para skrev:
Med mansardtak kan det ju bli lite lurigare pga brant taklutning. Vårt hus hade sedan en tidigare ombyggnad nästan ingen takfot alls. När vi tilläggsisolerade var vi tvugna att göra en "kinavipp" för att få till det. Utan vippen hade vi fått förlänga taket typ 1m för att få 20-30 cm överhäng.
Tillvägagångssättet var som tidigare nämnts, bryta upp de 4-5 nedersta rader råspont. Peta in några reglar som dras fast mot bef takstolar. I vårt fall med liten brytning för kinavippen.

Skilj också på takfot och gavelutsprång. Tycker det blandas lite i inläggen ovan.

Hej igen!!

Ja jag var nog lite otydlig. Jag vill förlänga gavelutsprånget på huset. Jag har även funderat på att bredda takfoten men det får jag ta lite senare.
Hur tusan gör man när man ska öka gavelutsprånget på min typ av tak?

Jag ska tilläggsisolera och byta fasad på mitt hus med mansardtak. Men då jag även byter råspont och tak lägger jag på en 45x145 på befintliga takstolar och får på så vis ut takfoten och plats för mer isolering i taket, är idag enbart 150cm kutterspån.

Du verkar vara i samma sits som mig, jag har det precis likadant. Jag vill göra så lite som möjligt med taket men får nog tänka om. Huset är byggt som ett "T" kan man säga så jag har lite vinklar att bråka med.
Jag har ett gammalt tak ifrån 1920 så det är inte spontat och pappat. Jag får väl som du riva befintligt och lägga nytt tak. Då passar jag så klart på att göra en kinaknäck så jag även kan bredda taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.