10 649 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
"Fönsterfärg" eller linolja?
Vi bygger till och ska måla nya dörrar/fönster sam renovera de gamla. Huset är ett tillbyggt falurött torp med spröjsade, dubbelkopplade fönster (även de nya).
Vad välja för färg? Linolja är bra, jag vet. Men det tar tid att torka och ska målas i flera tunna lager för att bli ett bra resultat. Finns det någon anledning til att INTE välja en modernare alkydoljefärg? Vilken färg rekommenderar ni i så fall? Jag har i princip alltid målat med vanlig linolja som min erfarenhet av annan färg är begränsad.
Det blir vanlig vit till knutar, foder och karmar. Ockranyans till spröjs, bågar och dörrar.
Vad välja för färg? Linolja är bra, jag vet. Men det tar tid att torka och ska målas i flera tunna lager för att bli ett bra resultat. Finns det någon anledning til att INTE välja en modernare alkydoljefärg? Vilken färg rekommenderar ni i så fall? Jag har i princip alltid målat med vanlig linolja som min erfarenhet av annan färg är begränsad.
Det blir vanlig vit till knutar, foder och karmar. Ockranyans till spröjs, bågar och dörrar.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jo det finns en anledning och det är att oavsett om det är nytt eller gammalt trä så tränger linoljan bättre in i trä't och skyddar bättre mot fukt.
Basta!
Basta!
Titta gärna på många rödfärgade hus. De vita knutarna tycker jag ofta är ett misstag. Många ggr passar det bättre med röda knutar. Men det beror ju också lite på proportionerna på huset, om det passar att markera knutarna. Man kan se bilder på en massa slamfärgade hus på:
http://www.falurodfarg.com/frf_templates/RedSquareMain.aspx?id=585
http://www.falurodfarg.com/frf_templates/RedSquareMain.aspx?id=585
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
95 kr inkl moms
Läs mer
I vårt förra "moderna" 70-talshus gjorde jag en totalrenovering av samtliga fönster. (22st tvåglas kopplade med hyfsat bra virke i bågarna)
Trärent, olja , grund och täckfärg.
Beckers fönsterfärg, vad den nu hette på den tiden..
Vi sålde huset 12 år senare och alla fönster var fortfarande 100% fräscha och all färg helt intakt!
Mälardalen och skogsläge med fönster i alla väderstreck inkl fri sol i söderläge.
Det resultatet trodde jag aldrig på själv den dag vi började måla..
Tillläggas kan att ett par-tre år senare kompletterade vi kåken med 4st fabriksmålade SP fönster. Och faktum är att dom var i sämre skick än mina handmålade då vi flyttade från huset.
Trärent, olja , grund och täckfärg.
Beckers fönsterfärg, vad den nu hette på den tiden..
Vi sålde huset 12 år senare och alla fönster var fortfarande 100% fräscha och all färg helt intakt!
Mälardalen och skogsläge med fönster i alla väderstreck inkl fri sol i söderläge.
Det resultatet trodde jag aldrig på själv den dag vi började måla..
Tillläggas kan att ett par-tre år senare kompletterade vi kåken med 4st fabriksmålade SP fönster. Och faktum är att dom var i sämre skick än mina handmålade då vi flyttade från huset.
Klicka här för att svara