144 läst ·
7 svar
144 läst
7 svar
Fönsterkitt eller fogmassa
Renoverar ett fönster på en gammal byggnad där fönsterglaset ytteryta endast ligger c:a 2 mm under fönsterbågens yta. Medför att det blir svår att åstadkomma en bra kittfog.
Min fundering är om fogmassa möjligen skulle fungera bättre?
Någon som vet och kan råda?
Min fundering är om fogmassa möjligen skulle fungera bättre?
Någon som vet och kan råda?
Till träfönster skulle jag använda linoljekitt, det är välbeprövat och ger inga obehaglig överraskningar.
Enda nackdelen är den långa torktiden och att fåglarna kan tycka det är välsmakande.
Moderna fogmassor blir för tätt och ger risk för röta. Går det att se vad som använts tidigare?
2 mm låter lite och kan nog bli svårt att få till en bra kittfals men det verkar ju ha gått tidigare.
Enda nackdelen är den långa torktiden och att fåglarna kan tycka det är välsmakande.
Moderna fogmassor blir för tätt och ger risk för röta. Går det att se vad som använts tidigare?
2 mm låter lite och kan nog bli svårt att få till en bra kittfals men det verkar ju ha gått tidigare.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
LAseal är en beprövad fogmassa vid fönsterrenovering. Gysinge-sekten kan dock ev. göra nattligt hembesök med dalbränd trätjära och fjädrar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
Jag har målat över LAseal med naftalöst alkydoljefärg, linoljefärg, uteakrylat och uretanförstärkt akrylat utan problem. Det har suttit fast i ett par år hittills.B Bengt_t_78 skrev:
Övermålning är rekommenderad av tillverkaren eftersom det helt enkelt blir snyggare.
Från produktsidan hos Leif Arvidsson
”LAseal behöver inte övermålas av tekniska skäl, men vi rekommenderar ändå målning då det ger ett enhetligare utseende och en yta som är lättare att hålla ren. Välj en kulör som ligger så nära fönsterfärgens kulör som möjligt för bästa täckförmåga. Våra omfattande tester visar att både lösningsmedelsbaserade och vattenspädbara grundfärger och färdigstrykningsfärger för fönstermålning samt många olika linoljefärger normalt har god vidhäftning mot kittet. Pga av den stora mängden färgtyper och fabrikat rekommenderar vi dock alltid egna tester innan övermålning då vi ej har kontroll över alla förekommande färger och deras eventuella receptförändringar.”
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden