Hej Byggahusforum! Skatteverket marknadsför en ny e-tjänst som ger skydd mot folkbokföringsbedrägeri. Dvs att någon obehörig person ändrar bostadsadressen. Är det någon som provat e- tjänsten? Eller som vet vilken säkerhetsnivå det handlar om. Och om det finns någon liknande tjänst i grannland. Exempelvis på magistratet (pastorsexpeditionen) i Finland? Mvh, PerOF
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Den funkar bra. Du måste legitimera dig med BankID för att aktivera skyddet och efter det måste du legitimera dig med BankID för att kunna göra en adressändring online. Har du inte skyddet aktiverat kan vem som helst ändra adress åt dig.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Helt rätt så kan säkert även BankID kapas, men det är klart svårare att byta adress om du först måste sno personens BankID.
Är det "just e-legitimationerna" som förfalskas? Jag trodde de vanliga identitetsrelaterade bedrägerierna var av en helt annans sort och definitivt inte "e".PerOF skrev:
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Är väl för att förhindra att någon ändrar någons adress utan de vet om det sedan gör beställningar ex kreditkort i deras namn som kommer till annan adress.
Tråkigt att råka ut för, råkade ut för litet bedrägeri irriterande men slapp i alla fall bekosta något själv. Lite skärmande hur lätt vissa bedrägerier är. Hoppas de snart inför bättre koll när man ändrar ägande på fastigheter och kanske även fordon. Känns ju lite dumt man har i tankarna alltid ha lite lån för att förhindra man ska råka ut för något sådant.
Tråkigt att råka ut för, råkade ut för litet bedrägeri irriterande men slapp i alla fall bekosta något själv. Lite skärmande hur lätt vissa bedrägerier är. Hoppas de snart inför bättre koll när man ändrar ägande på fastigheter och kanske även fordon. Känns ju lite dumt man har i tankarna alltid ha lite lån för att förhindra man ska råka ut för något sådant.
Jag har aldrig hört talas om att någon lyckats kapa ett bank ID....Robert-san01 skrev:
Det jag har hört talas om är att någon har lyckats fixa ett id kort med sin egen bild och någon annans personuppgifter...
Alltså en id kapning. Det går inte att skylla bank Id´et på dessa problem. Så enligt mig så är tjänsten mycket säker.
Men jämför det med en vanlig legitimation. Om du tappar den så är det klart att någon kan använda den.
Det är ungefär samma sak med e-legitimation. men egentligen är e-legitimation säkrare, jag måste använda en kod för att identifiera mig.... med ett vanligt id räcker det med att man är hyffsat lik å en tugg gummi tuggande tonåring som är totalt ointresserad i kassan....
Alla bankid inloggningar har vad som kallas två-faktor inloggning, dvs. du måste ha en specifik mobil samt en kod.
Tappar du bort mobilen måste man fortfarande ha koden och den spärras efter tre försök.
Mobilt bankid kan man lita på, ett vanligt leg kan enkelt förfalskas.
Tappar du bort mobilen måste man fortfarande ha koden och den spärras efter tre försök.
Mobilt bankid kan man lita på, ett vanligt leg kan enkelt förfalskas.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Precis. Var det inte en "härva" för något år sedan när kända, rika Svenska råkat ut för just det?MathiasS skrev:
Det är fö en trend i branschen. Förfalskade ID av alla slag är på nedgång, de är för svåra att förfalska i många fall idag. Istället så skaffar man sig "riktiga" falska ID, genom att beställa underlag osv. och sedan få ett ID den riktiga vägen, men med fel foto osv. Mutbrott osv. är också (fast då internationellt) ett populärt sätt, dvs muta utställaren att ställa ut ett "falskt" ID. (Vi hade ju en härva på migrationsverket med uppehållstillstånd som såldes för en ordentlig penning för några år sedan).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Det finns det faktiskt forskning på. (Se avsnitt 15.3 i Ross Andersons bok "Security Engineering")Odjuret skrev:
Resultaten stöder dig till fullo och är slående trista. Även kassörer i en matbutik och banktjänstemän, som var vana att se på foto-ID kunde inte se skillnad på "bad, good", och "good, bad" ID-kombinationer (alltså i första fallet, ett foto som föreställde innehavaren, men hade några år på nacken, annan frisyr, kläder osv, och i andra fallet ett bland 100 slumpvisa foton utvalt foto som bäst passade testpersonen).
Och detta var under perfekta förhållanden i "laboratoriemiljö". Det stämmer också bra med vår erfarenhet inom området; foto-ID fungerar inte. Den enda effekt man kan mäta upp är avskräckningseffekten.
När jag hämtar ut paket hos olika postombud så har jag börjat visa baksidan på körkortet direkt (då de annars bara ber en vända på det) då de bara är intresserade av att scanna koden där. Vissa känner man ju sedan tidigare, men ofta är det folk i kassan man aldrig sett förut. Känns inte helt seriöst då de antagligen har instruktioner att bara lämna ut till adressaten.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad gör det för skillnad?
De där ansiktsbilderna på de nya körkorten är ju så små,
att man inte kan se skillnad mellan Musse Pigg och Stefan Ingves.
De där ansiktsbilderna på de nya körkorten är ju så små,
att man inte kan se skillnad mellan Musse Pigg och Stefan Ingves.