Jag har tagit mig an att renovera en gammal bänk som stått ute i snö och havsvindar på vår så kallade "Lilludde".

Det nya träet har jag oljat in med grundolja ordentligt. Nu kommer jag till målningen. Skulle vilja slippa köpa ny färg och istället använda något av vad jag har över från andra projekt. Det jag har att välja på är Fasadfärg Easy från Beckers eller Fönster- och dörrfärg från Midun.

Har läst någonstans att fasadfärg inte är gjord för att stå emot vatten som blir liggande, utan att det är tänkt just för vatten som rinner av. Hur det är med den andra färgen vet jag inte. Vore det dumt att använda någon av de här färgerna, eller om jag väljer någon av dem, vilken skulle vara bäst att köra på?

Jag är ute efter det mest vädertåliga alternativet. Om båda färgerna är ett dåligt alternativ köper jag givetvis den färg som fungerar bäst.

Inte måla alls kanske? Bara olja in om den är snyggt grå pch fri frå gammal färg?

Det är ingen dum idé att bara olja. Men måste göra en bänk som är så lik den gamla som möjligt, och den hade vitmålad sits och gröna ben.

Då skulle jag välja fönsterfärgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.