Hej,

Håller på att bygga ett Attefallhus och har haft ett byggföretag som gjort klart det mesta för mig. Nu försöker jag spara lite pengar och fortsätta själv.

Byggföretaget har installerat fönster men inte drevat dom överhuvudtaget. Jag har nu drevat fönster efter konstens alla regler med drev, bottningslist och fog.

Men det största fönstret i huset har bara blivit bitvis drevat. Huset är ett trähus men har gjort en undervåning till attefallshuset och de väggarna är gjorda av cellplast och betong.

Det har varit lätt att dreva delar av fönstret då de sitter mot en vanlig trä fönsterkarm, MEN vet inte hur jag ska lösa bottendelen av fönstret.

Snickarna ställde fönstret på asfaltpapp.
Så det är cement/cellplast sen asfaltpapp och sen själva fönster. Det är alltså en luftspalt både mellan fönster och asfaltpapp och betong och asfaltpapp. Inga distanser satta emellan och fönster ej skruvat med ngn karmskruv.

tänkt att göra följande för att lösa det.

Fästa asfaltpapp mot betong med asfaltsklister så det är lufttätt.

peta in några distanser emellan asfaltspapper, sen dreva som vanligt, bottenlist och fog.

skulle det fungera eller blir det problem med kallras och fukt under asfaltspapp?

Varför står fönstret på asfaltpapp?

Hur sitter det fast om det inte är skruvat?

Vet ej varför snickarna gjorde det så? Fönster är ca 4 meter högt och rätt tungt.

det sitter fast med karmskruvar i sidorna och toppen.

under asfaltspappen är det inte helt plant. Det är som cellplast(frigolit) och cement. Försökt ladda upp bild men det fungerar inte.

• Ojämn installation av ett fönster med synlig asfaltspapp, cellplast och cement under karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort fönster på en mörk trävägg, snötäckt mark framför, ojämn yta under asfaltspappen vid huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.