Byggahus.se
L Lelogan skrev:
Ja, tyvärr. En del av felen upptäckte vi dock efter vi betalat.

Vi är inte så vana husägare och inte så insatta i vad som gäller. Så vi blev rädda när de hotade oss med rättsliga följder och straffavgifter. Självklart önskar jag att vi agerat annorlunda.
Det är ju väldigt tråkigt för er och man vill väl egentligen inte säga att ni får skylla er själva men det första man får lära sig när det handlar om tjänster så ska man ju aldrig betala (i alla fall inte hela summan) förrän allt är klart. Tyvärr en dyrköpt läxa men nu gör ni ju i alla fall inte om det igen.

De kan hota bäst de vill men du har rätt att bestrida en faktura och hålla inne delar av betalningen till dess att ni antingen mötts i rätten eller de har åtgärdat problemen.

Nu har ni nog tyvärr endast ARN att ta till och det leder i bästa fall endast till en rekommendation från ARNs sida som företaget kan skita i totalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sannolikheten att de skulle bry sig om vad ARN säger är minimal med tanke på omdömen och att de pressar fram betalning.
Skojarfirma.

Möjligen kan ni lägga massa tid på att stämma företaget på den summa det kostar att åtgärda felen. Men bevisbördan är tyvärr er men inte omöjligt. Skulle ni vinna processen är det inte ens säkert att ni får ut pengarna företaget döms att betala.

Som jag ser det har ni tre alternativ. Tidsåtgången för dessa ökar exponentiellt.

1. Ge företaget ett syrligt omdöme så andra varnas, sen släpp.
2. Gå till ARN, kanske kan företaget hamna på nån svart lista, sen släpp.
3. Lämna in en stämningsansökan och lev med denna process i några år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T
Absolut får ni inte skylla er själva. Ni är som "alla andra" (nej, jag menar inte alla...) och tar för givet att har man köpt något så är det det som man kommit överens som man ska få. Visst att det kan bli lite fel men då rättar den ansvariga till det. Sen är problemen ur värden.
Nu är det ju tyvärr så att det finns en liten klick med svin som inte har för avsikt att göra rätt för sig och då är det synd att det inte finns bättre stöd för en sådan som ts. Visst att ts inte skulle betala, men precis som ts skriver så är det ju troligen så att den som inte får betalt kommer med massa krav och vill heller inte göra klart sitt jobb (för skulle nu ts visa sig vara ett svin så kommer hen komma med att det inte blev som hen ville och skita i att betala).

Jag tycker att det tyvärr finns på tok för lite hjälp att få för en konsument när det har blivit fel, för bara för att ARN säger något så betyder det inte att man får pengarna tillbaka (nej, vet att man inte borde betala innan). Men tycker någonstans att det borde vara lättare att få tillbaka pengar när det finns en oberoende som kan verifiera felen. Hur det skulle gå till vet jag inte, men tycker att det ofta kan bli så att folk blir helt förstörda pga sådana här saker, tom förstöra för livet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Lelogan skrev:
Ja, tyvärr. En del av felen upptäckte vi dock efter vi betalat.

Vi är inte så vana husägare och inte så insatta i vad som gäller. Så vi blev rädda när de hotade oss med rättsliga följder och straffavgifter. Självklart önskar jag att vi agerat annorlunda.
Det som troligen händer om du drar dom till tinget är att du förlorar och det kostar dig pengar, skillnad på att ha rätt och få rätt.
Alternativt är att dom sätter sig i konkurs så du inte har något att hämta.

Som med allt annat, beställarkompetens! Vet man inget så får man ta hjälp! Finns det ingen i sin bekantskapskrets med kunskap så finns det hjälp att köpa.

Känner faktiskt inget medlidande, hade kunnat undvikas med enkla medel.
 
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T
L Lutte skrev:
Känner faktiskt inget medlidande, hade kunnat undvikas med enkla medel.
Det här var nog det dummaste jag läst på länge, och då brukar jag ändå då gå in på flashback lite då och då...
 
  • Gilla
gaia och 23 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Det här var nog det dummaste jag läst på länge, och då brukar jag ändå då gå in på flashback lite då och då...
Det dumma är väll att man betalar fakturan till skojjarna fast det har regnat in genom öppna (borttagna?)takfönster eller kanske ringt en kompis när dom kapat sönder fasad(takutsprång) när dom demonterar hängrännor.

Nä då får man skylla sig själv om man inte drar i handbromsen och ringer in en besiktningsman eller slår en signal till någon som har ett uns av förstånd.
 
H HEM2121 skrev:
Går man in på deras hemsida så heter de något mer och det är det namnet man ser i allabolag.se
Man ser ägarnas namn också. Jag skulle åka hem till dem tillsammans med någon person, gärna en jurist om det är möjligt och ställa dem mot väggen för att få svar och informera dem att du stämmer dem om de inte gör rätt för sig inom x dagar.
Alt. Så tar du dit ett annat företag som rättar till skadorna och de får betala.
Ta gärna kontakt med någon kunnig person/företag för att få en kostnadsberäkning för att rätta till skadorna. Prata med ditt försäkringsbolag, du har säkert rättshjälp. Villaägarna har juridisk rådgivning som är gratis om du är medlem.
sannolikheten för att du skulle få med dig en jurist hem till någon för att ”ställa dom mot väggen” är obefintlig.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
H
D daniel1973 skrev:
sannolikheten för att du skulle få med dig en jurist hem till någon för att ”ställa dom mot väggen” är obefintlig.
Det var därför jag skrev, om det är en litet ort osv. Det kostar säkert en peng om förutsättningarna finns för att få med en jurist alt. En kunnig person som är obestriddar. Det handlar ju inte heller om att ”ställa dem mot väggen” med våld, utan att föra ett samtal hur hantverkarna ska lösa problemet. TS har ju svårigheter att få tag i dessa hantverkare.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Det var därför jag skrev, om det är en litet ort osv. Det kostar säkert en peng om förutsättningarna finns för att få med en jurist alt. En kunnig person som är obestriddar. Det handlar ju inte heller om att ”ställa dem mot väggen” med våld, utan att föra ett samtal hur hantverkarna ska lösa problemet. TS har ju svårigheter att få tag i dessa hantverkare.
en jurist gör inte sånt, helt otänkbart.
Dom skriver ett brev på tjockt brevpapper.
Svarar dom inte väntar tingsrätt/kronofogde etc

du tänker nog på en MC Klubb?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sannolikt är det enklare för er att se det förstörda som en lärpeng. Naturligtvis skulle det kännas väldigt bra att få en fällande dom hos ARN men det är ju inte tvingande bara en rekommendation. Det enskilt viktigaste när man anlitar hantverkare är att man har ett ömsesidigt förtroende för varandra. När det är klart kan man diskutera kostnader.
 
K
L Lelogan skrev:
Ja, tyvärr. En del av felen upptäckte vi dock efter vi betalat.

Vi är inte så vana husägare och inte så insatta i vad som gäller. Så vi blev rädda när de hotade oss med rättsliga följder och straffavgifter. Självklart önskar jag att vi agerat annorlunda.
Du skrev ju att det läckte in ganska mycket vatten när de inte täckte över fönstren. Borde blivit rejäla vattenskador av det! Har ni undersökt konstruktionen i närområdet? Bara det i sig borde vara fog nog för att håll inne minst halva betalningen! (Ännu hellre hela men som ”nybörjare” på hus borde man ändå kunna våga hålla inne lite åtminstone).

Och bara en reflektion, straffavgifter? Står det i ert avtal vad det innebär?! Hur stora kan dom vara. Straffavgift på 1000kr för en takrenovering på 200k är ju en droppe i havet!
 
L Lutte skrev:
Det dumma är väll att man betalar fakturan till skojjarna fast det har regnat in genom öppna (borttagna?)takfönster eller kanske ringt en kompis när dom kapat sönder fasad(takutsprång) när dom demonterar hängrännor.

Nä då får man skylla sig själv om man inte drar i handbromsen och ringer in en besiktningsman eller slår en signal till någon som har ett uns av förstånd.
Hårda ord.. Men visst kan hålla med dig att det var dumt av oss. Något dyr läxa men då har vi lärt oss det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du skrev ju att det läckte in ganska mycket vatten när de inte täckte över fönstren. Borde blivit rejäla vattenskador av det! Har ni undersökt konstruktionen i närområdet? Bara det i sig borde vara fog nog för att håll inne minst halva betalningen! (Ännu hellre hela men som ”nybörjare” på hus borde man ändå kunna våga hålla inne lite åtminstone).

Och bara en reflektion, straffavgifter? Står det i ert avtal vad det innebär?! Hur stora kan dom vara. Straffavgift på 1000kr för en takrenovering på 200k är ju en droppe i havet!
K kniv skrev:
Du skrev ju att det läckte in ganska mycket vatten när de inte täckte över fönstren. Borde blivit rejäla vattenskador av det! Har ni undersökt konstruktionen i närområdet? Bara det i sig borde vara fog nog för att håll inne minst halva betalningen! (Ännu hellre hela men som ”nybörjare” på hus borde man ändå kunna våga hålla inne lite åtminstone).

Och bara en reflektion, straffavgifter? Står det i ert avtal vad det innebär?! Hur stora kan dom vara. Straffavgift på 1000kr för en takrenovering på 200k är ju en droppe i havet!
Som tur var råkade jag vara i rummet när det började regna, så jag upptäckte det ganska snabbt och vi kunde klättra upp på taket (mitt i natten i regn) och lägga en presenning över takfönstret. Det verkar som att den värsta skadan blev på innerväggen.

Lätt att vara efterklok men ja håller absolut med dig om att det är en droppe i havet med straffavgifter. Men ärligt talat kände jag mig hotad av dem och vågade inte göra annat.
 
  • Ledsen
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
H
D daniel1973 skrev:
en jurist gör inte sånt, helt otänkbart.
Dom skriver ett brev på tjockt brevpapper.
Svarar dom inte väntar tingsrätt/kronofogde etc

du tänker nog på en MC Klubb?
Inget är otänkbart, beror på vad man vill betala.
Har det varit otydligt att jag inte förespråkar våld?
Förstår inte varför det dras upp MC klubbar och HA?
 
Ni har inte gjort något fel. Lyssna inte på de som försöker lägga skulden på dig som fått ditt hus förstört av skojare. Även om ni hade gjort allt rätt och haft besiktningsman på plats från dag ett och hållt i pengarna och pratat med konsumentombudsman och skrivit formellt korrekta kravbrev så hade ni kunnat sitta precis lika mycket i skiten idag. Se mitt eget takbyte med Sunroof för ett exempel på hur jävla galet det kan bli trots att man försöker göra allt rätt.

Ni har rätt och "byggarna" har helt fel. Det kan ta tid, men behöver inte kosta mycket alls att försöka reda ut situationen.

0. Organisera ert material. Skapa en folder. Samla foton, mail (print to pdf är enklast) och inspelade samtal. Datummärk. Skriv sedan en tidslinje, sammanfatta varje relevant händelse, löfte, skada osv (kortfattat!) och hänvisa till materialet i mappen.

1. Anmäl till ARN. Ett utlåtande från ARN väger tungt i tingsrätten så ifall företaget inte frivilligt följer ARNs beslut så har ni mycket goda förutsättningar för en tvist i tinget.

2. Prata med ert försäkringsbolag. Dels om skadorna och ifall ni kan få hjälp att dokumentera dem och ställa krav mot byggfirman. Men också om att få rättshjälp när det blir aktuellt senare. Ni kan också gå från andra hållet; ifall ni har en jurist som ni har förtroende för så kan denne ansöka om rättshjälp från er hemförsäkring.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
gaia och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.