Hej,
Funderar på att köpa 7 st källarfönster av Bonusfönster pga av prisskillnaden och även att de verkar snygga. Dock så saknar dessa fönster ett spår för montering av fönsterbleck dvs det ser ut så här
Så jag funderar på hur det kan lösas på bästa sätt och tanken jag har just nu är att beställa fönstret med lite mindre höjd och skruva fast en 10-15mm planhyvlad list med någon liten distans (typ brickor) och skruva fast denna i bottenkarmen (möjligen om det går att fräsa 1-2 mm spår i listen).
Sen montera fönster och fönsterbleck som vanligt.
Är det en bra lösning eller finns det bättre?
/ Joacim
Funderar på att köpa 7 st källarfönster av Bonusfönster pga av prisskillnaden och även att de verkar snygga. Dock så saknar dessa fönster ett spår för montering av fönsterbleck dvs det ser ut så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag funderar på hur det kan lösas på bästa sätt och tanken jag har just nu är att beställa fönstret med lite mindre höjd och skruva fast en 10-15mm planhyvlad list med någon liten distans (typ brickor) och skruva fast denna i bottenkarmen (möjligen om det går att fräsa 1-2 mm spår i listen).
Sen montera fönster och fönsterbleck som vanligt.
Är det en bra lösning eller finns det bättre?
/ Joacim
Som jag ser det har du tre alternativ förutom ditt eget.
1. Sätt blecket under fönstret upp i spåret med lite fäst/tätningsmassa innan du sätter dit fönstret.
2. Platta bleck på framsidan med lite fäst/tätningsmassa.
3. Gör ett spår i karmen.
1. Sätt blecket under fönstret upp i spåret med lite fäst/tätningsmassa innan du sätter dit fönstret.
2. Platta bleck på framsidan med lite fäst/tätningsmassa.
3. Gör ett spår i karmen.
Hej. Jag installerade likadana fönster från bonusfönster i hela huset för två år sedan. Hade samma fundering som dig.
Plåtslagaren tillverkade bleck med ett litet uppvik längst bak för den lilla skåran i bottenstycket. Sedan fäste vi blecket med några små skruv underifrån innan vi monterade in fönstret. Blev väldigt bra tycker jag själv. Kanske t.om bättre än varianten när det finns spår i framkanten av fönstren.
Plåtslagaren tillverkade bleck med ett litet uppvik längst bak för den lilla skåran i bottenstycket. Sedan fäste vi blecket med några små skruv underifrån innan vi monterade in fönstret. Blev väldigt bra tycker jag själv. Kanske t.om bättre än varianten när det finns spår i framkanten av fönstren.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
fönsterbleck under spårskenan till skjutfönster på altan
Fönster & Dörrar -
Fönsterbleck eller fog till gammalt fönster?
Fönster & Dörrar -
Fönsterbleck till äldre fönster
Fönster & Dörrar -
Fog till fönsterbleck
Byggmaterial & Byggteknik -
Skjutfönster till uterum. Hur göra med fönsterbleck?
Fönster & Dörrar