V vectrex skrev:
Det har hänt att jag använt fog på panelen, men det har varit i undantagsfall då jag råkat gera fodret lite snett t.ex. Att foga mellan lockläkt och panel på det sättet kommer inte fungera över tid och kan inte tänka mig att målare gör på det sättet.
en ny fasad skall du aldrig behöva någon acrylfog.
acylfog bara på en ommålad fasad och där grundmålning och en mellan ej gjort ytan tät.

K Klasklättermus skrev:
en ny fasad skall du aldrig behöva någon acrylfog.
acylfog bara på en ommålad fasad och där grundmålning och en mellan ej gjort ytan tät.
Det är just så grundmålat och en strykning. Det var små små glipor och dessa fick lite fog. Sedan en omgång färg till. Blev supersnyggt men vi får väl se över tid. Kan dock inte tro att det blir några större problem. Vill understryka att det är inte några mängder det handlar om utan tunna strängar för att få det perfekt. Ska nu måla nästa gavel och ska försöka få det snyggt utan fog. Ska spika där ser behövs. Men det måste vara lila illa att kladda massa färg över springorna. Färgen som blir stenhård lär väl spricka då trät rör sig? Vill få det tätt och snyggt men det kanske är en utopi?

• Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
M morrekuling skrev:
Det är just så grundmålat och en strykning. Det var små små glipor och dessa fick lite fog. Sedan en omgång färg till. Blev supersnyggt men vi får väl se över tid. Kan dock inte tro att det blir några större problem. Vill understryka att det är inte några mängder det handlar om utan tunna strängar för att få det perfekt. Ska nu måla nästa gavel och ska försöka få det snyggt utan fog. Ska spika där ser behövs. Men det måste vara lila illa att kladda massa färg över springorna. Färgen som blir stenhård lär väl spricka då trät rör sig? Vill få det tätt och snyggt men det kanske är en utopi?
Hej! Är i samma sits som dig nu! Dock är min panel gammal så förhoppningsvis kommer den inte röra sig så mycket mer! Jag har fogat lockpanel och lite foder runt fönster och hoppas kunna köpa några år innan jag måste byta all panel!

Hur har fogen klarat sig nu några år senare?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.