Hej.
Vi har två gamla fönsterbrädor som vi ska montera ner, men vi hittar inte hur de sitter fast. De är troligtvis ditsatta under 60-talet när rummet byggdes om.
Vi har frågat ena säljaren men han vet inte då han var 10år när det gjordes 😉
Det kan vara någon fästanordning bakom tretexen eller möjligtvis att den går in under fönstret då det känns kallare på väggen där.
Den flexar pyttelite om man hänger på den.
Bifogar bilder

• Gammal fönsterbräda i trä monterad under ett fönster med utblick mot en röd byggnad. Brädan verkar ha släppt något från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal fönsterbräda monterad i en vägg. Delvis skadad yta och synligt trä i väggen, troligtvis från 60-talet, visas.
    Skapa konto
  • Gammal fönsterbräda från 1960-talet monterad under ett fönster, delvis lossad från väggen med skadat trä och synliga fästanordningar.
    Skapa konto
  • Gamla träfönsterbrädor med avskavd färg och träflisor, belägna vid ett fönster med vit karm.
    Skapa konto
Bara att börja rycka lite mä kofoten så kommer den nog. Är det något specialbeslag så ta fram tigersåg eller Fein så du inte får med dig hela fönstret.

Eventuellt kanske den är hängd så prova med lite kraft att lyfta den rakt uppåt.

spik och ev lim rakt in gissar jag på. eller rejält med plugg hela vägen.., avsett är den något att spara? jag gissar ni skall isolera upp väggen och då kommer ni inte ha den ändå.

M MagicFingers skrev:
spik och ev lim rakt in gissar jag på. eller rejält med plugg hela vägen.., avsett är den något att spara? jag gissar ni skall isolera upp väggen och då kommer ni inte ha den ändå.
Vi ska inte ha kvar fönsterbrädan men vill inte riskera att ha sönder fönstret om den nu skulle vara instucken under på något vis.
Vi ska isolera på utsidan när vi byter fasaden (plåt) så vill helst slippa ta bort tretexen så tänkte att det är värt att fråga om nån vet hur man "brukade" göra 🙂

S Småbrukaren skrev:
Bara att börja rycka lite mä kofoten så kommer den nog. Är det något specialbeslag så ta fram tigersåg eller Fein så du inte får med dig hela fönstret.

Eventuellt kanske den är hängd så prova med lite kraft att lyfta den rakt uppåt.
Jag har provat att lyfta rakt uppåt men det händer inget 😅
Blir nog till att ta bort lite av tretexen för att se under.

Det ser mer ut som den är dubbad i karmen med kanske några metalldelar och limmad. Lika som en del hyllor som sätts på en vägg, dubbas i vägen och hyllan träs på dubbarna. Den ska då rakt ut och hur fast den är, går inte att säga. Men ska den bort och inte vara mer, blir det sågen, men betänk om det är dubbar, att bladet är för metall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.