48 367 läst ·
124 svar
48k läst
124 svar
Folk säljer sina Sonos, varför? (stereoprylar)
Det är givetvis lättare att få ett slutet system funka bra där man äger både mjukvara och hårdvara samt styr stenhårt vilka appar och tjänster som får finnas.
Standarder och öppenhet kostar på.
Det är två helt olika koncept och det finns för och nackdelar med båda.
Jag själv har aldrig fastnat för Linux, även om jag inser dess styrkor. Jag har helt enkelt inte ork att fippla med det. Så jag har förståelse för alla extremer.
Jag kan absolut se den som ger mormor eller sina anställda en iPhone för att de inte ska kunna ställa till det lika mycket. Man kan även ge en sån där Doro pensionärs telefon för än mindre support behov. Saker som bara funkar utan krångel, speciellt om man är ointresserad av teknik, är värt mycket.
Jag själv har aldrig fastnat för Linux, även om jag inser dess styrkor. Jag har helt enkelt inte ork att fippla med det. Så jag har förståelse för alla extremer.
Jag kan absolut se den som ger mormor eller sina anställda en iPhone för att de inte ska kunna ställa till det lika mycket. Man kan även ge en sån där Doro pensionärs telefon för än mindre support behov. Saker som bara funkar utan krångel, speciellt om man är ointresserad av teknik, är värt mycket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Tycker tvärtom att iOS är rörigt och inte alls intuitivt, Android är ju supersmidigt att ställa in och organisera rent och snyggt så man vill ha det, men är man mentalt låst till att det ska göras på ett sätt och inte vill lära sig alternativ (som vissa reporters) såklart är det jobbigt då. Vissa Android är olika men jag har varit väldigt nöjd med Sony och Samsung. Aldrig haft några problem heller som inte är trasigt skärmglas.S Styrman_jansson skrev:Det finns nog som du säger fanatiker i båda lägren.
För mig så är jag uppvuxen med Apple ( första datorn var en Mac LCII i början av nittitalet) och jag har ägt 6-7st. Dock har jag en HP nu av olika omständigheter. En av dem att det blev för mycket pengar med en Mac.
Telefonmässigt så upplever jag android som alldeles för rörigt. Visst finns det möjligheter till att anpassa en hel massa men tycker det är lite för omständigt. Sedan så har vi betydligt fler supportärenden på hårdvara generellt på jobbet för androidlurar ( dock har jag inte 100 koll på fördelningen android kontra apple) så kvallen verkar inte vara riktigt samma.
Annat är det med datorer, både Dell och Lenovo har jag haft issues med på hårdvara. HP och MSI har jag haft tur med hittills.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Provat enkelt läge i Android? Blir senior mobil interfaceJ JohanLun skrev:Det är givetvis lättare att få ett slutet system funka bra där man äger både mjukvara och hårdvara samt styr stenhårt vilka appar och tjänster som får finnas.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nja, jag har haft android på både Huawei, Samsung och HTC… Jag får till det men det är enligt mig omständigt. Lik väl att gå in i vissa inställningar som är nästade långt inne i olika undermenyer.Johannes Carlsson skrev:
Tycker tvärtom att iOS är rörigt och inte alls intuitivt, Android är ju supersmidigt att ställa in och organisera rent och snyggt så man vill ha det, men är man mentalt låst till att det ska göras på ett sätt och inte vill lära sig alternativ (som vissa reporters) såklart är det jobbigt då. Vissa Android är olika men jag har varit väldigt nöjd med Sony och Samsung. Aldrig haft några problem heller som inte är trasigt skärmglas.
Annat är det med datorer, både Dell och Lenovo har jag haft issues med på hårdvara. HP och MSI har jag haft tur med hittills.
Det som däremot blivit mycket bättre på android är hur smidigt det är att få med sig alla inställningar när man byter telefon. Riktigt bra funkar det.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Intressant. Jag gillar OS X skarpt och det är väl det jag saknar mest nu när jag har en HP istället för en MacMini.T tanaris skrev:
Windows upplever jag fortfarande lite smårörigt ( även om man lärt sig hitta) och lite för mycket nestlade saker. För att inte tala om all "attention stealing"...
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
OSX är för blingit ett OS är inte en leksak utan ett verktyg. Tyvärr har ju Windows 11 gått mer åt samma håll. Jag gillade Windows 7 där man kunde stänga av all skit och få det mer som Windows 2000, den möjligheten försvann med Windows 10.S Styrman_jansson skrev:
Även om Apple är ett toxiskt skitföretag som bromsar branschen i stort måste jag ge dem cred för att våga slänga ut gamla grejer. Sist med att helt slänga ut sin gamla kernel och nu med att slänga ut x86. Microsoft och PC-sidan är för mesig här. I grunden kör vi fortfarande på samma kernel som i Windows NT.
Och du vill använda IKEA/Sonos? Annars är det givna budgetalternativet som ger bra ljud att leta upp en bättre begagnad reciever/förstärkare med HDMI ingång och koppla in en Chromecast och ett par begagnade högtalare.M maria01 skrev:
Begagnad Hifi med några år på nacken går för billiga pengar. Det finns även gott om begagnad Sonos som tråden implicerar, men blir alltid dyrare.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Stora skillnaden med Sonos är ju att den streamar till sig själv så att säga, chromecast är ju en pryl som tar emot stream från en annan enhet, så om den enheten lämnar hemmet så tystnar musiken.H hapazard skrev:Och du vill använda IKEA/Sonos? Annars är det givna budgetalternativet som ger bra ljud att leta upp en bättre begagnad reciever/förstärkare med HDMI ingång och koppla in en Chromecast och ett par begagnade högtalare.
Begagnad Hifi med några år på nacken går för billiga pengar. Det finns även gott om begagnad Sonos som tråden implicerar, men blir alltid dyrare.
Svårt att jämföra med Sonos som är nåt helt annat.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Problemet med Chromecast Audio är väl tillgången?
Tror dock vi kommer fortsätta med Sonos nu när vi börjat.
I garaget kommer jag nog köra Chromecast Audio + förstärkare och högtalare
Tror dock vi kommer fortsätta med Sonos nu när vi börjat.
I garaget kommer jag nog köra Chromecast Audio + förstärkare och högtalare