Vi bygger till och ska måla nya dörrar/fönster sam renovera de gamla. Huset är ett tillbyggt falurött torp med spröjsade, dubbelkopplade fönster (även de nya).

Vad välja för färg? Linolja är bra, jag vet. Men det tar tid att torka och ska målas i flera tunna lager för att bli ett bra resultat. Finns det någon anledning til att INTE välja en modernare alkydoljefärg? Vilken färg rekommenderar ni i så fall? Jag har i princip alltid målat med vanlig linolja som min erfarenhet av annan färg är begränsad.

Det blir vanlig vit till knutar, foder och karmar. Ockranyans till spröjs, bågar och dörrar.

Fråga på byggnadsvård så kommer du få många bra argument för/emot linoljefärg. Mest FÖR antar jag... ;)
Jennie

Jo.. argumenten FÖR känner jag till. Därför vågade jag mig utanför byggnadsvården... Men eftersom ingen tycks ha någon åsikt i frågan blir det väl linolja ändå :-)

Har du inte bestämt dig för att benhårt följa byggnadsvårdsidén så finns ingen anledning att välja linoljefärg.

Jo det finns en anledning och det är att oavsett om det är nytt eller gammalt trä så tränger linoljan bättre in i trä't och skyddar bättre mot fukt.

Basta! 8-)

• Gilla
Anetteanemone
  • Laddar…
Titta gärna på många rödfärgade hus. De vita knutarna tycker jag ofta är ett misstag. Många ggr passar det bättre med röda knutar. Men det beror ju också lite på proportionerna på huset, om det passar att markera knutarna. Man kan se bilder på en massa slamfärgade hus på:

http://www.falurodfarg.com/frf_templates/RedSquareMain.aspx?id=585

N
Jag har målat mina med oljealkydfärg och än så länge så verkar det fungera riktigt bra. Skulle avråda från linoljekitt eftersom att fåglarna mumsar i sig det med god aptit.

jocke@nybleus.se skrev:
Jo det finns en anledning och det är att oavsett om det är nytt eller gammalt trä så tränger linoljan bättre in i trä't och skyddar bättre mot fukt.

Basta!  8-)
Grundolja en gång först då ;)

I vårt förra "moderna" 70-talshus gjorde jag en totalrenovering av samtliga fönster. (22st tvåglas kopplade med hyfsat bra virke i bågarna)

Trärent, olja , grund och täckfärg.

Beckers fönsterfärg, vad den nu hette på den tiden..

Vi sålde huset 12 år senare och alla fönster var fortfarande 100% fräscha och all färg helt intakt!

Mälardalen och skogsläge med fönster i alla väderstreck inkl fri sol i söderläge.

Det resultatet trodde jag aldrig på själv den dag vi började måla..

Tillläggas kan att ett par-tre år senare kompletterade vi kåken med 4st fabriksmålade SP fönster. Och faktum är att dom var i sämre skick än mina handmålade då vi flyttade från huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.