Hej. Alla mina fönster öppnas i vädringsläge när handtaget ligger vågrätt istället för rakt uppåt. Har man handtaget rakt upp så öppnar man det som vanligt. Har aldrig sett det förut så det kan mycket väl vara korrekt, dock lite irriterande. Går det att ändra eller är det en sådan modell helt enkelt? Märket som sitter på alla handtag ser ut som på bilden. Någon som känner igen det så kan jag googla fram en bruksanvisning om det går att ändra, eller om någon vet på rak arm hur man gör?

• Fönster delvis öppet i mörker med text "vanligt öppet" och synlig fönsterhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster med persienner, handtag, vädringstext, interiör, natt.
    Skapa konto
  • En dörr med säkerhetskedja och skruvar i fokus, intill en dörrkarm i närbild.
    Skapa konto
  • Närbild på en dörrstängare eller liknande anordning med sexkantig märkning, silverfärgad, oskarp bakgrund.
    Skapa konto
Hoppe handtag , skruva bort skruvarna och ta bort handtaget , vrid det så som du vill ha det

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det krävs att spanjoletten identifieras då du kan använda valfritt handtag.

E egge80 skrev:
Hoppe handtag , skruva bort skruvarna och ta bort handtaget , vrid det så som du vill ha det
Fick bort handtaget men det spelar ingen roll hur jag sätter handtaget. Har provat väldigt många sätt men det är alltid så att

Ner - Stängd
Höger - vädring (borde vara helt öppet)
Upp - Helt öppet (bordet vara vädring)
Vänster - Går ej att vrida åt, varken om man vrider från upp eller ner.

Det känns som att det är något mer som behöver göras. Typ själva låshuset eller så är felmonterat eller något. Upp och höger borde byta plats.

1 123abc skrev:
Det krävs att spanjoletten identifieras då du kan använda valfritt handtag.
Vad är en spanjolett? Jag tror inte det är fel på själva handtaget utan någon inställning i fönstret som sturlar. Handtagsskafftet är ju bara en avlång pinne formad som en fyrkant som åker in i låshuset så det borde väl inte spela någon roll?

Det finns en "knapp" på sidan av fönstret med handtag som man kan trycka in. Men den snurrar bara på riktningen. Tex nu så öppnar man upp, vädrar till vänster och stänger ner. Så oavsett hur man vrider och vänder så är kommer alltid samma ordning.

Stängd -> vädring -> Öppet - Ej använd

Jag vill ha Stängd -> Öppen -> vädring -> ej Använd

Albin__ Albin__ skrev:
Vad är en spanjolett? Jag tror inte det är fel på själva handtaget utan någon inställning i fönstret som sturlar. Handtagsskafftet är ju bara en avlång pinne formad som en fyrkant som åker in i låshuset så det borde väl inte spela någon roll?
Spanjoletten är metallskenorna som sitter inskruvat i fönsterbågen som påverkas av handtaget och gör så att du kan tilta/öppna/stänga fönstret.

1 123abc skrev:
Spanjoletten är metallskenorna som sitter inskruvat i fönsterbågen som påverkas av handtaget och gör så att du kan tilta/öppna/stänga fönstret.
Då är jag med. Jag antar att det är en winkhaus GRM 1300/1, står tryck i metallen på långsidan av fönstret. Har googlat en del men hittar inga direkta instruktioner på hur man ändrar.

Funktionen heter ju Dreh-kipp, kanske lättare att hitta något om du söker på det begreppet. Men det låter konstigt om det skulle gå att byta plats på funktionerna tycker jag?

Albin__ Albin__ skrev:
Hej. Alla mina fönster öppnas i vädringsläge när handtaget ligger vågrätt istället för rakt uppåt. Har man handtaget rakt upp så öppnar man det som vanligt. Har aldrig sett det förut så det kan mycket väl vara korrekt, dock lite irriterande. Går det att ändra eller är det en sådan modell helt enkelt? Märket som sitter på alla handtag ser ut som på bilden. Någon som känner igen det så kan jag googla fram en bruksanvisning om det går att ändra, eller om någon vet på rak arm hur man gör?
Det du har heter Kipp-dreh, och det du frågar efter heter Dreh-kipp.
Det som skiljer är en del av beslagningen, funktionen bestäms vid tillverkningen. Enligt min erfarenhet går det att bygga om, men du behöver andra beslag (inte handtaget och inte spanjoletten, de är samma).

Vet du vem som tillverkat fönstret?

• Gilla
Albin__
  • Laddar…
Ah okej, tack för svaret! Då känner det som att jag får leva med med. Tänkte om det fanns något quick fix, känns inte läge för mig just nu att börja bygga om det om det inte är relativt simpelt.

Den enda märkningen jag har hittat är denne förutom det övriga jag skrivit ovan

• Etikett på vit dörrkarm, LEIAB, klassificering av trä-aluminium fönster, SP Technical Research Institute of Sweden.
    Skapa konto
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det du har heter Kipp-dreh, och det du frågar efter heter Dreh-kipp.
Det som skiljer är en del av beslagningen, funktionen bestäms vid tillverkningen. Enligt min erfarenhet går det att bygga om, men du behöver andra beslag (inte handtaget och inte spanjoletten, de är samma).

Vet du vem som tillverkat fönstret?
Det stämmer dessa spanjolettsystem är byggsatser (modulära) och valet påverkar funktion.
En del kan man även ändra installationen på och på så sätt påverka funktionen men jag har inte koll på om det är möjligt att ändra funktionen på dessa spanjoletter utan att byta ut detaljer då jag inte är expert på dessa importerade spanjoletter.
Skillnaden är när något påverkas vilket sker via kuggar i stänger vilket även gör att det passar olika mått på fönster och ibland behövs andra längder på de kapade stängerna för att ändra funktion.

Albin__ Albin__ skrev:
Ah okej, tack för svaret! Då känner det som att jag får leva med med. Tänkte om det fanns något quick fix, känns inte läge för mig just nu att börja bygga om det om det inte är relativt simpelt.

Den enda märkningen jag har hittat är denne förutom det övriga jag skrivit ovan
Där står det ju faktiskt LEIAB. Det är tillverkaren, dom finns i Mariannelund.

Du kan ju kontakta dem och fråga om det går att bygga om.

https://www.leiab.se/

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Där står det ju faktiskt LEIAB. Det är tillverkaren, dom finns i Mariannelund.

Du kan ju kontakta dem och fråga om det går att bygga om.

[länk]
Ja, men super. Då tar jag och kontaktar dom. Tack för hjälpen!

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.