14 764 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
Fontäner till trädgården
Hej!
Är det någon som har bra tips på enklare fontäner man kan ha i trädgården? Att bygga en damm verkar lite krångligare, men en fontänpump och en stor kruka eller liknande kan jag tänka mig. Men har dålig fantasi och behöver lite tips på hur man kan dekorera och också tips på vad som finns att köpa. Kanske man ska ha lite belysning, då kan man njuta av fontänen även på kvällarna?
Är det någon som har bra tips på enklare fontäner man kan ha i trädgården? Att bygga en damm verkar lite krångligare, men en fontänpump och en stor kruka eller liknande kan jag tänka mig. Men har dålig fantasi och behöver lite tips på hur man kan dekorera och också tips på vad som finns att köpa. Kanske man ska ha lite belysning, då kan man njuta av fontänen även på kvällarna?
Som du säger själv, en stor kruka eller tunna fylld med vatten och en liten fontänpump som trycker upp en liten vattenbula eller stråle kan vara jättefint.
Man kan utveckla det hela också och låta en vacker behållare av något slag (skål, kruka, urgröpt sten) stå på en större, nedgrävd tunna med gallerlock. Runt den mindre behållaren ovanpå gallret lägger man vackra stenar som är större än gallermaskan. I den större tunnan under mark ligger då pumpen och en slang kan gå upp till t.ex. en liten fin bronsgroda eller något annat som sprutar vatten till behållaren ovan mark. Denna svämmar över och vattnet rinner ner till den nedgrävda tunnan. Kan bli mycket vackert med lite fina ormbunkar och sådant runtomkring.
Vad man vinner med att ha en större behållare och gömma denna under mark är en större vattenvolym så att inte pumpen riskerar att gå torr (vatten avdunstar snabbt under varma sommardagar).
Det finns även färdiga lösningar att köpa som urborrade granitklot och liknande med pump och vattenbehållare färdigt. Åk till något stort gardencenter och kolla runt.
/Kalle
Man kan utveckla det hela också och låta en vacker behållare av något slag (skål, kruka, urgröpt sten) stå på en större, nedgrävd tunna med gallerlock. Runt den mindre behållaren ovanpå gallret lägger man vackra stenar som är större än gallermaskan. I den större tunnan under mark ligger då pumpen och en slang kan gå upp till t.ex. en liten fin bronsgroda eller något annat som sprutar vatten till behållaren ovan mark. Denna svämmar över och vattnet rinner ner till den nedgrävda tunnan. Kan bli mycket vackert med lite fina ormbunkar och sådant runtomkring.
Vad man vinner med att ha en större behållare och gömma denna under mark är en större vattenvolym så att inte pumpen riskerar att gå torr (vatten avdunstar snabbt under varma sommardagar).
Det finns även färdiga lösningar att köpa som urborrade granitklot och liknande med pump och vattenbehållare färdigt. Åk till något stort gardencenter och kolla runt.
/Kalle
I handeln finns även en trätunna med påmonterad gammaldags (fejkad) handpump. Ur pipen på handpumpen strömmar vatten ner i tunnans vattenspegel. Vattnet cirkulerar genom en liten pump i tunnan.
Höjden är 80 cm och bredden 40 cm. Lätt att montera och priset lågt.
Höjden är 80 cm och bredden 40 cm. Lätt att montera och priset lågt.
M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Vi har en fontänlösning som jag är mycket nöjd med. Det är en nedgrävd balja med lock. Ovanpå locket står en rund sten med genomgående hål. I baljan finns en pump. Vattnet leds igenom stenen med en slang och vattnet rinner med ett lätt (ganska tyst) polande utmed stenen ner i baljan igen. Runt den stora stenen har vi dekorerat med mindre stenar (döljer locket) och invid står växter. Trevligt att titta på, ingen drunkningsrisk för barn och samtidigt väldigt lättskött. Om man hela tiden ser till att baljan är full med vatten slipper man irriterande plask och hör bara fint porl.
Precis så har gamlingarna hemma, ser riktigt bra ut!! Rekommenderas!Mimmi_74 skrev:Vi har en fontänlösning som jag är mycket nöjd med. Det är en nedgrävd balja med lock. Ovanpå locket står en rund sten med genomgående hål. I baljan finns en pump. Vattnet leds igenom stenen med en slang och vattnet rinner med ett lätt (ganska tyst) polande utmed stenen ner i baljan igen. Runt den stora stenen har vi dekorerat med mindre stenar (döljer locket) och invid står växter. Trevligt att titta på, ingen drunkningsrisk för barn och samtidigt väldigt lättskött. Om man hela tiden ser till att baljan är full med vatten slipper man irriterande plask och hör bara fint porl.
Vart kan man köpa denna trätunna med handpump?Henri skrev:
M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Locket har två hål, ett i mitten där man leder upp slangen från pumpen. Samt ett hål med ett litet lock lite mer på sidan där man kan sätta ner och ta upp pumpen på höst och vår. För stenen står där den står mitt på locket, den är jättetung. Vatten rinner ner genom dessa hål ner i baljan igen.
Vår lokala Coop Bygg har slutat med allt som har med damm o fontän att göra, tyvärr. Citat "finns ingen lönsamhet, för små försäljningsvolymer". Likadant med några lokala blomsteraffärer, typ Blomsterlandet, även Granngården har lagt ner försäljning.Henri skrev:
För egen del har jag en gammal handpump som inte funkar, tänker sätta ihop den med trätunna, nät o sten enligt beskrivning ovan. När det gäller fontäner får man väl googla lite
Kjell G
Redigerat:
Vi har en granit "vattensten" uppställd ,den är vriden/huggen, samt
att vi placerat en kombinerad pump/belysning - det ser ut som det är en liten låga i toppen.
Hur mysigt som helst när mörkret faller..
Sedan stora dekorstenar runt om för att "dölja" gallret som stenen står på.
Vilken får till följd att vattnet "återanvänds"
att vi placerat en kombinerad pump/belysning - det ser ut som det är en liten låga i toppen.
Hur mysigt som helst när mörkret faller..
Sedan stora dekorstenar runt om för att "dölja" gallret som stenen står på.
Vilken får till följd att vattnet "återanvänds"
Vad är det för typ av lockM Mimmi_74 skrev:Vi har en fontänlösning som jag är mycket nöjd med. Det är en nedgrävd balja med lock. Ovanpå locket står en rund sten med genomgående hål. I baljan finns en pump. Vattnet leds igenom stenen med en slang och vattnet rinner med ett lätt (ganska tyst) polande utmed stenen ner i baljan igen. Runt den stora stenen har vi dekorerat med mindre stenar (döljer locket) och invid står växter. Trevligt att titta på, ingen drunkningsrisk för barn och samtidigt väldigt lättskött. Om man hela tiden ser till att baljan är full med vatten slipper man irriterande plask och hör bara fint porl.
Posta gärna bilder på era fina fontäner!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var hittar man smidesgrindar till trädgården
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Slang till 24v i trädgården
El -
Osäkert att ha dra ut IP kabel till trädgården?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
8 snabbväxande buskar till trädgården
Artikelkommentarer -
Avslutad: Vinn ett helt apotek till trädgården
Tävling