Har satt upp en ny vägg och fått halvbra glipa mot befintlig betongvägg. Vill inte få spackel på och behöva måla befintlig vägg, så ingen pappersremsa som går över på den, helst. Detta gäller även vid takfog, tänker jag.
1. Ska jag fylla glipa så gott det går med gipsbruk och eller fogskum, och sen spackla på detta eller köra latexfog direkt?
2. På ena sidan går en elkabel längs halva väggen och fyller igen glipan, hur gör man övergången på ett vettigt sätt? Eller ska man ta bort kabeln och göra en riktig fog under?

Dörr med skruv och text "Kopplingsdosa", detaljer av vägg och dörrkarm synliga, antydan till elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med flagnande färg, eluttag, ramens kant, europeisk standard, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S shiftlock skrev:
Har satt upp en ny vägg och fått halvbra glipa mot befintlig betongvägg. Vill inte få spackel på och behöva måla befintlig vägg, så ingen pappersremsa som går över på den, helst. Detta gäller även vid takfog, tänker jag.
1. Ska jag fylla glipa så gott det går med gipsbruk och eller fogskum, och sen spackla på detta eller köra latexfog direkt?
2. På ena sidan går en elkabel längs halva väggen och fyller igen glipan, hur gör man övergången på ett vettigt sätt? Eller ska man ta bort kabeln och göra en riktig fog under?

[bild] [bild]
Ser ut att vara på gränsen för latexfog, är det mer än ca 5mm så brukar det bli kladdigt. Men med en lite mindre glipa så hade jag nog använt latex.
Annars måste du spackla, men om du inte använder pappremsa/fäster mot befintlig vägg så kommer du troligen få sprickbildning inom kort.

Se upp med eldoasn, den får du ju inte bygga in, utan den måste vara åtkomlig. Pss med kabeln, den är ju gjord för att dras utanpå väggen, inte inuti.

Men om man fyller glipan med gipsbruk först? Borde inte det räcka att sätta latexfog på den sen?

Ja, dosan är krånglig, det får bli en glipa där helt enkelt. Men jag ska nog lyfta på kabeln och foga under.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.