Hej!
Jag har några frågor angående min öppna spis, där fogen mellan stenarna har börjat vittra sönder på några ställen. Vi använder den rätt flitigt ska jag tillägga.
1.
Jag har sett att det finns två olika typer av eldfast fog. Den ena är i pulverform där man blandar med vatten. Sen finns en fogmassa på tub, som en sillikonspruta typ. Båda anger att de tål höga temperaturer.
Vilken av de båda är lämpliga för att laga fog i öppen spis?
2.
Bör man ta bort den gamla fogen helt eller kan man bara fylla på så att säga?
Tacksam för råd.
Mvh
Peter...
Jag har några frågor angående min öppna spis, där fogen mellan stenarna har börjat vittra sönder på några ställen. Vi använder den rätt flitigt ska jag tillägga.
1.
Jag har sett att det finns två olika typer av eldfast fog. Den ena är i pulverform där man blandar med vatten. Sen finns en fogmassa på tub, som en sillikonspruta typ. Båda anger att de tål höga temperaturer.
Vilken av de båda är lämpliga för att laga fog i öppen spis?
2.
Bör man ta bort den gamla fogen helt eller kan man bara fylla på så att säga?
Tacksam för råd.
Mvh
Peter...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
smular den lätt så tror jag de fogat med vanligt kalkbruk och det skulle jag isåfall fortsätta med. Det kan man rensa och foga med i evigheter typ och är enkelt att arbeta med. Cementbruk eller annat blir stenhårt och sitter där det sitter men det blir nog sprickor kanske och då är det inte lika roligt sen att rensa och få i nåt nytt.
Kalkbruk är dessutom följsamt och mer flexibelt och tål därför värme ganska bra ändå. Sen får man väl bättra på ibland kanske men som sagt. Det blir hundra ggr enklare.
Kalkbruk är dessutom följsamt och mer flexibelt och tål därför värme ganska bra ändå. Sen får man väl bättra på ibland kanske men som sagt. Det blir hundra ggr enklare.
Hej och tack för ditt svar.S Stefan1972 skrev:smular den lätt så tror jag de fogat med vanligt kalkbruk och det skulle jag isåfall fortsätta med. Det kan man rensa och foga med i evigheter typ och är enkelt att arbeta med. Cementbruk eller annat blir stenhårt och sitter där det sitter men det blir nog sprickor kanske och då är det inte lika roligt sen att rensa och få i nåt nytt.
Behövs några speciella verktyg eller räcker det att rensa ur med kniv eller skruvmejsel, och sedan applicera nytt kalkbruk med spackelspade eller vad tror du?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Är det som sagt mjukt så du kan kratsa ur och det verkligen smular sönder så kan man ju göra det med valfritt verktyg och då är det ju garanterat kalkbruk. Cement blir stenhårt och måste fräsas bort.
Applicera det är ju enkelt, det går ju att mata på med nån gummispackel eller händerna bara och arbeta in. Blir ju ungefär som att foga kakel att när det torkat en lite stund så kan man gå på med lite vatten och borste och jämna till.
Applicera det är ju enkelt, det går ju att mata på med nån gummispackel eller händerna bara och arbeta in. Blir ju ungefär som att foga kakel att när det torkat en lite stund så kan man gå på med lite vatten och borste och jämna till.
Perfekt.
Verkar ju onekligen enklare att fylla på lite oftare även om det vittrar ur snabbare med kalkbruk.
Tack för tipset, ska testa nästa vecka.
Tack för din hjälp.
Verkar ju onekligen enklare att fylla på lite oftare även om det vittrar ur snabbare med kalkbruk.
Tack för tipset, ska testa nästa vecka.
Tack för din hjälp.
Klicka här för att svara