RoTe
Utan finmaterial (nollmaterial) blir det aldrig kompakterat.

Hur stor ska plattan vara? Hur tjock blir den? Jag funderar också på gjuten uteplats

Absolut kan du ha de ,, men du bör ha då iaf 25 cm och sen padda ner de , är tanken att du ska ha någon isolering ? Gör du egen ram av vilke eller isolerade kant element ? Rekommenderar att du köper 4-6 grus som hjälp om du ska väga in kantblock de underlättar ,

Skall du bygga något över detta uterum ? Vilken typ av backe har du , jord sand sten lera , kan vara så att du kan behöva lägga ett bärlager 0-32 först

• Gilla
grinneby94
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Absolut kan du ha de ,, men du bör ha då iaf 25 cm och sen padda ner de , är tanken att du ska ha någon isolering ? Gör du egen ram av vilke eller isolerade kant element ? Rekommenderar att du köper 4-6 grus som hjälp om du ska väga in kantblock de underlättar ,

Skall du bygga något över detta uterum ? Vilken typ av backe har du , jord sand sten lera , kan vara så att du kan behöva lägga ett bärlager 0-32 först
Där uteplatsen ska vara är det lerjord. Vi har tagit bort matjord och sen kommit ner till någon fast jord/lerjord på 25cm. Sen har vi lagt markduk sen 25cm 8/16 makadam och paddat med 220kg padda. Sen har det legat där i ca 1 år. Tanken är att kör med ameringsmattor 8 mm tjocka. Plattan blir ca 10-12cm tjock. Sen kommer vi såga i betongen för att minimera sprickbildning.

Tror ni det håller?
Det jag kan se så har marken inte rört sig så mycket under de här året.

O Olf Oggler skrev:
Hur stor ska plattan vara? Hur tjock blir den? Jag funderar också på gjuten uteplats
Ca 100kvm ca 10-12cm

RoTe RoTe skrev:
Utan finmaterial (nollmaterial) blir det aldrig kompakterat.
Om det inte ha rört sig på ett år så borde väl marken satt sig?

Det kommer att gå fint de,, har gjutit garage platta på samma upplägg , dock 35cm 8-16 makadam med duk under , står kvar där än idag,

Men då är frågan vart i landet de ligger ?

G grinneby94 skrev:
Ca 100kvm ca 10-12cm
Ojdå. Där får det plats mer än ett par stolar och ett parasoll.

Vad kostar egentligen 10 kubik betong? Med framkörning och allt.

O Olf Oggler skrev:

Ungefär 100k är min grova uppskattning

Jag gjorde liknande men la skiffer på, kolla i min projekttråd (några sidor bakåt).
Tror jag grävde ut ca 20cm men hade mycket berg under också då.

Jag tänker att är det kompakt och dessutom väldränerat så ska det väl mycket till om hela plattan ska lyftas av tjäle. Dessutom gör det inte så mycket på en uteplats om den åker upp/ned lite

• Gilla
grinneby94
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Det kommer att gå fint de,, har gjutit garage platta på samma upplägg , dock 35cm 8-16 makadam med duk under , står kvar där än idag,

Men då är frågan vart i landet de ligger ?
Östergötland

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:

Man får räkna med 1500-1700kvm

G grinneby94 skrev:
Östergötland
Jag skulle inte vara orolig iaf

• Gilla
grinneby94
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.