515 läst ·
16 svar
515 läst
16 svar
Fönsterkitt eller fogmassa
Sida 1 av 2
Renoverar ett fönster på en gammal byggnad där fönsterglaset ytteryta endast ligger c:a 2 mm under fönsterbågens yta. Medför att det blir svår att åstadkomma en bra kittfog.
Min fundering är om fogmassa möjligen skulle fungera bättre?
Någon som vet och kan råda?
Min fundering är om fogmassa möjligen skulle fungera bättre?
Någon som vet och kan råda?
Till träfönster skulle jag använda linoljekitt, det är välbeprövat och ger inga obehaglig överraskningar.
Enda nackdelen är den långa torktiden och att fåglarna kan tycka det är välsmakande.
Moderna fogmassor blir för tätt och ger risk för röta. Går det att se vad som använts tidigare?
2 mm låter lite och kan nog bli svårt att få till en bra kittfals men det verkar ju ha gått tidigare.
Enda nackdelen är den långa torktiden och att fåglarna kan tycka det är välsmakande.
Moderna fogmassor blir för tätt och ger risk för röta. Går det att se vad som använts tidigare?
2 mm låter lite och kan nog bli svårt att få till en bra kittfals men det verkar ju ha gått tidigare.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt illbruck
Traditionellt äkta linoljekitt
79 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 434 inlägg
LAseal är en beprövad fogmassa vid fönsterrenovering. Gysinge-sekten kan dock ev. göra nattligt hembesök med dalbränd trätjära och fjädrar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 434 inlägg
Jag har målat över LAseal med naftalöst alkydoljefärg, linoljefärg, uteakrylat och uretanförstärkt akrylat utan problem. Det har suttit fast i ett par år hittills.B Bengt_t_78 skrev:
Övermålning är rekommenderad av tillverkaren eftersom det helt enkelt blir snyggare.
Från produktsidan hos Leif Arvidsson
”LAseal behöver inte övermålas av tekniska skäl, men vi rekommenderar ändå målning då det ger ett enhetligare utseende och en yta som är lättare att hålla ren. Välj en kulör som ligger så nära fönsterfärgens kulör som möjligt för bästa täckförmåga. Våra omfattande tester visar att både lösningsmedelsbaserade och vattenspädbara grundfärger och färdigstrykningsfärger för fönstermålning samt många olika linoljefärger normalt har god vidhäftning mot kittet. Pga av den stora mängden färgtyper och fabrikat rekommenderar vi dock alltid egna tester innan övermålning då vi ej har kontroll över alla förekommande färger och deras eventuella receptförändringar.”
Redigerat:
Är nog så att bågen är gammal och anpassad efter glastjocklek från början av förra seklet och att glaset bytts senare till tjockare dito.C cpalm skrev:
Det är ett triangelformat fönster som sitter högt nära taknocken. Dessutom fastspikat. Besvärligt att ta ned för att fördjupa urfräsningen för glaset således.
Min fundering är om en "kittbulle" över glas/båg-skarven kan fungera?
Skulle påstå att 2 mm funkar, utan att bygga upp någon "bulle". Även med vanligt linoljekitt.B Bengt_t_78 skrev:
Men det blir inte så snyggt med en så flack kittning, lite mer utmanande att få till och det håller kanske inte heller lika länge.
C cpalm skrev:
Risk för röta är det om du använder linoljekitt. Efter ett tag så släpper linoljekittet från glaset och vattnet tränger bakom kittet. Då ruttnar träet om man inte renoverar om i god tid. LAseal fönster kitt är till för dem som tröttnat på att renovera om. Det kittet sitter bergfast mot glaset så inget vatten kommer bakom.B Bitterhetsakademin skrev:Till träfönster skulle jag använda linoljekitt, det är välbeprövat och ger inga obehaglig överraskningar.
Linoljekitt är beprövat och linolja har goda konserverande egenskaper men kräver såklart underhåll. De äldre plastbaserade kitten blev för täta mot träfönster och befrämjande röta.F Francois 1 skrev:Risk för röta är det om du använder linoljekitt. Efter ett tag så släpper linoljekittet från glaset och vattnet tränger bakom kittet. Då ruttnar träet om man inte renoverar om i god tid. LAseal fönster kitt är till för dem som tröttnat på att renovera om. Det kittet sitter bergfast mot glaset så inget vatten kommer bakom.
Den produkt som nämns i tråden har jag ingen erfarenhet av men lärt mig vara skeptisk mot nya produkter där det inte finns erfarenhet från århundraden tillbaka som med klassiskt linoljekitt som rekommenderas för underhåll av äldre fönster.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 434 inlägg
Erfarenheten av linoljekitt är att det kräver ständigt underhåll med övermålning mot glaset. Precis som nämndes. Med ytspänningens hjälp sugs vatten in i karmen mellan glaset och kittet, när det släpper från glaset. Då gäller det att bågen har prima kärnvirke för att klara fuktpåslaget.B Bitterhetsakademin skrev:Linoljekitt är beprövat och linolja har goda konserverande egenskaper men kräver såklart underhåll. De äldre plastbaserade kitten blev för täta mot träfönster och befrämjande röta.
Den produkt som nämns i tråden har jag ingen erfarenhet av men lärt mig vara skeptisk mot nya produkter där det inte finns erfarenhet från århundraden tillbaka som med klassiskt linoljekitt som rekommenderas för underhåll av äldre fönster.
Att ”äldre plastbaserade kitt” skulle vara täta stämmer i sak, men har ingen som helst inverkan in en fönsterbåge. Det är fortfarande öppet inåt ramen så att fukten kan vandra ut den vägen. i kombination med den tidens dåliga urval av virke och helt täta färger, ruttnade det av den anledningen. Det är samma problem som med moderna trösklar på ytterdörrar, där det dåliga (ädel-)träet släpper fukt/vatten rakt igenom träet som sedan skadar underliggande regelverk. Det gäller att olja in moderna trösklar kontinuerligt. En gammal tröskel i kärnfuru är tätare än en ny ektröskel.
Problemet med äldre plastbaserade kitt är att de var svåra att måla över. Även med linoljefärg. Då faller hela fördelen med dem. Som tur är går utvecklingen framåt. Precis som för flera hundra år sedan.
(Källa tröskelproblem
Medlem
· Korpilombolo
· 3 770 inlägg
Om vatten kommer in bakom "gummikittet" ligger vattnet där och skvalpar längre än med linoljekitt. Men medvetna husägare håller väl koll på när det är dags att underhålla sina fönster.
Det var så det blev när jag använde det moderna kittet från Casco, röta i nederkanten och svart mögel växte innanför kittfalsen.imported_Benno skrev:
Det var på ett antal rutor men jag kom på det i tid och kunde ta bort det innan skadorna blivit för omfattande. Dock hade kittet en sådan vidhäftning att det fick skäras loss försiktigt med skalpell, lyckades ändå spräcka två rutor.😥