Hej,

våra fönsterbleck är monterade i princip utan luftspalt och gavel, istället är ett spår utsågad i bottenbrädan enligt bild.
Fönsterhörn med anslutning mellan fönsterbleck och täckplåt på fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta har lett till att bottenbrädan har ruttnat i anslutning till fönsterblecket, på ett ställe ovanför och på ett ställe under fönsterblecket. Fönsterblecken är även spikade bakom panelen. Min tanke var att ta bort det ruttna trät och sätta nya fönsterbleck(med gavel). Har då stött på några frågetecken som jag inte vet hur jag ska lösa. Vill helst inte byta bottenbrädan då det skadade området är så pass litet, känns som det borde finnas smidigare sätt?

Har tagit upp ett hål i brädan för att kunna ta loss gamla blecket. Täckplåtarna(namn?) som sitter på sidan av fönstret går i nuläget hela vägen ner till fönsterblecket och kommer inte att täcka hålet som blir då jag tagit upp för att få ut gamla blecket/få plats med gavel. Dels tycker jag det ser hemskt ut men är även orolig att det kommer in vatten. Något bra förslag på vad man kan göra? Köpa en bredare plåt så hålet täcks? Besiktningsmannen vi anlitade när vi köpte huset tyckte även man skulle foga skarven mellan täckplåt och fönsterbleck. Vill man det? Borde man inte vilja se till att ev vatten som tar sig in rinner ut på blecket? Eller kanske kapa täckplåten så den överlappar gavlarna men inte går hela vägen ner till blecket?

Fönsterblecken är nu utdragna bredvid fönstret i fasaden. Det innebär att blecken på varje sida har två innerhörn och ett ytterhörn. Är det ett alternativ att fylla igen hålet med något och istället sätta "raka" fönsterbleck? Isf fylla med vad?

Det upptagna hålet och hur nuvarande bleck ser ut:
Närbild på en röten bottenbräda vid fönsterbleck utan luftspalt och skador runt utsågat spår.
Skapa konto

Hålet som inte täcks av täckplåten:
Skadat område med ruttnande trä vid kanten av ett fönsterbleck där blecket möter fasaden.
Skapa konto

När man monterar fönsterbleck med gavlar, fogar man mellan gavel och fasad eller räknar man med att den glipan är så liten att inget vatten tränger in?

På ett ställe på huset så har bottenbrädan ruttnat lite under fönsterblecket (stort som en liten tändsticksask). Kan man ta bort det ruttna och fylla igen det med något? Liten träkloss och fog? Eller är byta brädan det enda som står till buds?

Tacksam för hjälp!

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.