MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Som sagt, helt normala ökningar om man har rörligt elpris. Skiljde typ faktor 5 mellan jan/februari och mars i elpris. Runt kronan när det var dyrt och nere på 20 öre eller ännu mindre när det vände. Därför mars blev så billig.
Mina räkningar, avser månad för förbrukning, inte förfallodatum:
Dec 2025: 2100kr inkl allt, nät+el
Jan 2026: 4600 kr
Feb 2026: 4800 kr
Mars 2026: 1700 kr
Fått avbrottsersättning efter Johannes så både mars och troligen april är redan förbetalda. Ibland blir det något bra med eländes elände och 28 timmar utan ström.
Mina räkningar, avser månad för förbrukning, inte förfallodatum:
Dec 2025: 2100kr inkl allt, nät+el
Jan 2026: 4600 kr
Feb 2026: 4800 kr
Mars 2026: 1700 kr
Fått avbrottsersättning efter Johannes så både mars och troligen april är redan förbetalda. Ibland blir det något bra med eländes elände och 28 timmar utan ström.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Om du anser att det är fel på mätningen är det nätbolaget du ska kontakta om det. Din elleverantör kommer alltid att debitera enligt de siffror som de får rapporterade från dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Till att börja med så verkar det som "klagomålet" gäller hur stor summa som dragits. Du behöver börja med att titta på fakturor och titta på hur många kWh som debiterats för de beröda månaderna i år och förra året (jämför gärna samma månader 2 - 3 år bakåt i tiden). Du måste får bort effekterna av varierande pris/kWh.
Om det sedan är så att du faktiskt har en uppseendeväckande ökning av förbrukningen nu. Så får man i första hand undersöka om det är något fel på ex. värmepumpen, så att den drar för mycket el.
En annan "osannolik" källa till överförbrukning är om du har en brunn med vattenpump. Om pumpen står och går hela tiden så blir det en rätt kraftig extra förbrukning. Här var en tråd för ett par år sedan där "felet" visade sig vara att man råkat ändra fasföljd på 3 fas matningen till pumpen, den gick då baklänges. En pump pumpar ändå vatten (åt rätt håll), men väldigt ineffektivt, så den fick aldrig upp trycket ordentligt, och var igång 24h/dygn. Men det kan troligen bli andra fel på en pump så att den inte får upp trycket.
Och hittar man inte något fel på dessa mer uppenbara förbrukare, så får amn fortsätta att analysera. Är förbrukningen per dygn fortfarande större än motsvarande period förra året osv.
Har något överhuvudtaget ändrats vad gäller el senaste året?
Om det sedan är så att du faktiskt har en uppseendeväckande ökning av förbrukningen nu. Så får man i första hand undersöka om det är något fel på ex. värmepumpen, så att den drar för mycket el.
En annan "osannolik" källa till överförbrukning är om du har en brunn med vattenpump. Om pumpen står och går hela tiden så blir det en rätt kraftig extra förbrukning. Här var en tråd för ett par år sedan där "felet" visade sig vara att man råkat ändra fasföljd på 3 fas matningen till pumpen, den gick då baklänges. En pump pumpar ändå vatten (åt rätt håll), men väldigt ineffektivt, så den fick aldrig upp trycket ordentligt, och var igång 24h/dygn. Men det kan troligen bli andra fel på en pump så att den inte får upp trycket.
Och hittar man inte något fel på dessa mer uppenbara förbrukare, så får amn fortsätta att analysera. Är förbrukningen per dygn fortfarande större än motsvarande period förra året osv.
Har något överhuvudtaget ändrats vad gäller el senaste året?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Ja, självklart måste man kontrollera förbrukningen så inget dragit iväg annat än att det var väldigt, väldigt kallt under jan-feb. Jag hade -30C ihållande och ständigt under -20C. Det ökade förbrukningen av naturliga anledningar plus att då elpriset samtidigt drog iväg kraftigt bland annat pga finska exportkabeln.
1. Kontrollera vilket elpris du betalade aktuella månader.
2. Är förbrukningen rimlig i förhållande till hur vädret var (jämför med förra året vid samma tid för en grov skattning av rimlighet).
1. Kontrollera vilket elpris du betalade aktuella månader.
2. Är förbrukningen rimlig i förhållande till hur vädret var (jämför med förra året vid samma tid för en grov skattning av rimlighet).
Jag vet inte min konsumtion men den är jämn över månader och år. Det går mindre förstås när det är riktigt kallt och nästan obefintlig sommartid-som förväntat. Jag bor i Stockholm. Jag har aldrig fått redogörelse om åtgång på fakturan. Jag har Skeleftekraft. De sa per telefon att de höjde priset i Januari med 50% men jag tycker inte att det stämmer ändå. De svarade också att jag nog använt mer el i Januari och Februari. Nyligen fick jag räkning för Mars som var 1/3 mindre än i Januari. Jag ska ringa igen och kräva att de redovisar min konsumtion på fakturorna. Jag har använt extra element i Januari som var kallt men tycker ändå det inte stämmer. Jag har en bergvärmepump som är 5 år-bra kvalitet1Hemingway skrev:
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Kan det vara så att Seleftekraft bara skickar en inbetalningsavi. Det specifiserade fakturan får man hitta på mina sidor, dvs logga in på kondkontot?useless skrev:
Logga in på Skellefteå kraft som är ditt elhandelsbolag eller Ellevio som sannolikt är ditt nätbolag. Du får via någon av dessa enkelt få fram din förbrukning. Diskussionen är lite meningslös innan du publicerat förbrukningen för aktuella månader.blomknopp skrev:
Jag vet inte min konsumtion men den är jämn över månader och år. Det går mindre förstås när det är riktigt kallt och nästan obefintlig sommartid-som förväntat. Jag bor i Stockholm. Jag har aldrig fått redogörelse om åtgång på fakturan. Jag har Skeleftekraft. De sa per telefon att de höjde priset i Januari med 50% men jag tycker inte att det stämmer ändå. De svarade också att jag nog använt mer el i Januari och Februari. Nyligen fick jag räkning för Mars som var 1/3 mindre än i Januari. Jag ska ringa igen och kräva att de redovisar min konsumtion på fakturorna. Jag har använt extra element i Januari som var kallt men tycker ändå det inte stämmer. Jag har en bergvärmepump som är 5 år-bra kvalitet1
Hur kan du veta att förbrukningen är jämn när du inte vet vad den är? 😇
Hur kan du veta det om:blomknopp skrev:
Vilket gör övrigt verkar mycket märkligt. En elräkning som inte specificerar förbrukningen har då jag aldrig sett.blomknopp skrev:
Jag har pratat med dem och trevligheten finns där men jag har fortf inte fått någon redogörelse på åtgång på min faktura. Det är samma sak fortfarande. Många rekomenderar byte av elbolag och det är väl vad som ligger närmast på bordetP Per i Hamrånge skrev:
Men gör som vi sagt, logga in på mina sidor hos antingen elhandelsbolaget Skellefteåkraft eller ditt nätbolag. Förbrukningen finns där.blomknopp skrev: