Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Många har aldrig förhandlat om sin bolåneränta

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 112 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. J
    Husägare · Saltsjö-Boo · 1 473 inlägg

jocke31

Husägare
    Ja, eller också väljer man en bank där man inte behöver förhandla om räntan. Vi har 0,99% ränta hos SBAB utan förhandling.

• Laddar…
  3. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 674 inlägg

Appendix

Husägare
    Precis. Banket som kräver förhandling vill dessutom att man ska helkund hos dem.

Detta gör att man kanske får bra villkor för bolånet (tveksamt. De brukar trots förhanling ändå vara sämre). Men sämre villkor förnalla andra tjänster man har.

Jag har bolån hos SBAB, lön och räkningar via SEB, kreditkortet hos SantaAnders (ingen växlingsavgift) och sparandet hos Avanza.

Bankerna hatar mig. Men jag behåller mina pengar själv.

Normala människor tycker det är för jobbigt och kastar hellre bort ett par procent av sin ekonomi varje år för att slippa omaket.

• Laddar…
  4. J

jocke31

Husägare
    Jag gör precis likadant. Totalt otrogen. SEB för lön och räkningar, bolån hos SBAB (BTW så är 3/4 av vår rta bunden i 3 år för 0,99% och sedan har vi 1/4 med rörlig ränta på 1,19% för flexibilitetens skull), sparande på Avanza och mitt företag har Marginalen som bank. Sedan har vi något mindre lån hos Santander också.

Kan också vara värt att notera att fästmön jobbar på SEB, men hennes personalränta där blir högre än räntan vi får på SBAB med förmånsbeskattningen…

• Laddar…
  5. 1
    Medlem · Stockholm · 986 inlägg

16386

Medlem
    Får man fråga om ni räknat med avdraget för förmånsbeloppet när ni kom fram till att personalräntan blir högre än SBAB:s ränta? Jobbar själv på bank och får inte ihop att personalränta skulle bli dyrare.

6. J

jocke31

Husägare
    Absolut. Vi har räknat med personalränta samt skatteeffekten. Vi hade för många år sedan lån via hennes personalförmån, men när vi kontrollräknade så insåg vi att vi skulle tjäna drygt 20 000 kr/år på att byta till SBAB. Vi gjorde en ny kalkyl nyligen och kom fram till samma sak denna gång. Beskattningen av löneförmånen verkar det vara många som inte räknar med när de räknar på personalränta.

Se här t ex:
    https://www4.skatteverket.se/rattsl...ig-forman-av-rantefria-eller-rantebilliga-lan

Och en äldre artikel från SvD här, grundförutsättningarna är desamma som när artikeln skrevs:
    https://www.svd.se/sa-lag-ranta-har-din-bankman
    Citerar från artikeln här:

"Superräntan är dock inte fullt lika förmånlig som det verkar. Personalförmånen förmånsbeskattas vilket innebär att det inte är helt enkelt att jämföra dessa superräntor med de bolåneräntor som erbjuds vanliga bankkunder.

En förmånsbeskattad personalränta på 0,04 procent motsvarar en vanlig låneränta på omkring 1,03 procent."

• Laddar…
  7. K
    Byggnovis · 348 inlägg

Kallens

Byggnovis
    Förhandla om räntan låter stenålders tycker jag.

• Laddar…
  8. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 13 817 inlägg
  9. J

jocke31

Husägare
    Vi band räntan på 3 år i december, räntan har höjts sedan dess. Just då låg den bundna räntan en bra bit under den rörliga. Sedan får vi rabatt på 0,05 pga energiklass C. Det beror nog också på storlek på lånet och belåningsgrad. Vi ligger över 50% men under 70%. Vi har även en del rörlig, och där är räntan 1,19%.

10. AndersMalmgren
    Vi kör 3 mån på SEB för 1,24 så får nog ligga kvar där :D

11. J

jocke31

Husägare
    Var tvungen att kolla SBAB:s kalkylator från ditt exempel ovan, hade vi bundit nu skulle vi få 1,09% hos SBAB för 3-årigt och alltså 1,19% för rörligt.

12. AndersMalmgren
    Man blir straffad av att ha låg belångsgrad? :p

edit: den defaultar till med avdrag btw. viktigt klicka ur denna

• Laddar…
  13. J

jocke31

Husägare
    Ja, det verkar faktiskt inte bättre…

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.