Byggahus.se
Har ni något tips på hur man förhandlar ner bolåneräntan?
Jag jobbar utomlands så när bankerna kollar på vad jag tjänar per står det noll kronor vilket får alla banker att tacka nej direkt fastän jag tjänade över 700 000 förra året, fast inte i Sverige.
Den banken jag har bolån på idag godkänner att jag jobbar utomlands då jag haft samma bank en längre tid, men jag kan inte pruta ner räntan då inga andra banker är intresserade.
Nån som har nåt tips på vad jag kan göra?
 
Jag vet att det där kan vara en strulig situation. Hade en (nu avliden) släkting som hade liknande strul. Hans bank ville dra in bolånet, när hans redovisade inkomst i Sverige såg för låg ut. Han hade skrivit sig utomlands eftersom det var ett krav i det landets aktiebolagslagar, han var koncernchef i ett globalt bolag. Men eftersom familjen bodde kvar i Sverige, och de hade hus osv. här så fick han skatta fullt ut i Sverige. Men att den taxerade inkomsten var mycket hög brydde inte banken sig om, de ville se cash flow på kontot. Det löste sig när den något förlägne bankmannen upptäckte att han dessutom satt i bankens styrelse....

Det kan vara en fördel att vara kund i en bank som har kontor både i landet där du arbetar, och i Sverige.

Men i princip tror jag du skall vara nöjd om du hittat EN bank som gillar läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.