Byggahus.se
Vi bor i södra Stockholm och har ett fristående trädäck på gräsmattan där vi vill skapa insynsskydd då vi ska sätta en badtunna på däcket. Grannarna bor snett ovanför så det behöver vara runt 2 meter högt. Vi har nu gräsmatta vid däcket där vi alltså vill få till någon insynsskydd som också fungerar vintertid.

Det är sol fram till eftermiddagen
4 meter lång, 2 meter hög och helst max 40 cm bred

Vad har ni för förslag och idéer? Vi har funderat på stor odlingslåda med spaljé, häck, gräs. Är oerhört tacksam för alla tankar och bidrag!

Det bör finnas bambusoorter som klarar TS' zon. Den fyller sin funktion även på vintern, men blir gärna lite skabbig på vintern om den står för torrt.

yonna yonna skrev:
Det bör finnas bambusoorter som klarar TS' zon. Den fyller sin funktion även på vintern, men blir gärna lite skabbig på vintern om den står för torrt.
Tack! Vi har sneglat lite mot bambu men har förstått att den inte gillar så mycket sol tyvärr. Annars skulle det ha varit en stark kandidat.

Murgröna på armeringsjärn.

Avenbok går att hålla smal och hög.

O [old rusty] skrev:
Avenbok går att hålla smal och hög.
Men den ser ganska skabbig ut på vinterhalvåret.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Supermaggan Supermaggan skrev:
Tack! Vi har sneglat lite mot bambu men har förstått att den inte gillar så mycket sol tyvärr. Annars skulle det ha varit en stark kandidat.
Jag har en bambu i full sol. Den är förvisso mindre än den som står skuggigare och blötare men jag ser det som en bra sak för den sprider sig inte lika mycket som den andra. Den soliga blir inte lika hög men är i.a.f. över 2 meter. Nackdelen med båda är att de gärna viker sig i snö, så man kanske ska vara beredd på att skaka av dem om det blir för mycket så att du får insynsskydd även vintertid. Däremot så tror jag att du skulle få jobba en del med att hålla den till bredden 40cm, då får du vara beredd att ta till en sekatör varje år. Åh andra sidan så har jag aldrig daltat med någon av dessa, ingen gödsling och ingen vattning, så en vända med sekatören om året skulle jag kunna stå ut med.

Jag har flera bambus i söderläge alltså i full sol men i Skåne. Den vattnar jag rejält inför vintern och tidig vår. Räkna med att en planta blir 2x2 meter på sikt så de får inte planteras för tätt. De ger fullt insynsskydd in i mitt hus året om (jag har hörntomt).

Tack alla! Vi ska absolut titta en vända till bambu! Ger ju också det där lite djungel-likande känslan som man önskar vid sin badtunna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.