endast använder 300mm kantelement (+ kantjärn)
Hoppas bilden är tydlig nog för att beskriva vad jag vill uppnå, tror ni det blir extremt svårt att göra detta i verkligheten när betongbilen står på plats?
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Tack, de befintliga elementen är dock dubbelt så dyra. Min främsta fundering var dock ifall det inte är krångligt att utföra själva gjutningsprocessen med att få till rätt höjd och få ett plant golv när man inte kan dra av överflödet över kanterna på elementen? Enda ställena man kan få bort överflödet är genom garageportarna på långsidan så att säga.
Använd laser vid utläggning av betong så får man till höjden rätt bra på en gång, blir det för högt så flyttar du betongen med hjälp av vibban/valvstaven eller fötterna och avlsutar gjutningen vid portarna och blir det då lite fel där så är det bara att raka av det.
Men vill du läsa mer om lecablock istället så sök med ordet garage, spolkant, förhöjd sockel, förhöjd syll och leca så finns det många som byggt just garage med denna metod.
Men vill du läsa mer om lecablock istället så sök med ordet garage, spolkant, förhöjd sockel, förhöjd syll och leca så finns det många som byggt just garage med denna metod.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Jag byggde med lecabalk (Alba). Det var inga större problem för gjutarna att lägga sig rätt och lämna 10cm kant.
Jag körde med 600 mm höga element, la 300 cellplast och 100 med btg. Slog sedan en 200 lågform invändigt och gjöt en spolkant. Vid porten har jag 400 element. Det jag ångrar är
Att jag inte drog in 400 elementen samma som väggtjockleken för att undvika köldbryggan då takskjutporten kommer på insida yttervägg.
Att jag inte gjorde en urspaing för ett lyftbord när jag gjöt platta ( med el och golvbrunn) och sedan när jag gjöt sockeln även gjöt en botten för ett lyftbord typ 200 mm lägre.
Tänk på en kantskoning i portöppningen, typ L-järn
Om du inte tandar in plattan vid porten att du lägger ett fall ut från porten där.
Att jag inte drog in 400 elementen samma som väggtjockleken för att undvika köldbryggan då takskjutporten kommer på insida yttervägg.
Att jag inte gjorde en urspaing för ett lyftbord när jag gjöt platta ( med el och golvbrunn) och sedan när jag gjöt sockeln även gjöt en botten för ett lyftbord typ 200 mm lägre.
Tänk på en kantskoning i portöppningen, typ L-järn
Om du inte tandar in plattan vid porten att du lägger ett fall ut från porten där.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Köldbryggan kommer du inte undan ändå. Du måste ha betong och armering i plattan hela vägen ut för att den skall hålla för att köras på.
Sant men den minskar avsevärt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Hur då? Du måste ju ha en sammanhängande 100mm tjock platta hela vägen ut till ytterkanten för att du skall kunna köra på den. Du värmer upp plattan uppifrån eller i översta skiktet om du har golvvärme så rnergin kommer att ledas utanför porten oavsett om du har frigoliten ytterst eller 20cm in.
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Ska man alltså inte ha några kantelement vid garageportarna? Hur löser man det isåfall?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Man sågar ur 10cm av cellplasten där porten skall vara och lägger armering ut till sockelskivan. När jag gjöt platta med L-stöd tog jag ner skivan 2cm och gjorde lite fall från porten ut till kanten.
Nu har jag 300 mm btg där porten är. Cellplasten karvade jag bort 50 mm. Sätter man en kantskoning skyddar den betongen där.
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Ni låter alltså sockelskivan sitta kvar och sätter ett kantjärn ovanpå/utanpå?
Eller sätter man kantjärnet på insidan av sockelskivan och sågar bort den delen som täcker kantjärnet efter betongen härdat?
Tack för alla jättebra tips!
Eller sätter man kantjärnet på insidan av sockelskivan och sågar bort den delen som täcker kantjärnet efter betongen härdat?
Tack för alla jättebra tips!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kantjärnet är bara slitageskydd. Man kan fasa ut järnets tjocklek ur skivan så järnet livar med färdig platta. Det som är viktigt är att man armerar ändå ut till sockelskivan och att man får min 3cm betong ovan armeringen.
Edit: Järnet sätter man utanför skivan.
Edit: Järnet sätter man utanför skivan.
