Hej. Har en träram och som är massa små fönster idag. Detta har dom sen tidigare bara tätat med någon duk. Nu tänkte jag täta bättre med fogskum.
Men läst att det suger åt sig fukt. jag vill inte täcka detta med plåt och när de regnar så blir det blött där. Vad finns det som kan vara bra fog eller liknande utanför fogen
Men läst att det suger åt sig fukt. jag vill inte täcka detta med plåt och när de regnar så blir det blött där. Vad finns det som kan vara bra fog eller liknande utanför fogen
Fogskum kan trycka ihop t.ex. en fönsterkarm, så var försiktig med det. Använder man måttliga mängder ska det gå bra. Hur fogskum skulle kunna suga åt sig fukt vet jag inte, men har då läst det så stämmer det säkert. Fönsterkitt eller silikon skulle kunna vara lämpliga som ytskikt. Fogskum är i allmänhet inte UV-beständigt så det måste täckas hur som helst. Du bör dock fundera på fukt och ventilation i området kring träet. Smetar du på silikon ytterst och har fuktläckage in i utrymmet innanför (t.ex. från fuktig inomhusluft) kommer träet att ruttna förr eller senare ändå. Kanske en diskret aluminiumlist som tätas med silikon endast på översidan kan vara ett snyggt sätt att få tätt mot regn men ändå ventilerat? Ska det tätas runtom eller bara i nederkant? Det är svårt att få en bra uppfattning från bilden.
Klicka här för att svara