Har satt upp en ny vägg och fått halvbra glipa mot befintlig betongvägg. Vill inte få spackel på och behöva måla befintlig vägg, så ingen pappersremsa som går över på den, helst. Detta gäller även vid takfog, tänker jag.
1. Ska jag fylla glipa så gott det går med gipsbruk och eller fogskum, och sen spackla på detta eller köra latexfog direkt?
2. På ena sidan går en elkabel längs halva väggen och fyller igen glipan, hur gör man övergången på ett vettigt sätt? Eller ska man ta bort kabeln och göra en riktig fog under?
1. Ska jag fylla glipa så gott det går med gipsbruk och eller fogskum, och sen spackla på detta eller köra latexfog direkt?
2. På ena sidan går en elkabel längs halva väggen och fyller igen glipan, hur gör man övergången på ett vettigt sätt? Eller ska man ta bort kabeln och göra en riktig fog under?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ser ut att vara på gränsen för latexfog, är det mer än ca 5mm så brukar det bli kladdigt. Men med en lite mindre glipa så hade jag nog använt latex.S shiftlock skrev:Har satt upp en ny vägg och fått halvbra glipa mot befintlig betongvägg. Vill inte få spackel på och behöva måla befintlig vägg, så ingen pappersremsa som går över på den, helst. Detta gäller även vid takfog, tänker jag.
[bild] [bild]
Annars måste du spackla, men om du inte använder pappremsa/fäster mot befintlig vägg så kommer du troligen få sprickbildning inom kort.
Se upp med eldoasn, den får du ju inte bygga in, utan den måste vara åtkomlig. Pss med kabeln, den är ju gjord för att dras utanpå väggen, inte inuti.
Klicka här för att svara