Byggahus.se
Kollade på mina möjligheter att pendla delar av sträckan till jobbet med kollektivtrafiken igen.

Med buss allt utom de första 6km: 1h30m (Tre byten)
Med enbart bil och färja: 45m (Noll byten)
Bil 13km, sedan buss: 1h15min (två byten)
Bil 14km, sedan tåg, sedan buss: 1h10m. Måste dock lägga på fem minuter för att inte fastna i järnvägsbommarna. med bilen och missa tåget. Dvs, 1h15m. (Tre byten)
Cykel 29km och färja: 1h15min. (Noll byten)
Bil 13km, färja, samt cykel 16km: 1h5m (ett byte)

Om bussen är försenad fem minuter på vägen hem så missar jag anslutningen och kommer hem en timme senare. Detta sker ca 2-3 ggr per månad. Jag har rätt att ringa taxi, men nästa buss kommer före taxin då alla taxis är upptagna i rusningstrafik. Jag har försökt flera gåmger, både åt mig och åt barnen (skolskjutsen).

Då det inte går bussar hem efter 16, så måste jag även planera för barnens aktiviteter, vilket gör att kollektivtrafik och cykel är helt uteslutet de dagar barnen skall köras. Detta leder då till att bilen ändå måste användas.

Bussar hem från gymnasieskolan då de slutar 16.00 finns inte heller. Det ingår inte i kommunens ansvar. Busskort får dock barnen. De gäller även kvällar och helger...

Detta är alltså 30km från centrum på Sveriges näst största stad. Och jag bor i en tätort med över 600 invånare. Vi hade som sagt var expressbussar 6km bort när jag flyttade hit. Och anslutningsbussar som gick 1,6km från mitt hus till dessa. Först försvann kollektivtrafiken och nu tänker man ta bort reseavdragen också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Med buss allt utom de första 6km: 1h30m (Tre byten)
Med enbart bil och färja: 45m (Noll byten)
Bil 13km, sedan buss: 1h15min (två byten)
Bil 14km, sedan tåg, sedan buss: 1h10m. Måste dock lägga på fem minuter för att inte fastna i järnvägsbommarna. med bilen och missa tåget. Dvs, 1h15m. (Tre byten)
Cykel 29km och färja: 1h15min. (Noll byten)
Bil 13km, färja, samt cykel 16km: 1h5m (ett byte)
Av dessa verkar den sista absolut bäst som alternativ till hela sträckan med bil. För endast 20 minuter extra per riktning får du ordentlig daglig motion vilket gör susen för både kropp, knopp och plånbok.

Jag satt i ungefär samma sits som du, i glesbygd 32 km från jobbet beläget i mellanstor stad.
7 km till närmaste busshållplats (god turtäthet, snabba expressbussar)
35-45m med bil (beroende på trängsel, olyckor, stockningar, väglag)
55m-1h20m med bil+buss+buss (beroende på om anslutningarna klaffade)

Tröttnade på att feta till mig i ett rullande vardagsrum och köpte en ordentlig elcykel. Gör nu hela sträckan på ca 50-55 minuter enkel riktning. Tiden är också väldigt förutsägbar, fastnar aldrig i trafikstockningar eller olyckor. Det enda som påverkar är om det är kraftig motvind, då kan det ta en bit över 60 minuter, det kommer aldrig som en överraskning dock, det kan man redan se på väderprognosen på morgonen hur lång tid respektive färd tar.
Alltså normalt endast 15-20 minuter längre än med bil. Sover bättre, orkar mer, mer pengar kvar på kontot.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Jag cyklar när det fungerar logistiskt, dvs ca två ggr per vecka under sommarhalvåret. På vintern är det för farligt pga smala 70-vägar. Farligt även på sommaren, är nära att bli påkörd minst en gång per vecka. När jag i höstas varit nära att bli påkörd tre gånger på samma vecka så lade jag ned att cykla tidigare än planerat. Dock är faktiskt inte 70-sträckorna farligast, utan högersvängande bilar i rondeller och korsningar (om jag cyklar på cykelbanan, där det går väljer jag vägen istället). Dessa ligger bakom 2/3 av alla incidenter. När det är mörkt så syns man dessutom dåligt, så alternativet att cykla i mörker finns inte.

Och när jag cyklar så gör jag det utan el-assistans. Ger bättre träning så.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Men tillbaka till grundfrågan...

Jag är lite nyfiken på hur man istället bör utforma avdrag/bidrag så att de fungerar utanför kollektivtrafiken. Det förslag som ligger blir ju väldigt dyrt för dessa.

Har ni några konstruktiva förslag?
 
Om man inskränker avdragsrätten för resor till jobbet för glesbygdsbor,
så borde väl samtidigt kommuner och regioner åläggas att ordna fungerande kollektivtrafik för alla invånare
(liksom man gör för skolbarn).
Och sluta för tusan att kalla det "bidrag"!
Det är avdrag för utgifter som krävs för att den skattskyldige skall kunna få en beskattningsbar inkomst.
Det är inget bidrag!
(Ungefär som avdrag för dubbelt boende (som många riksdagsledamöter verkar utnyttja till bristningsgränsen).
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Det är utredningen som ändrar benämningen från avdrag till bidrag genom att inte koppla det till beskattningen.
 
I grunden är alla dessa ändlösa diskussioner om bidrag och avdrag i Sverige en konsekvens av den höga beskattningen, som ska betala den omättliga offentliga sektorn, och politikers alltför stora makt över oss medborgare..
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
pacman42 pacman42 skrev:
Tänkte att det kan vara läge att diskutera regeringens förslag till nytt reseavdrag.

Jag saknar kollektivtrafik och har 29km till jobbet enkel väg, det innebär i praktiken att jag helt blir utan reseavdrag. Arbetar man däremot i Stockholm och redan idag tågpendlar från Uppsala, då kommer man att få ett skatteavdrag på 60 öre per kilometer över 30km enkel väg. Detta gör att de so m långpendlar där det finns kollektivtrafik gynnas av bidraget, dvs det är ett rent storstadsbidrag.

För de på landsbygden så höjer man tiden för tidsbesparing till 2,5 timmar per dag, men bidrag skall bara ges för sträckor mellan 30km och 150km enkel väg.

Detta förslag slår extremt hårt mot landsbygden, där kollektivtrafiken är obefintlig, men sträckorna ofta är halvlånga. Och det gynnar alltså långpendlare i storstäderna.

Jag misstänker att gränsen 30km är satt för att en laddhybrid skall fungera. Men samtidigt så är det inte så många på landet som har råd med dyra elbilar och laddhybrider. Här är jag ett undantag som faktiskt har en laddhybrid, men jag tjänar klart mycket mer än mina grannar de flesta kör tio år gamla bilar för det är vad de har råd med.

Ännu ett dråpslag mot landsbygden.

Hur har de tänkt egentligen? Har de tänkt alls?
Den där tusenlappen du får tillbaka idag klarar du dig väl utan... Som jag förstått så kommer pendlarna som bor i riktig glesbygd att vinna på förslaget.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Den där tusenlappen du får tillbaka idag klarar du dig väl utan... Som jag förstått så kommer pendlarna som bor i riktig glesbygd att vinna på förslaget.
Varför då? De får sämre förutsättningar än idag än med det gällande systemet.

Vinnarna är de som kan pendla långa sträckor kollektivt. De är de enda vinnarna med den föreslagna lösningen. Åtminstone enligt min tolkning.

Mitt förslag till avdrag är att alla som saknar kollektivtrafik skall ha rätt till det. För de som har kollektivtrafik så finner jag att tremilsgränsen är rimlig
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jag hör också till de som får det sämre med det här förslaget. Men det har ändå fördelar. Det lönar sig att försöka använda kollektivtrafik även när den inte går hela vägen. Det blir lättare att få rätt. Tidigare gynnades bil körning. Jag har 4km till en busshållplats med tillräckligt bra trafik för att jag inte ska tjäna 2,5h per dag. Total sträcka 50km. Så det är lite väl häftigt att cykla. Det skulle ta i alla fall 2h jämfört med 45-60min med bil, redan det tar väl mycket av dagen. De som gynnas är de som bor i en tätort och pendlar till en annan. Som jag bodde tidigare hade jag 50km pendlingsväg och det funkade med cykel och tåg.
 
Precis som du skriver så gynnas de som redan har det väl förspänt med alternativ. De som inte har alternativ till bilen missgynnas.

Stora delar av min släkt i norr kommer att drabbas mycket hårt av detta.
 
Så förstår jag nu rätt att förslaget är slopat avdrag och istället en reduktion av skatten jag betalar?

Detta ska då räknas ut automatiskt av "systemet" på något sätt?
 
Som jag tolkar det så får du begära ett resebidrag på din resa om den är längre än 30km och på den del som är längre än 30km med 60 öre per kilometer. Detta gäller alla.

Om ingen kollektivtrafik finns så kan man få 20kr extra per dag, men bara om man har längre än 30km.

Sedan finns även regler om restid för att kunna få bidrag för en sträcka om mer än 80km
 
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag tolkar det så får du begära ett resebidrag på din resa om den är längre än 30km och på den del som är längre än 30km med 60 öre per kilometer. Detta gäller alla.

Om ingen kollektivtrafik finns så kan man få 20kr extra per dag, men bara om man har längre än 30km.

Sedan finns även regler om restid för att kunna få bidrag för en sträcka om mer än 80km
Okej, känns rörigt men man vänjer sig säkert som med allt annat.

Kör 75km enkel resa till jobbet idag, känns som detta kommer bli kännbart i plånboken om det går igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.