1 098 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
För arbete för markbetong
Hej.
Kan man gärva ur 25cm av matjord och sen fylla upp det med 8/16 och sen gjuta en betongplatta. Ska ha det som uteplats. Kommer det hålla?
Kan man gärva ur 25cm av matjord och sen fylla upp det med 8/16 och sen gjuta en betongplatta. Ska ha det som uteplats. Kommer det hålla?
Hur stor ska plattan vara? Hur tjock blir den? Jag funderar också på gjuten uteplats
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Absolut kan du ha de ,, men du bör ha då iaf 25 cm och sen padda ner de , är tanken att du ska ha någon isolering ? Gör du egen ram av vilke eller isolerade kant element ? Rekommenderar att du köper 4-6 grus som hjälp om du ska väga in kantblock de underlättar ,
Skall du bygga något över detta uterum ? Vilken typ av backe har du , jord sand sten lera , kan vara så att du kan behöva lägga ett bärlager 0-32 först
Skall du bygga något över detta uterum ? Vilken typ av backe har du , jord sand sten lera , kan vara så att du kan behöva lägga ett bärlager 0-32 först
Där uteplatsen ska vara är det lerjord. Vi har tagit bort matjord och sen kommit ner till någon fast jord/lerjord på 25cm. Sen har vi lagt markduk sen 25cm 8/16 makadam och paddat med 220kg padda. Sen har det legat där i ca 1 år. Tanken är att kör med ameringsmattor 8 mm tjocka. Plattan blir ca 10-12cm tjock. Sen kommer vi såga i betongen för att minimera sprickbildning.R Rickard.lj skrev:Absolut kan du ha de ,, men du bör ha då iaf 25 cm och sen padda ner de , är tanken att du ska ha någon isolering ? Gör du egen ram av vilke eller isolerade kant element ? Rekommenderar att du köper 4-6 grus som hjälp om du ska väga in kantblock de underlättar ,
Tror ni det håller?
Det jag kan se så har marken inte rört sig så mycket under de här året.
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Det kommer att gå fint de,, har gjutit garage platta på samma upplägg , dock 35cm 8-16 makadam med duk under , står kvar där än idag,
Men då är frågan vart i landet de ligger ?
Men då är frågan vart i landet de ligger ?
Jag gjorde liknande men la skiffer på, kolla i min projekttråd (några sidor bakåt).
Tror jag grävde ut ca 20cm men hade mycket berg under också då.
Jag tänker att är det kompakt och dessutom väldränerat så ska det väl mycket till om hela plattan ska lyftas av tjäle. Dessutom gör det inte så mycket på en uteplats om den åker upp/ned lite
Tror jag grävde ut ca 20cm men hade mycket berg under också då.
Jag tänker att är det kompakt och dessutom väldränerat så ska det väl mycket till om hela plattan ska lyftas av tjäle. Dessutom gör det inte så mycket på en uteplats om den åker upp/ned lite
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur lite arbete kan man komma undan med för en "tillfällig" parkering?
Grund & Markarbeten -
Är offerten rimlig för avlopp shacktarbete.
Grund & Markarbeten -
Offert för golvläggning - oväntade kostnader för förberedelsearbete
Golv -
Saltad faktura för markarbete på plan tomt med pålning?
Grund & Markarbeten -
Förarbete kring målning av (puts)
Färg, Måla & Tapetsera