7 748 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
foga ytterkanter på kaklet
hej
Jag har precis satt kaklet(klinkerplattor) över spishällen. 30höga60breda i 2 rader och sen ska fläkten och hyllor sitta där över. Fläkten hamnar då på ca 62cm..
Jag köpte alu-list som skulle fixa en snygg ytterkontur men det blev inte så bra (svårgirat och lite ojämn vägg..) så jag tog bort dom.
Tänkte istället foga ytterkanten i 45grader som avslut. Någon som gjort detta o kan visa upp en bild eller har lite kommentarer o åsikter???
Alternativ är att sluta av med en eklist (vi har det i framkant på bänkskiva). Nån som har det?
mazz
Jag har precis satt kaklet(klinkerplattor) över spishällen. 30höga60breda i 2 rader och sen ska fläkten och hyllor sitta där över. Fläkten hamnar då på ca 62cm..
Jag köpte alu-list som skulle fixa en snygg ytterkontur men det blev inte så bra (svårgirat och lite ojämn vägg..) så jag tog bort dom.
Tänkte istället foga ytterkanten i 45grader som avslut. Någon som gjort detta o kan visa upp en bild eller har lite kommentarer o åsikter???
Alternativ är att sluta av med en eklist (vi har det i framkant på bänkskiva). Nån som har det?
mazz
ett tips kan vara att fräsa ut en fals i eklisten så du får en såkallad kakellist.fläkten hamnar iofs lite högre men den bör klara detta"ur sugsynpunkt" (om man kan säga så)
Du köper en som är ca 5-6 mm tjockare än vad kakel+fixet bygger och har du ingen fräs så gör beijers detta för en hyfsat billig peng åt dig.
Jag har sett den typen av 45 gradig fogning som ni menar och jag tycker personligen det ser ganska oproffsigt ut....men det är ju min åsikt.
förresten ,,,läste precis att ni skulle ha det som avslut.menar ni då avslut sida eller topp??
Du köper en som är ca 5-6 mm tjockare än vad kakel+fixet bygger och har du ingen fräs så gör beijers detta för en hyfsat billig peng åt dig.
Jag har sett den typen av 45 gradig fogning som ni menar och jag tycker personligen det ser ganska oproffsigt ut....men det är ju min åsikt.
förresten ,,,läste precis att ni skulle ha det som avslut.menar ni då avslut sida eller topp??
Redigerat:
Givetvis är dom det.jon_h skrev:
Men man skulle kunna ta en vinkelslip och såga av listens platta del vilken man fäster på väggen och bara få kvar den halvrunda delen.
Denna skulle man sedan kunna limma fast på sidorna av kaklet, antingen en 8 eller 10 mm list skulle funka bra.
Klicka här för att svara