Byggahus.se
Hej,

I höstas anlitade vi företaget "KomplettaTak" för att byta vårt tak eftersom att vi skulle sätta upp solceller. Under arbetet så gjorde de en hel del skada på huset. T.ex. täckte de inte över takfönsterna när de åkte hem för dagen, under natten regnade det väldigt mycket och det regnade in. De gjorde en stor repa på vår brevlåda, de sågade sönder hela fasaden när de skulle ta ner hängrennorna. De slog ett hål genom innerväggen, de spikade sönder elkablarna på vinden mm.

Det är i stort sett omöjligt att få tag i dem, v.42 förra året skulle arbete komma igång, v. 48 började de, vi fick ingen information där emellan utan fick själva ringa och jaga dem för att få reda på att det var fördröjt, oftast svarade de inte när man ringde.

När arbetet var färdigt och alla problem ovan uppdagades försökte vi igen få tag i dem. Till slut fick jag tag i dem i december och de sa att de skulle skicka ut någon från deras försäkringsbolag, men att det blev efter jul. När jag inte hade hört något efter några månader hörde jag av mig igen och när jag till slut fick tag i dem, så sa de att jag skulle maila in problemen till dem (igen). Så skulle de höra av sig. Det har nu gått mer än en månad sen jag mailade dem och har inte hört något.

Känns som att de inte är intresserade av att lösa detta och bara kommer ignorera oss tills vi tröttnar. Finns det något vi kan göra? Ta in någon annan som löser alla fel och skicka räkningen till "KomplettaTak"? Anmäla dem till ARN?
 
  • Wow
  • Ledsen
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Gå direkt till ARN , är gratis och inte komplicerat. Det bör ju få företaget lite eld i baken att fixa till problemen. Viktigt att ta med alla fel och bilder på allt.

hoppas det löser sig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
L Lelogan skrev:
Hej,

I höstas anlitade vi företaget "KomplettaTak" för att byta vårt tak eftersom att vi skulle sätta upp solceller. Under arbetet så gjorde de en hel del skada på huset. T.ex. täckte de inte över takfönsterna när de åkte hem för dagen, under natten regnade det väldigt mycket och det regnade in. De gjorde en stor repa på vår brevlåda, de sågade sönder hela fasaden när de skulle ta ner hängrennorna. De slog ett hål genom innerväggen, de spikade sönder elkablarna på vinden mm.

Det är i stort sett omöjligt att få tag i dem, v.42 förra året skulle arbete komma igång, v. 48 började de, vi fick ingen information där emellan utan fick själva ringa och jaga dem för att få reda på att det var fördröjt, oftast svarade de inte när man ringde.

När arbetet var färdigt och alla problem ovan uppdagades försökte vi igen få tag i dem. Till slut fick jag tag i dem i december och de sa att de skulle skicka ut någon från deras försäkringsbolag, men att det blev efter jul. När jag inte hade hört något efter några månader hörde jag av mig igen och när jag till slut fick tag i dem, så sa de att jag skulle maila in problemen till dem (igen). Så skulle de höra av sig. Det har nu gått mer än en månad sen jag mailade dem och har inte hört något.

Känns som att de inte är intresserade av att lösa detta och bara kommer ignorera oss tills vi tröttnar. Finns det något vi kan göra? Ta in någon annan som löser alla fel och skicka räkningen till "KomplettaTak"? Anmäla dem till ARN?
Går man in på deras hemsida så heter de något mer och det är det namnet man ser i allabolag.se
Man ser ägarnas namn också. Jag skulle åka hem till dem tillsammans med någon person, gärna en jurist om det är möjligt och ställa dem mot väggen för att få svar och informera dem att du stämmer dem om de inte gör rätt för sig inom x dagar.
Alt. Så tar du dit ett annat företag som rättar till skadorna och de får betala.
Ta gärna kontakt med någon kunnig person/företag för att få en kostnadsberäkning för att rätta till skadorna. Prata med ditt försäkringsbolag, du har säkert rättshjälp. Villaägarna har juridisk rådgivning som är gratis om du är medlem.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 3 till
  • Laddar…
De försökte påstå att de var vi själva som orsakat skadorna när vi påpekade skadorna för dem första gången, tog en del övertalning för att de skulle gå med på att skicka ut försäkringsbolaget (sen gjorde de inte ens det).

Det får bli en anmälan till ARN har sparat alla mail, dock är det ganska ensidiga konversationer då de knappt svarat. Men har dokumenterat med bilder iallafall.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Det viktigaste! Har du betalat något? Har du inte betalat så bestrid alla krav. Har du betalat så är du mer eller mindre körd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
T
Kollar man deras omdömen på Google så ger det en ganska stor varningsklocka. Inte många omdömen som är positiva och dom som är känns inte äkta...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det viktigaste av allt betala inga räkningar utan bestrid korrekt. Betalar du har du inget att sätta emot sen tyvärr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
Ta inte dit något annat företag i tron att du kan skicka deras faktura till Kompletta Tak. ARN är en väg och så får man hoppas att företaget bryr sig vid eventuellt beslut mot det.
 
  • Gilla
HildeQ och 6 till
  • Laddar…
Jag förutsätter att du inte betalat någonting?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Går man in på deras hemsida så heter de något mer och det är det namnet man ser i allabolag.se
Man ser ägarnas namn också. Jag skulle åka hem till dem tillsammans med någon person, gärna en jurist om det är möjligt och ställa dem mot väggen för att få svar och informera dem att du stämmer dem om de inte gör rätt för sig inom x dagar.
Alt. Så tar du dit ett annat företag som rättar till skadorna och de får betala.
Ta gärna kontakt med någon kunnig person/företag för att få en kostnadsberäkning för att rätta till skadorna. Prata med ditt försäkringsbolag, du har säkert rättshjälp. Villaägarna har juridisk rådgivning som är gratis om du är medlem.
Jurist ? du menar HA?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Tord Gustavsson och 8 till
  • Laddar…
H
electroluxaren electroluxaren skrev:
Jurist ? du menar HA?
Det är väl mer så här. Man ska ju inte åka ensam, helst en oberoende person för att styrka det som har sagts, beroende på ort, på en mindre ort kanske man känner till någon jurist som kan tänka sig att följa med, det viktiga är ju att det är en trovärdig person som inte kan ifrågasättas, det underlättar vid ev. rättvist, öppnar bara för olika tankegångsvägar. Man kan bli ganska låst när man står mitt uppe i problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husvagnsthord och 2 till
  • Laddar…
Ja problemet är ju att vi betalat, det är svårt att stå emot när de säger att om man inte betalar så kommer de bli rättsliga följder och varje dag som räkningen inte är betald så kommer det en straffavgift.

Så klart önskar jag nu att jag inte betalt. Men helt ärligt så struntar jag lite i pengarna och vill bara att de ska bli några konsekvenser för "KomplettaTak" och deras agerande.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du betalade alltså efter att ni upptäckt problem?

Bara som råd till andra som läser här. Man skall ALDRIG under några omständigheter betala för något som inte är färdigt eller är felaktigt. Man bör betala för så mycket som entydigt är klart och rätt (såvida man inte har skrivet i avtalet att betalning sker när arbetet är färdigt, då skall man inte betala ett öre förrän även felen är åtgärdade).
 
  • Gilla
Thomas59 och 18 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du betalade alltså efter att ni upptäckt problem?

Bara som råd till andra som läser här. Man skall ALDRIG under några omständigheter betala för något som inte är färdigt eller är felaktigt. Man bör betala för så mycket som entydigt är klart och rätt (såvida man inte har skrivet i avtalet att betalning sker när arbetet är färdigt, då skall man inte betala ett öre förrän även felen är åtgärdade).
Ja, tyvärr. En del av felen upptäckte vi dock efter vi betalat.

Vi är inte så vana husägare och inte så insatta i vad som gäller. Så vi blev rädda när de hotade oss med rättsliga följder och straffavgifter. Självklart önskar jag att vi agerat annorlunda.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.