Hej,

Vet inte om detta hör hemma i forumet för badrum eller VVS.

Håller på att konvertera ett nuvarande litet badrum till gästtoalett. Huset är byggt -67 och rummet är på nedvåningen. I detta rum sitter även inkommande vatten med förgrening ut till resten av huset.

För att dölja denna inkommande vattenkran och dess anslutningar har föregående ägare satt in en vägghängd toalett och på så vis dolt detta i utrymmet bakom. Nu när jag börjar riva ner inser jag att det inte sitter något tätskikt bakom och det ser tveksamt ut runt kopplingarna. Har försökt läsa branschreglerna och såvitt jag förstår är det krav på tätskikt bakom vägghängd toalett. Jag antar att jag därför kommer behöva riva ner detta.

Nu till mitt problem: då inkommande vatten kommer upp i utrymmet vid den vägghängda toaletten måste det ju finnas ett ordentligt tätskikt bakom detta? Hur kan jag få till detta på ett bra vis? Bör jag ta in en rörmokare som bygger in allt i någon form av fördelarskåp eller hur brukar det gå till. Utöver inkommande kommer även vatten från varmvattenberedaren här.

Jag kan ju även tänkas strunta i att sätta in vägghängd toalett och således slippa kravet på tätskikt på väggen. Frågan är då om jag inte oavsett bör göra något åt min VVS-härva i hörnet?

Rivningsfas av badrum som visar exponerade VVS-rör och avsaknad av tätskikt bakom toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av badrum med öppen VVS-installation och brist på tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

oj. ser dyrt ut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.