Vi sitter i en jobbig situation med vår entreprenör i en pågående renovering. Offerten är otydlig – det framgår inte ens om det är fast pris eller löpande (vi är ändå tacksamma att det verkar vara fast pris på både arbete och material), men specifikationen är väldigt bristfällig (egentligen till vår fördel).

Det stora problemet nu gäller materialkostnader. Entreprenören kräver stora summor i förskott för material, trots att det aldrig avtalats. Vi vill inte betala i förskott utan måste åtminstone se att det ligger material i lägenheten innan vi betalar någonting. Men de insisterar på förskott och hotar annars med att pausa projektet. Samtidigt har de redan tidigare inte dykt upp som utlovat, vilket gör att förtroendet är väldigt lågt. Vi kommer förstås inte att betala en krona i förskott.

Hanteringen är otroligt oprofessionell men vi ser tyvärr inga alternativ än att försöka fortsätta även om situationen känns ohållbar. Är det här vanligt? Hur brukar ni andra hantera materialkostnader – betalar ni i förskott, eller först när materialet finns på plats med underlag? Annat?
 
J
Helt rätt Aldrig förskott!
Sedan är det dyrt material så kan man godkänna att dom får fakturera när man har fått materialet så att det ligger hos dig, men då får dom redovisa kostnaden gärna i form av deras faktura så du inte ligger ute med pengar..
Men annars ett stort Nej till att betala i förskott vare sig material eller arbete..
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
I efterhand, när vi får fakturan. Kan så klart vara lite annorlunda om det är ett väldigt långdraget och stort projekt, men då betalar man ju produkt/materialfakturan när den kommer
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Betalar ev inlejd arbete och mtrl i efterskott, jobbet eller det överenskommnaa momentet ska först vara färdigt, i överenskommet skick och tid innan faktura betalas.
 
  • Gilla
Novaline
  • Laddar…
Materialet ska betalas så som det avtalats. Är det otydligt i avtalet så ska avtalet förtydligas skriftligt.

Mycket talar för att det är strulpellar du har att göra med, du har därför allt att vinna på att tydligt och bestämt tala om och visa att du bestämmer och att ingånget avtal ska följas. Inget annat. Punkt slut.

Var inte rädd för försening, påtala konsekvenserna för dem om de inte håller tidsplanen.

Det är bättre att ta tjuren vid hornen direkt - för det blir inte bättre av sig självt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H
N Novaline skrev:
Vi sitter i en jobbig situation med vår entreprenör i en pågående renovering. Offerten är otydlig – det framgår inte ens om det är fast pris eller löpande (vi är ändå tacksamma att det verkar vara fast pris på både arbete och material), men specifikationen är väldigt bristfällig (egentligen till vår fördel).

Det stora problemet nu gäller materialkostnader. Entreprenören kräver stora summor i förskott för material, trots att det aldrig avtalats. Vi vill inte betala i förskott utan måste åtminstone se att det ligger material i lägenheten innan vi betalar någonting. Men de insisterar på förskott och hotar annars med att pausa projektet. Samtidigt har de redan tidigare inte dykt upp som utlovat, vilket gör att förtroendet är väldigt lågt. Vi kommer förstås inte att betala en krona i förskott.

Hanteringen är otroligt oprofessionell men vi ser tyvärr inga alternativ än att försöka fortsätta även om situationen känns ohållbar. Är det här vanligt? Hur brukar ni andra hantera materialkostnader – betalar ni i förskott, eller först när materialet finns på plats med underlag? Annat?
Betala inte. Skillnaden är om det är en ensam snickare och om man har avtalat om det före att materialet betalas vid leverans till dig. Betala aldrig för material som inte är levererat och godkänt av dig. Rätt rätt och felfritt material.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Materialet ska betalas så som det avtalats. Är det otydligt i avtalet så ska avtalet förtydligas skriftligt.

Mycket talar för att det är strulpellar du har att göra med, du har därför allt att vinna på att tydligt och bestämt tala om och visa att du bestämmer och att ingånget avtal ska följas. Inget annat. Punkt slut.

Var inte rädd för försening, påtala konsekvenserna för dem om de inte håller tidsplanen.

Det är bättre att ta tjuren vid hornen direkt - för det blir inte bättre av sig självt.
Tack! Ja vi har reklamerat försening sedan länge jämte annat, så den här situationen gör det tyvärr inte bättre. Strulpellar, är bara förnamnet... Vi kan hänvisa till KtjL bäst vi vill men de verkar inte skrämmas av konsekvenserna vilket också är en del av problemet...
 
Vad är läget, hur mycket har de gjort? OM de pausar projektet så är det ett avtalsbrott. Beroende på hur illa en försening är för er så kan det ge dig rätt att häva avtalet, och då kommer de i praktiken inte att få en spänn för något de gjort eller levererat hittils. De blir istället skadeståndsskyldiga om du får en högre kostnad från en annan entreprenär, men du kan glömma att få ut något skadetstånd från firman.
 
  • Gilla
Hemingway och 2 till
  • Laddar…
Ring närmsta juristfirma och be dem ringa entreprenören och säga att de företräder dig och att de på förekommen anledning behöver informera dem om det som @hempularen just skrev. De tusenlapparna har du igen.

Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte blir annat ljud i skällan då. Att be någon annan säga samma sak är ofta en framgångsrik taktik.

Jag har bett en konstruktör och besiktningsman läsa lusen av en byggare som hade lite för mycket egna idéer och inte lyssnade på beställarens välgrundade åsikter. Byggaren kom sen med gråten i halsen (bokstavligen) efter att ha fått en rejäl avhyvling om tingens ordning. Därefter var samarbetsklimatet mycket bättre.
 
  • Gilla
Novaline
  • Laddar…
N Novaline skrev:
Offerten är otydlig – det framgår inte ens om det är fast pris eller löpande (vi är ändå tacksamma att det verkar vara fast pris på både arbete och material), men specifikationen är väldigt bristfällig (egentligen till vår fördel).
Varför gick ni vidare utan klargörande?
 
  • Gilla
Torsten0821 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför gick ni vidare utan klargörande?
Orutinerade och naiva. Är inte van med att folk inte gör sitt jobb… En tråkig men lärorik läxa…
 
N Novaline skrev:
Är inte van med att folk inte gör sitt jobb…
Surt. Ni ingår således i den folkgruppen också numera då?😉
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
K Kane skrev:
Surt. Ni ingår således i den folkgruppen också numera då?😉
Haha ja… Så kan det gå. Men som sagt, nästa gång blir det tydligt 😉
 
mexitegel mexitegel skrev:
Byggaren kom sen med gråten i halsen (bokstavligen) efter att ha fått en rejäl avhyvling
Jag har sett en liknande händelse här i närheten. En villa där det arbetades med diverse "lågbudget" arbetskraft, det mesta fick göras om 3 ggr. Det jobbades 16h/dygn även på juldagen. Byggaren kom ut efter ett möte med beställaren och ställde sig och spydde ute på gatan.... Och jag är rätt övertygad om att det inte var maginfluensa.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Det här låter inte som en firma som ni ska betala i förskott. Kom ihåg att pengar är ert starkaste påtrycksmedel, så spela inte ut det kortet för tidigt. Du skriver pågående renovering, kan du definiera vad ni ska göra och hur långt de/ni kommit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.